Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2801757_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
18. december 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 137 (Alm. del) af 28.
november 2023
Spørgsmål
Liberal Alliance fremfører i deres 2035-plan, at planen vil kunne øge arbejdsud-
buddet med 134.000 personer. Vil ministeren oplyse arbejdsudbudseffekten af den
nuværende regerings politik samt oplyse, hvilke af de arbejdsudbudsskabende ele-
menter, som Liberal Alliance har bakket op om?
Svar
Regeringen har et mål om at øge den strukturelle beskæftigelse med 45.000 fuld-
tidspersoner frem mod 2030 ved politiske beslutninger. Siden regeringens tiltræ-
delse er der gennemført reformer og tiltag, der skønnes at øge den strukturelle be-
skæftigelse med 24.700 fuldtidspersoner i 2030 (inkl. arbejdsudbudsvirkninger af
tiltag i den indgåede aftale om finansloven for 2024, reform af personskat og den
indgåede aftale om indførelse af grøn flyafgift),
jf. tabel 1.
Med en kommende SU-reform kan beskæftigelsen øges med ca. 4.600 fuldtidsper-
soner yderligere. Inklusiv både gennemførte og kommende reformer skønnes re-
geringens reformprogram således at øge den strukturelle fuldtidsbeskæftigelse
med 29.300, svarende til omtrent to tredjedele af den samlede reformambition på
45.000.
I forhold til de gennemførte initiativer har Liberal Alliance i nogle tilfælde været
en del af den politiske aftale eller stemt for lovforslaget,
jf. også tabel 1.
Beskæftigelsesvirkningen af de af regeringens allerede gennemførte reformer og
beslutninger, som Liberal Alliance har stemt for eller indgået i aftaler om, svarer til
ca. 10.000 fuldtidsbeskæftigede i 2030.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at oplyse arbejdsudbudseffekten af den nuværende regerings politik og oplyse, hvilke af de arbejdsudbudsskabende elementer, som Liberal Alliance har bakket op om, til finansministeren, kopi til skatteministeren
2801757_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Regeringens reformambitioner frem mod 2030: Virkning på strukturel beskæftigelse af gennemførte
og kommende reformer
Arbejdsudbuds-
virkning i 2030
Fuldtidspersoner
Gennemførte reformer og beslutninger
heraf afskaffelse af store bededag som helligdag
heraf omlægning af kandidatuddannelser og sektordi-
mensionering
heraf styrket international rekruttering via den supple-
rende beløbsordning
1)
heraf tiltag på tilbagetrækningsområdet
2)
heraf andre tiltag på FL23 og FL24
3)
heraf reform af kontanthjælpssystem (satsomlægning)
4)
heraf reform af kontanthjælpssystem (skærpede optje-
ningsregler)
4)
heraf arbejdspligt for borgere med et integrationsbe-
hov
4)
heraf Reform af personskat
heraf indførsel af grøn flyafgift og forhøjelse af ældre-
check
Kommende SU-reform (beregningsteknisk)
5)
Potentiale for at øge strukturel beskæftigelse
heraf ambition om øget beskæftigelse fra en ny priorite-
ring i erhvervsstøtten
Måltal for løft af arbejdsudbuddet i 2030
24.700
8.500
4.600
4.450
1.000
-350
750
250
300
5.300
-100
4.600
15.700
4.000
Liberal Alliance stemte ikke for lov-
forslaget.
Liberal Alliance var en del af den
politiske aftale.
Liberal Alliance stemte for lovforsla-
get.
Liberal Alliance var en del af aftale
om finansloven for 2024.
Liberal Alliance var en del af begge
aftaler om finansloven.
Liberal Alliance var ikke en del af
den politiske aftale.
Liberal Alliance var en del af den
politiske aftale.
Liberal Alliance var ikke en del af
den politiske aftale.
Liberal Alliance var ikke en del af
den politiske aftale.
Liberal Alliance var ikke en del af
den politiske aftale.
Bemærkning
45.000
Anm.: Arbejdsudbudsvirkninger anført i tabellen er afrundet til nærmeste 50 personer.
1)
Jf. 2030-planen. Den skønnede beskæftigelsesvirkning vil blive uddybet og dokumenteret i en kommende
Økonomisk Analyse fra Finansministeriet om regneprincipper for beløbsordningerne.
2)
Den tidligere aftalte lempelse af arbejdsevnekravet i seniorpensionsordningen fra maksimalt 15 til maksimalt
18 timer pr. uge fra 2024 og frem,
jf. Aftale om en ny ret til tidlig pension,
gennemføres ikke som led i aftale om
finansloven for 2024.
3)
Fra FL23 vedrører det forbedring af orlovsmuligheder i forbindelse med tvillingefødsler, forhøjet
personfradrag for personer under 18 år og forhøjelse af loftet for indbetaling på aktiesparekonto. Fra FL24
vedrører det permanentgørelsen af uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge og forhøjelse af servicefradraget.
4)
Opgørelsen omfatter
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst,
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
og
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontant-
hjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne.
5)
I opgørelsen er der til illustration taget afsæt i regeringens forslag om, at det på videregående uddannelser
fremover alene bliver muligt at modtage SU til normeret studietid og have en maksimal SU-klipramme på 58
klip. Muligheden for SU-slutlån udvides,
jf. regeringsgrundlaget.
Regeringens forslag til en kommende reform
kan dog ende med at blive indrettet anderledes,
jf. regeringsgrundlaget,
hvor det fremgår, at det undersøges, om
der er behov for at indføre udvidede dispensationsmuligheder til fx udsatte enlige forsørgere, studerende, der
modtager handicaptillæg eller lignende.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister