Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2801759_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
18. december 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 136 (Alm. del) af 28.
november 2023
Spørgsmål
Liberal Alliance finansierer en del af deres 2035-plan gennem en 10-pct. produkti-
vitetsforbedring i den offentlige sektor. Vil ministeren vurdere produktivitetsfor-
bedringen i det offentlige gennem de seneste 20 år? Ministeren bedes derudover
vurdere effekten af de i Liberal Alliances 2035-plan foreslåede tiltag til at sikre
denne produktivitetsforbedring.
Svar
Der foreligger ikke statistik for produktivitetsudviklingen i den offentlige sektor.
Det skyldes primært, at de varer og tjenester, som det offentlige producerer, ikke
sælges på et egentligt marked, men i langt de fleste tilfælde stilles gratis til rådighed
for borgerne, dvs. der er ikke en markedspris på offentlig produktion. Det bety-
der, at det ikke er muligt at opgøre produktiviteten i den offentlige sektor på
samme måde som i den private sektor.
I
DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023 er der vist en grov og
ufuldstændig indikator for produktivitetsudviklingen i den offentlige sektor. Her
tages der til illustration udgangspunkt i forskellen i udviklingen i det individuelle
offentlige forbrug i Danmarks Statistiks opgørelser ved hhv. input- og output-me-
toden. Dermed baseres den målte produktivitetsvækst alene på grove mængdein-
dikatorer inden for dele af det individuelle offentlige forbrug og tager fx ikke
højde for ændringer i kvaliteten af den offentlige service eller produktivitetsæn-
dringer i resten af den offentlige sektor. Desuden kan opgørelsen kun laves fra
2007 og frem,
jf. nærmere i kapitel 7 i 2030-planen.
Baseret på disse grove antagelser, opgøres en gennemsnitlig vækst på ca. 0,4 pct.
årligt i perioden 2007 til 2022. Størstedelen af produktivitetsforbedringerne er sket
frem mod 2015. I årene herefter stabiliseredes produktivitetsniveauet, indtil 2020,
hvor der indtrådte en nedgang, der blandt andet skal ses i lyset af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om at vurdere produktivitetsforbedringen i det offentlige gennem de seneste 20 år og vurdere effekten af de i Liberal Alliances 2035-plan foreslåede tiltag til at sikre denne produktivitetsforbedring, til finansministeren, kopi til skatteministeren
2801759_0002.png
Side 2 af 2
coronapandemien. Som nævnt er produktiviteten kun målt for dele af den offent-
lige sektor og tager ikke højde for kvalitetsændringer
1
.
Den opgjorte produktivitetsstigning i den offentlige sektor har været lavere end i
den private sektor i perioden, hvor produktiviteten for private byerhverv er steget
med ca. 1,4 pct. årligt fra 2007 til 2022. Det kan bl.a. afspejle, at der ikke er de
samme muligheder for at implementere ny teknologi, automatisere og outsource
produktionen i store dele af den offentlige sektor, som der er for private virksom-
heder. Det kan også afspejle metodiske forskelle mellem opgørelsen af produktivi-
tet i den offentlige og private sektor. Når der ses på produktivitetsudviklingen i
private tjenester, har udviklingen været mere sammenlignelig med indikatoren for
den offentlige sektor i perioden,
jf. nærmere i kapitel 7 i 2030-planen.
I
2035-plan
Fra tryghedssat. Til ansvarssamfund,
april 2022 fremgår det, at Liberal
Alliance foreslår at øge den offentlige sektors produktivitet med 10 pct. Planen in-
deholder ikke konkrete tiltag i forhold til. at øge den offentlige produktivitet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Dette betyder fx, at hvis der er to lærere i en skoleklasse i stedet for en, vil det i opgørelsen svare til en hal-
veret produktivitet. Hvis der er 25 pct. flere elever i en klasse, opgøres produktiviteten 25 pct. højere osv. Er
der imidlertid forskel på kvaliteten af den læring, eleverne modtager i de forskellige situationer, er indikatoren
ikke retvisende for den reelle produktivitet. Tilsvarende er kvaliteten vigtig på mange andre områder inden for
den offentlige service.
1