Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2774395_0001.png
2. november 2023
J.nr. 2023 - 7690
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 5. oktober 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvilke diskussioner der har været omkring fastsættelse af § 18, og hvem der har deltaget i disse diskussioner
2774395_0002.png
Spørgsmål
Ejendomsvurderingslovens § 18 fastslår, at grundværdien ansættes på grundlag af den an-
vendelse og den udnyttelse, der er mulig efter forskrifter udstedt i medfør af planlovgiv-
ningen eller anden offentlig regulering. Vil ministeren redegøre for, hvilke diskussioner
der har været omkring fastsættelse af § 18, og hvem der har deltaget i disse diskussioner?
Vil ministeren samtidig redegøre for, hvorvidt der har været politisk påvirkning og/eller
formel godkendelse af § 18?
Svar
Af forliget fra 2016 mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om et
nyt ejendomsvurderingssystem fremgår det, at en grunds bedste økonomiske anvendelse
skal fastsættes med udgangspunkt i dens anvendelses- og udnyttelsesmuligheder efter
plangrundlaget. Ejendomsvurderingslovens § 18 blev derfor indført med Folketingets
vedtagelse af ejendomsvurderingsloven i 2017.
Princippet om anvendelse af plangrundlaget i forbindelse med ansættelsen af grundvær-
dien var ikke nyt, men princippet var ikke tidligere reguleret ved lov. I forarbejderne til
ejendomsvurderingslovens § 18 beskrives praksis efter den dagældende vurderingslov og
baggrunden for at indføre den gældende § 18 således:
”Som nævnt i bemærkningerne til lov-
forslagets § 17 giver den gældende vurderingslov ikke nærmere anvisninger på, hvordan vurderingsmyndig-
heden skal nå frem til en grundværdi. Det praktiske udgangspunkt er dog, at der ved værdiansættelsen
tages hensyn til den anvendelse og udnyttelse, der er mulig efter de foreliggende planforhold, dvs. lokalpla-
ner m.v. Da de foreliggende planforhold imidlertid er af stor betydning for grundværdiansættelsen, er der
behov for, at disse forhold nærmere reguleres, således som det foreslås i lovforslagets §§ 18-20”,
jf. Fol-
ketingstidende 2016-17, A, L 211 som fremsat, side 99.
Indførelsen af ejendomsvurderingslovens §§ 18-20 skal derudover ses i lyset af, at man i
forliget fra 2016 besluttede, at der var et behov for en række støtteregler til princippet i
ejendomsvurderingslovens § 18. Fx i de situationer, hvor bygningsreglementets mini-
mumsbestemmelser skal lægges til grund i et område, som ikke er underlagt regulering af
fx en lokalplan. §§ 18-20 er dermed med til at definere, hvad der skal forstås ved bedste
økonomiske anvendelse i ejendomsvurderingslovens § 17.
Lovforslaget til ejendomsvurderingsloven (L 211 fra folketingsår 2016-17), herunder §§
18-20, blev fremsat for Folketinget af daværende skatteminister Karsten Lauritzen (V).
Lovforslaget blev vedtaget af Folketinget den 2. juni 2017, hvor 92 stemte for (S, DF, V,
LA, ALT, RV, SF og KF), 9 imod stemte (EL) og 0 hverken stemte for eller imod. Der
henvises til ft.dk, samling 2016/17, L 211, hvor de samlede dokumenter relateret til Fol-
ketingets behandling af lovforslaget er samlet, herunder høringssvar og høringsskema, ud-
valgsspørgsmål og svar herpå samt den afgivne betænkning over lovforslaget.
Side 2 af 2