Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802315_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 8858
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 127 af 23. november 2023 alm. del. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Alex Vanoplslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere aktieindkomstskatten per procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct.
2802315_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd)
af at reducere aktieindkomstskatten per procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct.
ned til 20 pct.?
Svar
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressionsgrænse på
61.000 kr. (i 2024-niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte
for sambeskattede personer under ét, dvs. 122.000 kr.
Det er i svaret forudsat, at den høje sats på 42 pct. nedsættes til 27 pct., hvorefter der fo-
retages en parallel nedsættelse af både den høje og den lave sats til 20 pct.
En nedsættelse af aktieindkomstskattesatserne til 20 pct. skønnes at medføre et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 16,4 mia. kr. samt et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 9,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættelsen vurderes
med meget betydelig usikkerhed
at
øge arbejdsudbuddet med omkring 4.800 fuldtidspersoner. De afledte ændringer i ar-
bejdsudbuddet skønnes isoleret set
og ligeledes med betydelig usikkerhed
at indebære
en forøgelse af den økonomiske velstand med ca. 2,7 mia. kr. målt ved den samfundsøko-
nomisk virkning samt en forøgelse af BNP med ca. 6,3 mia. kr. Forslaget skønnes endvi-
dere at indebære en betydelig forøgelse af indkomstforskellene med 0,73 pct.-point målt
ved Gini-koefficienten.
Det bemærkes, at en lempelse i aktieindkomstbeskatningen (særligt den høje sats) vil give
en større mulighed for hovedaktionærer til at reducere deres skattebetaling ved at få ud-
betalt en større del af deres indkomst som udbytte frem for som løn. Der er i de viste
skøn set bort fra afledte virkninger på provenu og arbejdsudbud af øget indkomsttrans-
formation fra hovedaktionærer.
Beregningerne er generelt omfattet af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede
umiddelbare provenuvirkninger
da udviklingen i aktieindkomst over tid varierer mere
end fx udviklingen i lønninger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere aktieindkomstskatten per procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct.
2802315_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at nedsætte skattesatserne for aktieindkomst i 2025
Lav
sats/
høj
sats
Pct.
27/41
27/40
27/39
27/38
27/37
27/36
27/35
27/34
27/33
27/32
27/31
27/30
27/29
27/28
27/27
26/26
25/25
24/24
23/23
22/22
21/21
20/20
700
1.400
2.100
2.750
3.450
4.150
4.850
5.550
6.250
6.900
7.600
8.300
9.000
9.700
10.400
11.250
12.100
12.950
13.800
14.700
15.550
16.400
Umiddel-
bart min-
drepro-
venu
Mindre-
provenu
efter tilba-
geløb
Mindrepro-
venu efter
tilbageløb
og adfærd
BNP-
virk-
ning
1)
Velstand Ændring i
(samfunds- Gini-koef-
økonomi)
2)
ficient
Pct.-point
Mio. kr. (2024-niveau)
550
1.050
1.600
2.150
2.650
3.200
3.750
4.250
4.800
5.350
5.850
6.400
6.950
7.450
8.000
8.650
9.300
10.000
10.650
11.300
11.950
12.600
400
800
1.200
1.600
2.000
2.400
2.800
3.200
3.600
4.000
4.400
4.800
5.200
5.600
6.000
6.500
7.050
7.550
8.050
8.600
9.100
9.600
300
550
850
1.100
1.400
1.650
1.950
2.200
2.500
2.750
3.050
3.300
3.600
3.850
4.150
4.450
4.750
5.050
5.400
5.700
6.000
6.300
100
250
350
450
600
700
800
950
1.050
1.150
1.300
1.400
1.500
1.650
1.750
1.900
2.000
2.150
2.300
2.400
2.550
2.700
Arbejdsud-
budsvirkning
Fuldtidsperso-
ner
200
400
600
850
1.050
1.250
1.450
1.650
1.850
2.100
2.300
2.500
2.700
2.900
3.100
3.350
3.600
3.850
4.100
4.300
4.550
4.800
0,03
0,06
0,10
0,13
0,16
0,19
0,22
0,26
0,29
0,32
0,35
0,39
0,42
0,45
0,48
0,52
0,55
0,59
0,62
0,66
0,69
0,73
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct. for ændringer i den lave sats for aktieindkomst-
skatten (som vedrører arbejdsudbuddet) og 25 pct. for ændringer i den høje sats (hvor 15 pct.-point vedrører arbejdsudbud-
det). Provenu og BNP er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., og virkning på arbejdsudbud er afrundet til nærmeste 50 fuld-
tidspersoner.
1) De opgjorte virkninger på BNP afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i arbejdsudbuddet.
2) Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler alene ændringen i arbejdsudbuddet.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj 2023.
Side 3 af 3