Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2801948_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 8952
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 126 af 23. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: MFU spm. om at redegøre for effekten på de offentlige finanser af at reducere elafgiften per 5 øre/kWh fra det nuværende niveau ned til afskaffelse samt en tilsvarende symmetrisk forhøjelse
2801948_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, pro-
venu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) af at reducere elafgiften
per 5 øre/kWh fra det nuværende niveau ned til afskaffelse samt en tilsvarende symme-
trisk forhøjelse? Effekterne bedes angivet i 2030 samt den varige virkning.
Svar
Den almindelige elafgift udgør 76,1 øre pr. kWh i 2024, og der er aftalt nedsættelser af
satsen i 2025, 2028, 2029 og 2030. Satsen vil i 2030 være 60,1 øre pr. kWh i 2024-priser.
Afgiftssatsen indekseres årligt.
Elvarmeafgiften (afgift på el anvendt til opvarmning) og elafgiften til proces (til erhverv)
er allerede på EU’s
minimumssats på hhv. 0,8 og 0,4 øre pr. kWh. Der beregnes provenu-
effekter af en trinvis sænkelse med 5 øre pr. kWh frem mod
en sænkelse til EU’s
mini-
mumssats på 0,8 pr. kWh samt tilsvarende symmetrisk forhøjelse. Det er lagt til grund, at
der spørges til provenuvirkninger i 2030.
Det bemærkes, at effekterne er beregnet ud fra regnemetoder, som er udviklet til at hånd-
tere marginale ændringer. Selv ved marginale ændringer er der en vis usikkerhed forbun-
det med resultaterne. I forbindelse med en reduktion af den almindelige elafgift til EU´s
minimumssats samt en fordobling af den almindelige elafgift er resultaterne forbundet
med meget stor usikkerhed.
En nedsættelse af den almindelige elafgift med 5 øre pr. kWh skønnes med usikkerhed at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr. Det varige min-
dreprovenu skønnes at være ca. 0,1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Usikkerhed om udviklingen i af-
giftsgrundlaget på længere sigt betyder, at den skønnede varige virkning er forbundet med
betydelig usikkerhed.
En tilsvarende forhøjelse med 5 øre pr. kWh skønnes at medføre et merprovenu efter til-
bageløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
En nedsættelse med 59,3 øre pr. kWh til EU’s minimumssats skønnes at medføre et min-
dreprovenu på ca. 5,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det varige mindreprovenu
skønnes at være ca. 2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
1
De skønnede effekter af tiltag i denne størrelses-
orden er forbundet med betydelig usikkerhed, jf. ovenfor.
En tilsvarende forhøjelse skønnes at medføre et merprovenu på ca. 3,4 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd. Den varige virkning skønnes at være ca. 1,2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
For en husstand med et almindeligt elforbrug på ca. 4.000 kWh årligt vil nedsættelserne
på 5 til 59,3 øre pr. kWh betyde en besparelse på elforbruget på ca. 250 til knap 3.000 kr.
1
Den varige virkning er opgjort som en varig virkning fra 2024 på baggrund af en satsændring i 2030.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: MFU spm. om at redegøre for effekten på de offentlige finanser af at reducere elafgiften per 5 øre/kWh fra det nuværende niveau ned til afskaffelse samt en tilsvarende symmetrisk forhøjelse
2801948_0003.png
årligt (inkl. moms). En tilsvarende øget afgift vil omvendt betyde en merudgift på ca. 250
til knap 3.000 kr. årligt (inkl. moms) ved et almindeligt elforbrug på ca. 4.000 kWh årligt.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser samt varig virkning ved ændringer i den almindelige elaf-
gift i 2030 (2024-niveau)
Satsændring i
2030
øre
-59,3
-55
-50
-45
-40
-35
-30
-25
-20
-15
-10
-5
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
59,3
Almindelig elaf-
gift efter æn-
dring
øre pr. kWh
0,8
5,1
10,1
15,1
20,1
25,1
30,1
35,1
40,1
45,1
50,1
55,1
60,1
65,1
70,1
75,1
80,1
85,1
90,1
95,1
100,1
105,1
110,1
115,1
119,4
Umiddelbart
provenu
Provenu efter
tilbageløb
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
Varig virkning
(Efter tilbage-
løb og ad-
færd)
Mia. kr. i 2030, (2024-niveau)
-7,4
-6,8
-6,2
-5,6
-5,0
-4,4
-3,7
-3,1
-2,5
-1,9
-1,2
-0,6
-
0,6
1,2
1,9
2,5
3,1
3,7
4,4
5,0
5,6
6,2
6,8
7,4
-6,0
-5,6
-5,1
-4,6
-4,1
-3,6
-3,0
-2,5
-2,0
-1,5
-1,0
-0,5
-
0,5
1,0
1,5
2,0
2,5
3,0
3,6
4,1
4,6
5,1
5,6
6,0
-5,9
-5,4
-4,8
-4,3
-3,7
-3,2
-2,7
-2,2
-1,7
-1,3
-0,8
-0,4
-
0,4
0,8
1,1
1,4
1,7
2,0
2,3
2,6
2,8
3,1
3,3
3,4
-2,0
-1,8
-1,6
-1,5
-1,3
-1,1
-0,9
-0,8
-0,6
-0,4
-0,3
-0,1
-
0,1
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
1,1
1,1
1,2
Anm: Det er lagt til grund, at satsændringen implementeres i 2030 og i forhold til 2030-satsen i 2024-priser. Provenueffekter
er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. I beregningen af den varige virkning forudsættes husholdningernes elforbrug at vokse
med 0,25 procent om året. Der er ikke medtaget potentielle virkninger af ophøret af særordningen om godtgørelse af elaf-
gift ved opladning af elbiler efter 2030. Den varige provenuvirkning er en varig virkning fra 2024 på baggrund af en satsæn-
dring i 2030.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3