Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2803139_0001.png
20. december 2023
J.nr. 2023 - 8822
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 125 af 23. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere registreringsafgiften per 5 procentpoint fra 150 pct. ned til 0 pct.
2803139_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd)
af at reducere registreringsafgiften per 5 procentpoint fra 150 pct. ned til 0 pct., dvs. fra
150 pct. til først 145 pct. og derefter til 140 pct. osv.?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at effekterne er beregnet ud fra regnemetoder, som er ud-
viklet til at håndtere marginale ændringer. Selv ved marginale ændringer er der en vis usik-
kerhed forbundet med resultaterne. I forbindelse med en reduktion af registreringsafgif-
ten til 0 pct. er resultaterne forbundet med meget stor usikkerhed.
Der er i beregningerne ikke taget højde for finansieringen af en nedsættelse af registre-
ringsafgiften. Det må dog lægges til grund, at en konkret finansiering i den påkrævede
størrelsesorden i et eller andet omfang vil have afledte virkninger på arbejdsudbud og
økonomisk aktivitet.
Registreringsafgiften blev med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem regeringen
(S), RV, SF og EL fra december 2020 omlagt.
Omlægningen indebar bl.a. en ændring af registreringsafgiftens værdielement, så der i
2023 betales 25 pct. af den afgiftspligtige værdi op til 67.800 kr., 85 pct. af den afgiftsplig-
tige værdi mellem 67.800 og 210.600 kr. og 150 pct. af den afgiftspligtige værdi over
210.600 kr. Herudover betales der et CO
2
-tillæg, som også er progressivt indrettet, så de
mest CO
2
-udledende biler på marginalen betaler mest. Det lægges til grund, at der spørges
til nedsættelser af værdielementet og ikke CO
2
-tillægget. Der vil således fortsat skulle be-
tales registreringsafgift, idet CO
2
-tillægget fastholdes.
De provenumæssige konsekvenser af nedsættelserne i registreringsafgiften afhænger af
hvilket år, der regnes på, hvilket bl.a. skal ses i lyset af de løbende indfasningsregler for
nul- og lavemissionsbiler samt den forventede udvikling i bilsalget, herunder sammensæt-
ningen af salget. I provenuberegningerne nedenfor tages der udgangspunkt i gældende
2023-regler og (en fremskrivning af) det faktiske 2022-salg. Registreringsafgiften er nedsat
efter følgende procedure:
- Den høje sats nedsættes per 5 pct.-point fra 150 pct. til 85 pct.
- Herefter nedsættes både den høje sats og den mellemste sats synkront per 5 pct.-po-
int. Den lave sats på 25 pct. fastholdes, indtil de to andre satser når ned på det lave
niveau.
- Fra 25 pct. og ned bliver alle tre satser nedsat med 5 pct.-point ad gangen indtil 0 pct.
En fjernelse af registreringsafgiftens høje sats på 150 pct. (dvs. hvor den høje og mellem-
ste sats begge er lig 85 pct.) skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 2,9 mia. kr. og et mindreprovenu på ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Det afledte provenu af ændret adfærd afspejler bl.a.
ændringer i forbrugeradfærden i form flere solgte biler og værdien heraf.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere registreringsafgiften per 5 procentpoint fra 150 pct. ned til 0 pct.
2803139_0003.png
Arbejdsudbuddet skønnes øget svarende til ca. 1.400 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1nedenfor.
En sænkelse af registreringsafgiften til 0 pct. (hvor CO
2
-tillægget fastholdes) skønnes med
stor usikkerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 17,4 mia. kr. og et min-
dreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 12,0 mia. kr. Arbejdsudbuddet skønnes med
betydelig usikkerhed øget svarende til ca. 7.800 fuldtidspersoner.
Arbejdsudbuddet antages at reagere på den samlede ændring i købekraften for hele den
disponible indkomst, hvor der korrigeres for forskelle i opsparing. Arbejdsudbuddet op-
gøres med andre ord på baggrund af et såkaldt opsparingskorrigeret forbrug forstået som
det forbrug, der hypotetisk ville være afholdt, hvis hele den disponible indkomst var om-
sat til forbrug i ét år. For en uddybning henvises til
kapitel 4 i Skatteøkonomisk Redegørelse
2021
(herunder boks 4.3).
Det bemærkes, at en reduktion i registreringsafgiften antages at øge antallet af nyregistre-
rede biler, hvilket vil medføre en forøgelse af den samlede bilbestand. Grundet de nuvæ-
rende lempelser, særligt for elbiler, forventes det, at betydelige reduktioner i registrerings-
afgiften vil resultere i markante prisfald for konventionelle biler sammenlignet med elbi-
ler. Dette må forventes at resultere i en stigning af konventionelle bilers markedsandel,
mens andelen af elbiler må forventes at falde. Dette vil alt andet lige sænke omstillingen
mod en grøn bilpark samt medføre en øget CO
2
-udledning.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om at redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at reducere registreringsafgiften per 5 procentpoint fra 150 pct. ned til 0 pct.
2803139_0004.png
Tabel 1. Provenumæssige virkninger samt effekten på arbejdsudbud ved reduktion af registrerings-
afgiften i 2023, 2023-niveau
Umiddelbart min-
dreprovenu
Mindreprovenu
efter tilbageløb
Mia.kr.
145
140
135
130
125
120
115
110
105
100
95
90
85
80
75
70
65
60
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
0,2
0,5
0,7
1,0
1,2
1,4
1,6
1,9
2,1
2,3
2,5
2,7
2,9
3,7
4,5
5,4
6,2
7,0
7,8
8,7
9,5
10,3
11,0
11,7
12,4
13,4
14,4
15,4
16,4
17,4
0,2
0,4
0,6
0,8
0,9
1,1
1,3
1,5
1,6
1,8
2,0
2,1
2,3
2,9
3,6
4,2
4,9
5,5
6,2
6,8
7,5
8,1
8,7
9,3
9,8
10,6
11,4
12,2
13,0
13,8
0,1
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,1
1,2
1,3
1,4
1,5
2,1
2,5
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
5,6
6,1
6,6
7,1
7,5
8,8
9,6
10,4
11,2
12,0
Mindreprovenu
efter tilbageløb
og adfærd
Sats (pct.)
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
100
200
400
500
600
700
800
900
1.000
1.100
1.200
1.300
1.400
1.800
2.200
2.500
2.900
3.300
3.600
4.000
4.400
4.800
5.100
5.400
5.700
6.100
6.600
7.000
7.400
7.800
Amn.: Beregningerne baserer sig på en sænkelse af registreringsafgiften for personbiler og tager udgangspunkt i gældende
2023-regler og en fremskrivning af det faktiske 2022-salg til 2023. Ved en sænkelse af registreringsafgiften til 0 pct. be-
mærkes det, at der ikke er tale om en fuld afskaffelse af registreringsafgiften, da CO
2
-tillægget fastholdes. Opgørelsen af
arbejdsudbudsvirkningen tager udgangspunkt i den metode, der er dokumenteret i kapitel 3 i Skatteøkonomisk redegørelse
2018. Der er i opgørelsen afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4