Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2826976_0001.png
20. februar 2024
J.nr. 2023 - 8801
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 120 af 23. november 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om ministeren er enig i, at den tidligere beregningsmetode for opgørelse af personers gevinster og tab var forkert
2826976_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at den tidligere beregningsmetode for opgørelse af personers gevin-
ster og tab var forkert? Der henvises til artiklen ”Styrelse
ændrer regnemetode for krypto
– vil føre til lavere skatteregninger”, som blev bragt i Børsen den 21. november 2023.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
vurderer generelt, at de tidligere beregningsmetoder for opgørelse af ge-
vinst og tab på kryptoaktiver omtalt i artiklen fra Børsen den 21. november 2023 ikke er
forkerte. Skattestyrelsen har anvendt de oplysninger og metoder, som var til rådighed på
daværende tidspunkt. Den nye it-løsning og tilhørende nye beregningsmetoder gør det
dog muligt i de fleste tilfælde, hvor borgerne ikke fremsender tilstrækkelig dokumenta-
tion, at foretage en mere korrekt opgørelse end tidligere.
Borgere, der handler med kryptoaktiver, er omfattet af de generelle oplysningspligter. Det
betyder, at de årligt skal oplyse Skattestyrelsen om deres indkomst, herunder gevinst og
tab på kryptoaktiver, som skal indgå i deres skatteopgørelse. Oplysninger om handel med
kryptoaktiver omfatter endvidere oversigter over gennemførte transaktioner, kurser,
salgs- og anskaffelsessummer mv. Beskatning af handel med kryptoaktiver kan ikke base-
res på tredjepartsoplysninger. En korrekt skatteopgørelse afhænger derfor af, at borgerne
selv har beregnet og oplyst om gevinster og tab.
Det er dog ikke i alle tilfælde, at borgerne afgiver tilstrækkelige oplysninger. Når Skatte-
styrelsen behandler sager ifm. efterkontrol og borgerhenvendelser, anvender Skattestyrel-
sen derfor beregningsmetoder, der skal understøtte en så korrekt skatteopgørelse som
muligt på trods af mangelfulde oplysninger fra borgerne.
Som beskrevet i Børsens artikel fra den 21. november 2023 har Skattestyrelsen udviklet
nye beregningsmetoder. Det skyldes, at Skattestyrelsen har implementeret en ny it-løs-
ning, der giver Skattestyrelsen mulighed for bl.a. at anvende mere præcise oplysninger for
kursværdien på et givent tidspunkt, fx i forbindelse med, at borgeren handler én form
kryptoaktiv til et andet. Dette gør Skattestyrelsen i stand til at foretage en mere nøjagtig
skatteberegning i de tilfælde, hvor borgeren ikke selv indsender den tilstrækkelige doku-
mentation,
jf. endeligt svar på SAU alm. del
spm. 413
(folketingsåret 2021-22). It-løsningen
og beregningsmetoderne blev indført i efteråret 2022.
Skattestyrelsen er imidlertid blevet opmærksom på, at én af de nye metoder ikke kan an-
vendes. Det gælder i sager med såkaldte
udokumenterede indsætninger.
Udokumenterede ind-
sætninger forstås som udokumenterede erhvervelser af kryptoaktiver, hvor borgeren ikke
har dokumenteret anskaffelsestidspunktet, anskaffelsesmåden eller anskaffelsessummen
mv. for kryptoaktiver, som er indsat på fx en wallet. I disse tilfælde har Skattestyrelsen i
mangel på dokumentation for erhvervelsen tidligere opgjort anskaffelsessummen til 0 kr.,
som Børsen beskriver i deres artikel.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om ministeren er enig i, at den tidligere beregningsmetode for opgørelse af personers gevinster og tab var forkert
2826976_0003.png
Siden efteråret 2022 har Skattestyrelsen indhentet oplysninger, der har gjort det muligt at
opgøre kursværdien på indsætningstidspunktet, og som derved har dannet grundlag for
den nye metode for opgørelse af anskaffelsessum i sager med udokumenterede indsætnin-
ger.
Skattestyrelsen har ultimo 2023 vurderet, at anvendelsen af denne metode ikke er i over-
ensstemmelse med Landsskatterettens praksis. Landsskatteretten har således fastslået, at
anskaffelsessummen skal opgøres til 0 kr., når erhvervelsen af kryptoaktivet, herunder an-
skaffelsestidspunktet, ikke kan dokumenteres,
jf. SKM2023.480.LSR.
Skattestyrelsens be-
regningsmetode er således ikke i overensstemmelse med Landsskatterettens praksis, da
den tager udgangspunkt i kursværdien på indsætningstidspunktet og ikke anskaffelsestids-
punktet.
Skattestyrelsen har derfor indstillet behandlingen af sager med udokumenterede indsæt-
ninger efter den nye beregningsmetode. Skattestyrelsen vil udsende et styresignal om gen-
optagelse af disse sager og af egen drift genoptage sager inden for fristerne fastsat i skatte-
forvaltningsloven, som kan identificeres, og som er til gunst for borgerne,
jf. endeligt svar på
SAU alm. del
spm. 121.
Af styresignalet vil det fremgå, at Skattestyrelsens praksis tilbage-
føres, så udokumenterede indsætninger igen opgøres til 0 kr., når erhvervelsen ikke kan
dokumenteres.
De mere præcise beregningsmetoder vil fortsat blive anvendt i andre sager om beskatning
af handel med kryptovaluta.”
Side 3 af 3