Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2801657_0001.png
18. december 2023
J.nr. 2023 - 8781
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 118 af 22. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Karlsen (KF).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 118: MFU spm. om at redegøre for de administrative konsekvenser for det offentlige ved at afskaffe de periodiske vurderinger for erhvervsejendomme samt landbrug- og skovbrugsejendomme
2801657_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for de administrative konsekvenser for det offentlige ved at af-
skaffe de periodiske vurderinger for erhvervsejendomme samt landbrugs- og skovbrugs-
ejendomme?
Svar
Hvis der spørges til de administrative konsekvenser for det offentlige ved at afskaffe ejen-
domsvurderinger for erhvervsejendomme samt landbrug- og skovbrugsejendomme, fore-
ligger der for nuværende ikke et konsolideret skøn herfor.
I 2024 forventes ejere af erhvervsejendomme og land- og skovbrugsejendomme at betale
grundskyld og dækningsafgift for ca. 12 mia. kr.
1
på baggrund af ejendomsvurderingerne.
En afskaffelse af de løbende vurderinger for erhvervsejendomme og land- og skovbrugs-
ejendomme vil fjerne beskatningsgrundlaget for disse ejendomme og vil dermed medføre
et markant mindreprovenu for det offentlige.
Hvis der spørges til de administrative konsekvenser for det offentlige ved forenklingen af
de nye vurderinger til erhvervsejendomme og skov- og landbrugsejendomme, hvor det i L
107 A (2020-21) blev vedtaget at afskaffe ejendomsværdier for erhvervsejendomme samt
landbrugs- og skovbrugsejendomme, blev der i lovforslagets bemærkninger lagt til grund,
at der var tale om en forenkling, men det var ikke muligt at estimere de økonomiske kon-
sekvenser for Skatteforvaltningen ved denne forenkling.
Forenklingen blev gennemført, fordi det i forbindelse med fastlæggelse af nye vurderings-
modeller for erhvervsejendomme, der fremgår af
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem
fra
2016, viste sig vanskeligt at implementere ejendomsværdier for disse ejendomme i prak-
sis, bl.a. fordi datagrundlaget ikke var tilstrækkelig solidt. Derfor, og for at reducere risici i
udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, blev det med
Aftale om Kompensation til
boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
i maj 2020 aftalt, at der skal udvikles mere
enkle og gennemskuelige vurderingsmodeller for erhvervsejendomme.
Ejendomsværdien for erhvervsejendomme blev derudover i den løbende ejendomsbe-
skatning alene anvendt som indirekte beskatningsgrundlag, idet ejendomsværdien fratruk-
ket grundværdien (forskelsværdien) var grundlag for beregning af erhvervsdækningsafgift.
Grundlaget for beregning af erhvervsdækningsafgiften blev derfor ved samme lejlighed
ændret fra forskelsværdien til grundværdien.
Med henblik på at forenkle vurderingsprocesserne og gøre ejendomsbeskatningen mere
enkel og gennemskuelig blev det derfor med L 107 A vedtaget, at der ikke længere skulle
ansættes ejendomsværdier for erhvervsejendomme.
1
Tallet omfatter ikke stigningsbegrænsningen på dækningsafgiften samt offentlig dækningsafgift.
Side 2 af 2