Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2791449_0001.png
30. november 2023
J.nr. 2023 - 8811
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 103 af 16. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Niels Fleming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: MFU spm. om at udarbejde en beregning af, hvor stor en andel de skattelettelser, som regeringen har stillet forslag om, der reelt ikke kommer danskerne til gode som følge af den passagerafgift, fordi den modvirkes af forslaget om en passagerafgift
2791449_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en beregning af, hvor stor en andel de skattelettelser, som rege-
ringen har stillet forslag om, der reelt ikke kommer danskerne til gode som følge af den
passagerafgift, fordi den modvirkes af forslaget om en passagerafgift? Beregningen bedes
foretaget ud fra en oversigt med udgangspunkt i den oversigt over skattelettelser, der er
udarbejdet af Velliv, der fremgår af artiklen
”Se din gevinst på skattelettelserne ud fra din
egen indkomst” fra Berlingske af den 6. november 2023. Tabellen bedes tilføjet et skøn
for andelen af danskere, der befinder sig på hvert indkomstniveau, samt en beregning af,
hvor meget den reelle skattelettelse fratrukket udgifter til passagerafgifter på hvert ind-
komstniveau vil være, hvis der tages udgangspunkt i en husstand på fire personer (to
voksne og to børn), der en gang årligt rejser til Thailand og en gang årligt til Paris. Bereg-
ningen skal være inklusive omkostningerne til Fit for 55
EU's plan for en grøn omstil-
ling.
Svar
Med regeringens forslag til en personskattereform prioriteres samlet set 6¾ mia. kr.
1
til at
nedsætte skatten på arbejde. For en typisk arbejderfamilie med to børn nedsættes skatten
med ca. 5.700 kr. årligt.
Regeringens forslag til en passagerafgift vil gøre det dyrere at foretage flyrejser fra danske
lufthavne
både for danskere og udlændinge. Provenuet fra passagerafgiften skønnes til
ca. 1,2 mia. kr. i 2030 efter tilbageløb og adfærd og er med til at finansiere en grøn inden-
rigsrute fra 2025 og helt grøn luftfart fra 2030. Derudover afsættes finansiering til at for-
høje ældrechecken med 4.800 kr. årligt, svarende til ca. 600 mio. kr. årligt.
Der er ikke umiddelbart kendskab til, hvor meget de enkelte danske familier flyver. Hvis
det beregningsteknisk antages, at en familie med to voksne og to børn fx rejser én gang
årligt til Grækenland og én gang årligt til Paris, medfører passagerafgiften en årlig belast-
ning på 480 kr. (årets priser) i 2030.
CO
2
-afgiften og afledte omkostninger som følge af Fit for 55 vil i Danmark og Europa
medføre en merbelastning af flyrejser.
2
Interkontinentale rejser vil alene blive belastet af
iblandingskravet på bæredygtige brændstoffer.
Jævnfør besvarelsen af
TRU alm. del
spm. 72
skønnes det med betydelig usikkerhed, at
den kommende regulering af luftfarten samlet set inkl. regeringens udspil om en dansk
passagerafgift vil medføre en prisstigning i 2030 på omtrent 100 kr. per passager på en in-
denrigsflyvning, 110 kr. per passager for europæiske flyvninger og 440 kr. per passager for
interkontinentale flyvninger (2024-priser). Det bemærkes, at skønnet, der er med ud-
gangspunkt i en afrejse fra en dansk lufthavn, afhænger af bl.a. prisudviklingen for bære-
dygtige brændstoffer og det konkrete brændstofforbrug til den enkelte destination.
1
Heraf er der afsat en forhandlingsreserve på �½ mia. kr., som dermed ikke er udmøntet til konkrete ændringer på nuvæ-
rende tidspunkt.
Udfasning af gratiskvoter i EU og et stigende iblandingskrav af bæredygtige brændstoffer, svarende til 6 pct. i 2030.
2
Side 2 af 2