Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2782281_0001.png
17. november 2023
J.nr. 2023 - 7690
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 10 af 5. oktober 2023 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at redegøre for styresignalets tilblivelse
2782281_0002.png
Spørgsmål
Vurderingsstyrelsen udsendte den 31. marts 2023 et styresignal, SKM2023.149.VURDST,
der fastlægger praksis vedrørende fastsættelse af juridiske kategorier efter ejendomsvurde-
ringslovens § 3 og beskriver Skatteforvaltningens administration af det skøn, der følger af
reglerne i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 2. Vil ministeren redegøre for styresignalets
tilblivelse, herunder hvordan det er vedtaget, af hvem og hvornår? Ministeren bedes sam-
tidig redegøre for, hvorvidt der var politisk påvirkning og/eller formel godkendelse af sty-
resignalet?
Svar
Lovfortolkningsopgaven på skatteområdet er generelt henlagt til Skatteforvaltningen. På
de årlige forslag til finanslov fremgår således under anmærkningerne til § 9. Skatteministe-
riet: ”Skatteforvaltningen varetager
opgaver i forbindelse med udarbejdelse af administra-
tive forskrifter samt behandler lovfortolkningsspørgsmål.”
Udover Den juridiske vejledning, som er udtryk for Skatteforvaltningens opfattelse af
gældende praksis og har cirkulærestatus, udsteder Skatteforvaltningen styresignaler, hvis
formål er at sikre ensartet regelanvendelse. Styresignaler anvendes til at fastlægge og/eller
præcisere praksis, fx hvor der ikke tidligere har været fastlagt en praksis eller retsgrundla-
get er uklart.
Styresignaler anvendes også til at fastlægge genoptagelse i forbindelse med, at Skattefor-
valtningens hidtidige praksis er blevet underkendt som følge af en endelig afgørelse fra
Landsskatteretten, en endelig dom, eller en EU-dom.
Principperne for fastlæggelse af praksis blev beskrevet i Retssikkerhedspakke II fra maj
2016, som indeholdt en række initiativer, der var opnået enighed om mellem den davæ-
rende regering (V), S, DF, LA, RV og KF. Af aftalen fremgik: ”Alle
sager skal behandles ud
fra samme grundlag. Derfor slås principperne og arbejdsgangene omkring SKATs fastlæggelse af praksis
fast. Samtidig vil skatteministeren fremover blive orienteret om alle styresignaler, der i høringsfasen har
givet anledning til politiske spørgsmål med henblik på drøftelse heraf.”
Hensigten hermed var at
give
ministeren mulighed for at tage stilling til, om den afgørelse, dom mv., som styresignalet
følger op på, fører til en retstilstand, som ministeren vil tage initiativ til at få ændret ved at
fremsætte lovforslag herom for Folketinget.
Styresignal SKM2023.149.VURDST er ikke fundet at være af en sådan karakter, at der var
anledning til at orientere skatteministeren særskilt om dette. Dette henset til, at styresigna-
let ansås for den administrative udmøntning af vedtaget lovgivning, hvor bl.a. den frem-
rykkede kategorisering af bl.a. landbrugsejendomme, som blev fremsat den 1. marts 2023
og herefter indført med lov nr. 393 af 2. april 2023, i forbindelse med Folketingets be-
handling overordnet var blevet positivt modtaget.
Jeg kan derudover henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Vurderingsstyrel-
sen:
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at redegøre for styresignalets tilblivelse
2782281_0003.png
”Styresignalet beskriver Vurderingsstyrelsens
administration af ejendomsvurderingslovens
regler om kategorisering af ejendomme. Herunder beskriver styresignalet en række vejle-
dende grænseværdier, som er fastlagt efter en nærmere analyse af de datakilder, som kan
beskrive tilstedeværelsen af en landbrugsmæssig anvendelse af ejendomme.
Når der arbejdes med grænseværdier, skyldes det, at det af loven følger, at ejendommens
kategori skal afspejle ejendommens samlede karakter og at dette kan understøttes af den
anvendelse, der er af ejendommen. Den landbrugsmæssige anvendelse skal dermed være
af et tilstrækkeligt omfang til at opveje boligmomentet, hvis ejendommen skal kategorise-
res som landbrug.
Styresignalet er udarbejdet af Vurderingsstyrelsen. Det er udarbejdet i overensstemmelse
med Skatteforvaltningens retningslinjer for udstedelse af styresignaler. Det er forelagt de-
partementet til orientering forud for offentlig høring i februar 2023. Efter høringsfristens
udløb færdiggjorde Vurderingsstyrelsen det endelige styresignal. Denne endelige udgave
er godkendt af Vurderingsstyrelsen, da der er tale om beskrivelse af administrativ praksis
og ikke lovgivning. Skatteministeriet har modtaget det endelige styresignal til orientering
forud for offentliggørelsen i slutningen af marts 2023.”
Side 3 af 3