Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2883150_0001.png
Retsudvalget 2023-24
Offentligt
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 472
Offentligt
Bilag: Oversigt over status på anbefalinger i indsatsgruppens første delrapport om indsatsen over for terrordømte og radikaliserede
indsatte under varetægt og afsoning, maj 2024
Anbefaling
Ansvarligt ministerium
Indsatsområde 1: Sikkerhedsregime og placering
Status
Målsætning for indsatsområdet: Der skal indføres et kombineret sikkerhedsregime for placering af terrordømte og radikaliserede ind-
satte.
Anbefaling 1.1:
Justitsministeriet
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
Oprettelse af specialiseret terrorafde-
2025.
ling til indledende vurdering af terr-
ordømte med inspiration fra den fran-
Anbefalingen er under implementering, men er forsinket bl.a. pga.
ske model.
behov for udskiftning af bygningsmateriel til et højere sikkerheds-
niveau.
Anbefaling 1.2:
Justitsministeriet
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
Begrænsning af påvirkning via om-
2025.
placering af særligt farlige terror-
dømte og bekymringsindberettede
Anbefalingen er under implementering, men er forsinket bl.a. pga.
indsatte.
behov for udskiftning af bygningsmateriel til et højere sikkerheds-
niveau. Der er igangværende drøftelser med kriminalforsorgen om
behovet for lov- og bekendtgørelsesændringer i forbindelse med
etablering af det ønskede regime (styret cellefællesskab) på den
Side 1/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0002.png
Anbefaling 1.3:
Justitsministeriet
Etablering af særlige pladser til terr-
ordømte kvinder i terrorafdeling og i
Jyderup Fængsel.
Anbefalingen er delt i to, hhv:
A) at kvindelige terrordømte skal af-
sone på vurderingsafdelingen og den
specialiserede afdeling (jf. anbefa-
ling 1.1.).
B) placering af kvindelige terror-
dømte og bekymringsindberettede
indsatte på sektioner i sikkerheds-
klasse 1 eller 2, evt. via udvidelse af
Jyderup Fængsel.
specialiserede afdeling for særligt farlige terrordømte og bekym-
ringsindberettede.
Anbefalingens første del (1.3.A) forventes implementeret, når vur-
deringsafdelingen (1.1) og den specialiserede afdeling (1.2) åbner.
Denne del er således forsinket grundet forsinkelse af anbefaling
1.1 og 1.2. Anbefaling 1.3.A indgår som en del af Aftale om kri-
minalforsorgens økonomi 2023-2025 gennem anbefaling 1.1 og
1.2.
Anbefalingens anden del (1.3.B) er ikke implementeret. Kriminal-
forsorgen vurderer ikke pga. bygningsmassen på Jyderup Fængsel,
at en udvidelse af Jyderup Fængsel vil være den mest hensigts-
mæssige udmøntning af anbefalingen. Kriminalforsorgen planlæg-
ger i stedet at afdække mulighederne for, at de pladser, der bliver
til overs på vurderingsafdelingen i perioder, hvor der er få terror-
dømte, kan anvendes til kvindelige terrordømte, der skal videre-
overføres fra vurderingsafdelingen til sikkerhedsklasse 1 eller 2.
Side 2/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0003.png
Indsatsområde 2: Risikovurdering og kompetence
Målsætning for indsatsområdet: Vurderingen af terrordømte og radikaliserede indsatte skal systematiseres og specialiseres.
Anbefaling 2.1:
Justitsministeriet
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
Implementering og udbredelse af
2025.
VERA-2R til risikovurdering af terr-
ordømte og radikaliserede indsatte.
Anbefalingen er ved at blive implementeret, idet VERA-2R, som
er et redskab til risikovurdering af terrordømte, har været igennem
en pilotfase og nu er under implementering i Kriminalforsorgen.
VERA-2R til risikovurdering af terrordømte og radikaliserede ind-
satte forventes fuldt implementeret ved udgangen af 2024.
Anbefaling 2.2:
Justitsministeriet
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
Opkvalificering af nøglemedarbej-
2025.
dere i radikaliseringsindsatsen, her-
under med fokus på risikovurdering.
Anbefalingen er ved at blive implementeret, idet Kriminalforsor-
gen siden 2021 har VERA-2R-certificeret flere grupper af medar-
bejdere både i Kriminalforsorgen og Politiets Efterretningstjeneste
(PET) og løbende certificerer nye medarbejdere, når det er rele-
vant. Kriminalforsorgen er ligeledes i dialog med Rigspolitiet om
Side 3/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0004.png
behovet for på sigt at tilbyde VERA-2R-certificeringer til infohu-
stovholdere.
Kriminalforsorgen har endvidere givet medarbejderne på den
kommende vurderingsafdeling og specialiserede afdeling en ind-
føring i VERA-2R, som Kriminalforsorgen ligeledes planlægger
at tilbyde til øvrige relevante medarbejdere i Kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgen forventer, at anbefalingen er fuldt implemente-
ret i 2024, når indføringen i VERA-2R er givet til alle relevante
medarbejdere i Kriminalforsorgen
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
2025.
Anbefalingen er delvist implementeret, idet to ud af fire psykolo-
ger er ansat af kriminalforsorgsområderne. Anden halvdel af an-
sættelserne gennemføres forventeligt i løbet af 2024.
Implementering af anbefalingen afventer, at Direktoratet for Kri-
minalforsorgen (DFK) tilsluttes regeringens eksisterende krisesty-
ringsnetværk (REGNEM), hvilket vil muliggøre sikker elektronisk
kommunikation og dataudveksling mellem PET og DFK. REG-
Anbefaling 2.3:
Justitsministeriet
Inkludering af psykologfaglige kom-
petencer i vurderingen af risiko og
behov hos terrordømte og radikalise-
rede indsatte.
Anbefaling 2.4:
Justitsministeriet
Styrket myndighedssamarbejde om
den indledende vurdering af nye terr-
Side 4/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0005.png
ordømte med henblik på at sikre til-
strækkelige datakilder.
Anbefaling 2.5:
Justitsministeriet
Specificering af bekymringskatego-
rier i kriminalforsorgen med afsæt i
risikovurderingssystem.
NEM er således en forudsætning for et styrket myndighedssamar-
bejde om den indledende vurdering af nye terrordømte (VERA-
2R). Fsva. status på etablering af REGNEM henvises der til anbe-
faling 3.2 nedenfor.
Anbefalingen kræver nærmere undersøgelse. Direktoratet for Kri-
minalforsorgen afdækker i løbet af første halvår 2024, hvorvidt de
nuværende bekymringskategorier kan justeres, således at de tager
afsæt i begreberne og metodikken fra VERA-2R.
Indsatsområde 3: Operativ indsats
Målsætning for indsatsområdet: Efterretningsindsatsen skal være mere proaktiv og det operative myndighedssamarbejde skal være tættere.
Anbefaling 3.1:
Justitsministeriet
Anbefalingen er ved at blive implementeret. En forbindelsesoffi-
Forankring af forbindelsesofficer fra
cer, som allerede samarbejder med Kriminalforsorgen, er udpeget,
og en lovændring af straffuldbyrdelsesloven § 66 b er trådt i kraft
PET i kriminalforsorgen.
den 1. juli 2022. Med lovændringen blev der tilføjet et nyt stk. 2
vedrørende PET’s mulighed for etablering af terminaladgang til
Kriminalforsorgens systemer.
Samarbejdet vil blive styrket i forbindelse med etablering af ter-
minaladgang for PET til Kriminalforsorgens systemer. Det forud-
sættes i bemærkningerne til straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk.
Side 5/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0006.png
2, at det som udgangspunkt er forbindelsesofficeren eller lignende
fra PET, der får direkte elektronisk adgang til kriminalforsorgens
registre og systemer. PET og Kriminalforsorgen er i dialog om
rammerne for etablering af terminaladgang.
PET har udarbejdet generelle rammer for brug af forbindelsesoffi-
cerer og vil udarbejde specifikke retningslinjer for PET-forbindel-
sesofficeren i Kriminalforsorgen, når terminaladgangen er etable-
ret. Dette forventes at ske i løbet af 2024.
Anbefaling 3.2:
Justitsministeriet i samarbejde Anbefalingen er ved at blive implementeret. Etablering af REG-
Styrket informationssikkerhed i sam- med Udlændinge- og Integra- NEM i kriminalforsorgen er under implementering og forventes
afsluttet i fjerde kvartal af 2024. Endvidere styrkes informations-
arbejdet om terrordømte og radikali- tionsministeriet
serede indsatte med henblik på mere
sikkerheden ved implementering af generel sikkerhedsinstruks for
effektiv deling af oplysninger.
behandling af klassificeret information, jf. sikkerhedscirkulæret.
I Hjemrejsestyrelsen pågår implementering af REGNEM, der for-
ventes at være på plads i løbet af 2024. Implementeringen sker
med inddragelse af PET og Forsvarets Materiel- og Indkøbssty-
relse, og ordningen vil blive taget i brug efter godkendelse af PET
Side 6/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0007.png
Anbefaling 3.3:
Justitsministeriet
Deltagelse af kriminalforsorgens sik-
kerhedsorganisation i Center for Ter-
roranalyse (CTA).
Anbefaling 3.4:
Justitsministeriet
Undersøgelse af rammerne for ind-
satsen over for radikalisering og vol-
delig ekstremisme under varetægt.
Anbefaling 3.5:
Justitsministeriet
Bedre monitorering af besøgs- og
ringetilladelse samt pengeoverførsler
til terrordømte.
Anbefaling 3.6:
Justitsministeriet
og Center for Cybersikkerhed (CFCS) under Forsvarets Efterret-
ningstjeneste.
Implementeringen af anbefalingen er under afklaring. Kriminal-
forsorgen og PET har generelt styrket samarbejdet, hvori samar-
bejdet med CTA indgår. Kriminalforsorgen er herudover i dialog
med CTA om, hvorvidt, der kan etableres f.eks. et fast samarbejds-
forum mellem kriminalforsorgen og CTA med et fast månedligt
møde samt konkrete bidrag til analyser mv.
Anbefalingen er ved at blive implementeret, idet undersøgelsen
pågår og forventes afsluttet i 2024.
Anbefalingen er implementeret. Med indførelsen af kriminal-
forsorgens efterretningsplatform, KRIMINTEL, i september 2021
er der blevet skabt bedre muligheder for monitorering af besøgs-
og ringetilladelser samt pengeoverførsler til terrordømte og be-
kymringsindberettede.
Anbefalingen er implementeret. Indsatsgruppen har i første delrap-
port vurderet, at kriminalforsorgen har de nødvendige rammer for
at kunne identificere ulovlige mobiltelefoner og USB-stik hos ra-
Side 7/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0008.png
Fokus på besiddelse af ulovlige mo-
biltelefoner og USB-stik med ekstre-
mistisk materiale.
Anbefaling 3.7:
Styrket operativ indsats via årlig
opkvalificering af PET vedrørende
rammer og processer i fængsler og
arresthuse.
Anbefaling 3.8:
Tidligere udsendelse af udviste terr-
ordømte og radikaliserede indsatte
via oprettelse af operativ myndig-
hedsgruppe.
Justitsministeriet
dikaliserede indsatte. Kriminalforsorgen har vedvarende et stort
fokus på at identificere mobiltelefoner og USB-stik og indberetter
de forhold, som kriminalforsorgen har kendskab til, herunder ulov-
ligt og ekstremistisk materiale der udveksles via besøg, breve og
telefonering. Kriminalforsorgens medarbejdere modtager oplæ-
ring i, hvilke radikaliseringstegn de skal være opmærksomme på,
og har derudover medarbejdere med særlig uddannelse inden for
området, herunder til at identificere ekstremistisk materiale.
Anbefalingen er implementeret. Den første opkvalificering af re-
levante ledere og medarbejdere i PET fandt sted i 2023 og vil frem-
over blive foretaget årligt efter nærmere aftale mellem PET og Kri-
minalforsorgen.
Udlændinge- og Integrations- Anbefalingen er implementeret, idet den operative myndigheds-
ministeriet i samarbejde med gruppe blev idriftsat i begyndelsen af 2021.
Justitsministeriet
Side 8/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0009.png
Anbefaling 3.9:
Justitsministeriet samt Udlæn- Anbefalingen er under implementering. Mærkningsordningen har
Mærkningsordning for fokusperso- dinge- og Integrationsministe- været fast praksis siden 2021. Arbejdet med at videreudvikle en
riet
mærkningsordning i Hjemrejsestyrelsens sagsbehandlingssystem
ner, der er udvist af Danmark.
for fokuspersoner, der er udvist af Danmark, er stadig i gang. Der
er i samarbejde mellem Hjemrejsestyrelsen og Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet defineret en handlingsfacet til mærkning af
bestemte typer af sager (Særlig kriminel gruppe).
Visse relevante sagstyper er imidlertid ikke omfattet af definitio-
nen af den tidligere oprettede handlingsfacet, hvorfor der er igang-
sat et arbejde med at etablere en ny handlingsfacet, som kan an-
vendes til mærkning af øvrige relevante sager. Det forventes, at
den nye handlingsfacet kan etableres i løbet af 2. kvartal 2024 og
herefter tages i brug i 2. eller 3. kvartal 2024.
Anbefalingen er afsluttet. PET har foretaget en undersøgelse af
rammerne for varetægtsfængsling, herunder udviklingen i rets-
praksis, og i den forbindelse vurderet, at der for nuværende ikke er
behov for en lovændring, da anvendelsesområdet for retspleje-
lovens § 762, stk. 1, nr. 2, i første omgang skal søges yderligere
afklaret i retspraksis.
Anbefaling 3.10:
Justitsministeriet
Undersøgelse af farlighedskriterium
for varetægtsfængsling.
Side 9/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0010.png
Anbefaling 3.11:
Justitsministeriet
Sikring af overblik over den ekstre-
mistiske fængselspopulation og ud-
viklingen i bekymringsindberetnin-
ger.
Anbefalingen er under implementering. Kriminalforsorgen har
fået etableret struktureret data i klientsystemet vedrørende bekym-
ringskategorier og terrorsigtelser/domme, der forbedrer datakvali-
teten. Integration af struktureret data fra Klientsystemet til RIS er
under udvikling og testning. Direktoratet for Kriminalforsorgen
vurderer pt. i samarbejde med it-leverandørerne, hvornår integra-
tionen kan være fuldt implementeret.
Indsatsområde 4: Operativ indsats
Målsætning for indsatsområdet: Forebyggelse skal være en prioritetsopgave ud fra et sikkerhedsperspektiv.
Anbefaling 4.1:
Justitsministeriet
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
Professionalisering af kriminal-
2025.
forsorgens mentorkorps.
Anbefalingen er under implementering. Der er foretaget ansættelse
af årsværk i Direktoratet for Kriminalforsorgen og professionali-
sering heraf er igangsat. Der arbejdes i den forbindelse løbende
med udvikling af et nyt koncept for uddannelse, løbende opkvali-
ficering af mentorer og supervision. Derudover arbejdes der på en
styrkelse af de eksisterende procedurer omkring lønudbetaling, re-
kruttering, controlling og dokumentationen.
Side 10/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0011.png
Anbefaling 4.2:
Justitsministeriet
Tidligere PET-exitindsats over for
terrordømte.
Anbefaling 4.3:
Justitsministeriet
Mulighed for at gennemføre speci-
fikke forebyggende sikkerhedsind-
satser over for udviste terrordømte.
Anbefaling 4.4:
Justitsministeriet
Fortsat prioritering af midler til ud-
dannelse, opkvalificering og op-
mærksomhedsskærpende tiltag for
kriminalforsorgens personale.
Anbefalingen er implementeret. PET påbegynder systematisk
forebyggende exit-indsatser målrettet terrordømte umiddelbart ef-
ter dom og dermed tidligst muligt i den terrordømtes afsoningsfor-
løb.
Anbefalingen er endnu ikke implementeret, da det vil kræve
lovændring, hvis kriminalforsorgen skal have muligheden for sy-
stematisk at tilbyde specifikke forebyggende indsatser over for ud-
viste terrordømte. Arbejdet med en evt. lovændring har afventet
indholdet af anbefalingerne i indsatsgruppens anden delrapport om
den danske indsats over for løsladte terrordømte og radikaliserede,
som blev offentliggjort den 14. marts 2024. Rapporten indeholder
en række anbefalinger til indsatsen på udrejsecentrene. Regeringen
overvejer nu indsatsgruppens anbefalinger og vil herefter frem-
lægge en plan for den videre håndtering.
Indgår som en del af Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-
2025.
Anbefalingen er implementeret, idet der løbende er foretaget ju-
steringer af opkvalificeringsindsatsen på radikaliserings- og ek-
stremismeområdet, så kvaliteten forbedres og mulige nye opkvali-
Side 11/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
2883150_0012.png
ficerende tiltag iværksættes. Det bemærkes dog, at den aktuelle
mangel på fængselsbetjente indebærer, at det er vanskeligt at tage
betjentene ud af den daglige drift til undervisning.
Derudover giver kriminalforsorgen medarbejdere med klientkon-
takt et e-læringsforløb vedr. voldelig ekstremisme, der sætter fo-
kus på nogle af de vigtigste risikofaktorer i forhold til bekymring
for ekstremisme, samt hvordan man som medarbejder skal hånd-
tere de indsatte/dømte, hvis der opstår bekymring for radikalise-
ring.
Anbefalingen er ved at blive implementeret. Som led i implemen-
teringen af VERA-2R (anbefaling 2.1, jf. nærmere ovenfor) har
Kriminalforsorgen udviklet et koncept for samtænkning af de spe-
cifikke forebyggende indsatser målrettet terrordømte og radikali-
serede indsatte (eks. mentor, psykolog) og de almene kriminalpræ-
ventive indsatser (eks. beskæftigelse mm.), som skal tilbydes de
terrordømte og radikaliserede indsatte ud fra den enkelte indsattes
risikoprofil og motivation. Kriminalforsorgen forventer at have
implementeret konceptet i løbet af 2024.
Anbefaling 4.5:
Justitsministeriet
Større sammenhæng mellem den spe-
cifikke problemorienterede indsats
og den almene kriminalpræventive
indsats.
Side 12/13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
Side 13/13