Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2883149_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 472
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2023
Sikkerhedskontor I
Jeppe Haugaard Vandtved
2023-11203
3171354
Besvarelse af spørgsmål nr. 472 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 472 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. december 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
Spørgsmål nr. 472 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren give en status på Bjelke-udvalget, herunder
hvorfor der endnu ikke er sket en afrapportering nr. 2, samt på
implementeringen af anbefalingerne fra den første afrapporte-
ring?”
Svar:
1.
For så vidt angår den første del af spørgsmålet bemærkes det, at Justits-
ministeriet – efter tidspunktet for den foreløbige besvarelse af nærværende
spørgsmål den 15. januar 2024 – den 14. marts 2024 oversendte indsats-
gruppens anden delrapport om den danske indsats over for løsladte terror-
dømte og radikaliserede til Retsudvalget samt Udlændinge- og Integrations-
udvalget, hvorefter rapporten blev offentliggjort, jf. REU (Alm. del), Bilag
161.
Som det bl.a. fremgår af mit orienteringsbrev i forbindelse med oversendel-
sen af delrapporten til Retsudvalget samt Udlændinge- og Integrationsud-
valget, indeholder indsatsgruppens anden delrapport en lang række lovende
anbefalinger til, hvordan vi bedst håndterer truslen fra løsladte terrordømte
og radikaliserede i fremtiden. Myndighederne har allerede implementeret de
initiativer, der vedrører et styrket myndighedssamarbejde om radikalise-
ringsbekymringer på udrejsecentrene (anbefaling 15.1-15.3). Herudover har
regeringen – i lyset af, at der allerede i 2024 forventes at blive løsladt en
række personer med aktiv bekymring for radikalisering – besluttet at igang-
sætte de initiativer i rapporten, der vedrører en styrkelse af Politiets Efter-
retningstjenestes (PET) efterretningsmæssige indsats (anbefaling 10.3) og
forebyggende indsats på udrejsecentrene (anbefaling 14.1), herunder særligt
på Kærshovedgård. Videre har Folketinget den 23. maj 2024 vedtaget rege-
ringens lovforslag om sikring af yderligere begrænsning af adgangen til vå-
bentilladelse og medlemskab af skytteforeninger for bl.a. terrordømte (som
omtalt i anbefaling 5.1, 5.2 og 6.1). Lovforslaget træder i kraft den 1. juli
2024.
Regeringen overvejer nu indsatsgruppens øvrige anbefalinger og vil herefter
fremlægge en plan for den videre håndtering heraf. Det er dog vigtigt at
understrege, at PET og andre relevante myndigheder allerede i dag er meget
opmærksomme på den trussel, som udgår fra løsladte terrordømte og radi-
kaliserede personer. PET følger således udviklingen tæt og iværksætter de
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
sikkerhedsforanstaltninger, som situationen tilsiger. Det vil myndighederne
naturligvis fortsætte med.
2.
For så vidt angår den anden del af spørgsmålet har Justitsministeriet til
brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen, PET samt Hjemrejsestyrelsen under Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet om status for implementeringen af initiativerne fra ind-
satsgruppens første delrapport fra oktober 2021 om indsatsen over for terr-
ordømte og radikaliserede indsatte under varetægt og afsoning. Der henvises
til vedlagte statusoversigt fra maj 2024, som viser, at størstedelen af anbe-
falingerne enten er implementeret eller ved at blive implementeret.
Det bemærkes for en god ordens skyld i tilknytning hertil, at Justitsministe-
riet i forbindelse med offentliggørelsen af den første delrapport den 12. ok-
tober 2021 oversendte et notat til Retsudvalget, jf. Folketingets Retsudvalg
(Alm. del) bilag 15. Af notatet fremgår det bl.a., at indsatsgruppen på davæ-
rende tidspunkt vurderede, at bl.a. anbefaling 2.4 (om styrket myndigheds-
samarbejde om den indledende vurdering af nye terrordømte med henblik
på at sikre tilstrækkelige datakilder), 2.5 (om specificering af bekymrings-
kategorier i kriminalforsorgen med afsæt i risikovurderingssystem) og 3.3
(om deltagelse af kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation i Center for
Terroranalyse (CTA)) ville kunne implementeres umiddelbart inden for ek-
sisterende rammer og lovgivning.
Det bemærkes for så vidt angår anbefaling 2.4, at det fremgår af den ved-
lagte opdaterede statusoversigt, at implementeringen af anbefalingen afven-
ter, at Direktoratet for Kriminalforsorgen tilsluttes regeringens eksisterende
krisestyringsnetværk (REGNEM), hvilket forventes afsluttet i fjerde kvartal
af 2024, jf. status på anbefaling 3.4.
For så vidt angår anbefaling 2.5 fremgår det, at anbefalingen kræver nær-
mere undersøgelse. Direktoratet for Kriminalforsorgen afdækker i løbet af
første halvår 2024, hvorvidt de nuværende bekymringskategorier kan juste-
res, således at de tager afsæt i begreberne og metodikken fra VERA-2R, som
er et vurderingsværktøj målrettet ekstremister.
For så vidt anbefaling 3.3 fremgår det, at implementeringen af anbefalingen
er under afklaring. Kriminalforsorgen og PET har generelt styrket samar-
bejdet, hvori samarbejdet med CTA indgår. Kriminalforsorgen er herudover
i dialog med CTA om, hvorvidt, der kan etableres f.eks. et fast samarbejds-
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om, hvilke initiativer der er iværksat på baggrund af Bjelkegruppens to rapporter
forum mellem kriminalforsorgen og CTA med et fast månedligt møde samt
konkrete bidrag til analyser mv.
Side 4/4