Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2881186_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. juni 2024
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2024-06530
3298504
Besvarelse af spørgsmål nr. 980 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 980 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm., om tilbageholdelse af et udebaneafsnit fordi der er konkrete efterretninger om, at de pågældende fans risikerer at komme i uroligheder med en anden gruppe fans, der ikke deltager i den pågældende begivenhed
Spørgsmål nr. 980 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det vil være i
overensstemmelse med lovforslag nr. L 86 (2022-23, 2.
samling) (Lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder), såfremt en politikreds vælger at udstede
påbud om tilbageholdelse af et udebaneafsnit, fordi der er
konkrete efterretninger om, at de pågældende fans risikerer at
komme i uroligheder med en anden gruppe fans, der ikke
deltager i den pågældende begivenhed, idet der henvises til
artiklen ”Derfor tilbageholdes BIF-fans i Herning” bragt på
tipsbladet.dk den 2. maj 2024?”
Svar:
1.
Ved lov nr. 742 af 13. juni 2023 om ændring af lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder, der trådte i kraft den 1. juli 2023, blev § 8 e,
stk. 1, om påbud om tilbageholdelse af tilskuere indført.
Det følger af lovens § 8 e, stk. 1, 1. pkt., at politiet forud for afviklingen af
en bestemt idrætsbegivenhed kan meddele påbud om at sikre tilbageholdelse
af tilskuere på bestemte tilskuersektioner på det sted, hvor
idrætsbegivenheden afholdes, efter idrætsbegivenhedens afvikling, hvis der
foreligger en særlig risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre.
Påbuddet kan kun meddeles, når der er tale om en højrisikokamp, jf. 2. pkt.
Som det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, er det er en betingelse
for at meddele et påbud efter bestemmelsen, at der foreligger en særlig risiko
for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre. Hvorvidt der foreligger en
særlig risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre, vil bero på
en konkret vurdering.
Der vil i den forbindelse kunne lægges vægt på politiets generelle viden om
de implicerede klubber og deres fangrupperinger samt hidtidige erfaringer
fra kampe mellem de implicerede klubber, herunder om der foreligger en
rivalitet mellem fangrupperingerne til de pågældende klubber, der tidligere
har givet anledning til uroligheder. Der vil også kunne lægges vægt på
eventuelle konkrete efterretninger, som politiet er i besiddelse af, der
vedrører den konkrete kamp. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvor
politiet op til en bestemt idrætsbegivenhed modtager konkrete efterretninger
om, at fangrupperinger har planlagt en voldelig konfrontation efter kampen,
jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 86 som fremsat, side
18-19.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm., om tilbageholdelse af et udebaneafsnit fordi der er konkrete efterretninger om, at de pågældende fans risikerer at komme i uroligheder med en anden gruppe fans, der ikke deltager i den pågældende begivenhed
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Midt- og Vestjyllands Politi, som har oplyst følgende:
”Midt- og Vestjyllands Politi har kategoriseret kampen
nævnt i spørgsmålet som en højrisikokamp, og
politikredsen har i den anledning afholdt møder med
arrangøren, FC Midtjylland og modparten, Brøndby IF,
forud for kampen. På disse møder blev der drøftet
rammebetingelser for kampens afvikling, herunder
kampens kategorisering som en højrisikokamp. Under
disse møder blev det konkrete påbud endvidere drøftet
inden udstedelsen heraf.
I kategoriseringen af kampen lagde Midt- og Vestjyllands
Politi vægt på det konkrete efterretningsbillede, herunder
en høj tilstedeværelse af RISK-fans, som udgjorde en høj
og særlig risiko for uroligheder. Der blev endvidere lagt
vægt på historikken for kampe mellem FC Midtjylland og
Brøndby IF. Midt- og Vestjyllands Politi vurderede, at den
indbyrdes rivalisering og kampens betydning medførte en
betydelig stigning i spændingsniveauet ved kampens
afvikling.
I vurderingen lagde Midt- og Vestjyllands Politi desuden
vægt på, at der blev afviklet en superligakamp mellem
Silkeborg IF og FC København på Jysk Park, Ansvej i
Silkeborg, med planlagt kampstart klokken 16.00. Her
bemærkedes det, at der vurderes at være et historisk
modsætningsforhold imellem FC København og Brøndby
IF, som bærer præg af en intens rivalisering og fjendskab
mellem dele af de to holds fangrupperinger. Kampene
blev afviklet med kort tids mellemrum og en distance på
48 km.
Midt- og Vestjyllands Politi vurderede på baggrund af
ovenstående, at der var en særlig risiko for betydelige
forstyrrelser af den offentlige orden i forbindelse med
kampen i form af bl.a. hærværk, voldshandlinger og
konfrontationer mellem RISK-fans fra de to
fangrupperinger samt voldshandlinger begået af RISK-
fans imod almindelige tilskuere og politiet. Kampen blev
på baggrund af ovenstående kategoriseret som en
højrisikokamp.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 980: Spm., om tilbageholdelse af et udebaneafsnit fordi der er konkrete efterretninger om, at de pågældende fans risikerer at komme i uroligheder med en anden gruppe fans, der ikke deltager i den pågældende begivenhed
Midt- og Vestjyllands Politi har herudover henvist til, at
forarbejderne til § 8 e, stk. 1, i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder ikke begrænser vurderingen om udstedelse
af et påbud til udelukkende at vedrøre tilhængere af de to
implicerede fodboldklubber, og at det på den baggrund er
politikredsens vurdering, at det tillige kan indgå i vurderingen
af behovet for et påbud, at der er konkrete efterretninger om, at
de pågældende tilskuere risikerer at komme i uroligheder med
tilskuere eller andre, der ikke deltager i den pågældende
fodboldkamp.
Afslutningsvis har politikredsen bemærket, at der på dagen for
kampen ikke blev fundet anledning til at anvende muligheden
for at tilbageholde udebaneholdets fans, og at påbuddet således
ikke blev effektueret.”
Side 4/4