Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2878488_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juni 2024
Politikontoret
Malthe Krusell Krarup
2024-06355
3292690
Besvarelse af spørgsmål nr. 968 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 968 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 969: Spm. om vagtkortets betydning i forhold til at opnå autorisation som vagtfirma
Spørgsmål nr. 968 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for reglerne for opnåelse af vagtkort
og de forventede ventetider for ansøgere?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne om autorisation og godkendelser af
vagter reguleres af lovbekendtgørelse nr. 112 af 11. januar 2016 om
vagtvirksomhed med senere ændringer (vagtvirksomhedsloven).
Det fremgår i den forbindelse af § 2, stk. 1, i vagtvirksomhedsloven, at den
der udøver vagtvirksomhed eller indgår aftale herom, skal have autorisation
hertil.
De nærmere betingelser for meddelelse af autorisation fremgår af
vagtvirksomhedslovens §§ 3-4. Det fremgår i den forbindelse af § 3, stk. 1,
nr. 1-7, at autorisation kan meddeles til personer, der
1. har bopæl her i landet,
2. er fyldt 25 år,
3. ikke er umyndig, under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller
under samværgemål efter værgemållovens § 7,
4. ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
5. ikke har betydelig forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås
beløb i størrelsesordenen 50.000 kr. og derover,
6. ikke er dømt for strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare
for misbrug af adgangen til at udøve vagtvirksomhed,
jf. straffelovens § 78, stk. 2, og som,
7. i øvrigt gør det antageligt, at de vil kunne udøve vagtvirksomhed på
forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for
branchen.
Det afgrænses i vagtvirksomhedslovens § 4, stk. 1, hvilke selskabsformer,
der kan opnå autorisation som vagtvirksomhed, samt den personkreds i
selskabet, herunder dets bestyrelse og direktion, der skal godkendes, for at
selskabet kan autoriseres.
En autorisation meddeles for bestemte former for vagtvirksomhed efter § 1
i vagtvirksomhedsloven, herunder tilsyn med privat område, udførelse af
værditransporter, beskyttelse af personer og behandling af alarmsignaler, for
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 969: Spm. om vagtkortets betydning i forhold til at opnå autorisation som vagtfirma
et tidsrum af højst 5 år og for en eller flere politikredse eller for hele landet,
jf. vagtvirksomhedslovens § 5, stk. 1.
En autorisation meddeles i øvrigt på nærmere af politiet fastsatte vilkår for
vagtvirksomhedens udøvelse, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1408 af 4.
december 2017 om vagtvirksomhed med senere ændringer
(vagtvirksomhedsbekendtgørelsen). Der kan f.eks. fastsættes vilkår om fast
forretningssted, krav til virksomhedens udstyr og køretøjer, personalets
udrustning og uniformering samt om indsendelse af f.eks. årlige
indberetninger om virksomhedens forhold.
For så vidt angår spørgsmålet om reglerne for godkendelse af vagter og
opnåelse af vagtkort fremgår det af § 7, stk. 1, i vagtvirksomhedsloven, at
indehaveren af vagtvirksomhedsautorisationen skal sørge for, at
vagtvirksomhedens personale er godkendt til ansættelse i virksomheden,
inden ansættelsen træder i kraft, og at godkendelse kun kan meddeles,
såfremt den, der ønskes ansat, er fyldt 18 år.
Det fremgår endvidere af § 7, stk. 3, i vagtvirksomhedsloven, at godkendelse
af en ansættelse kan nægtes under de omstændigheder, der er nævnt
i straffelovens § 78, stk. 2, om udelukkelse af dømte fra virksomhed der
kræver offentlig godkendelse, såfremt forholdet i dommen begrunder en
nærliggende fare for misbrug af stillingen, eller såfremt den pågældende har
udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke
vil udøve hvervet på forsvarlig måde.
Endelig bemærkes det, at der i § 9 i vagtvirksomhedsbekendtgørelsen er
fastsat nærmere krav til vagters uddannelse og kvalifikationer, der skal
opfyldes for at kunne opnå godkendelse som vagt.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet,
der handler om de forventede ventetider for vagtkort, indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Politiets Administrative Center v/ Midt- og Vestjyllands Politi
(herefter PAC), som er ansvarlig for behandlingen af
ansøgninger om godkendelse af vagtpersonale.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 969: Spm. om vagtkortets betydning i forhold til at opnå autorisation som vagtfirma
PAC har oplyst, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos
PAC i 2024 er 17 kalenderdage fra modtagelse af en ansøgning
til bestilling af vagtkortet hos leverandøren.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er opgjort for alle sager,
herunder også sager som kræver yderligere inddragelse af
ansøger, f.eks. som led i en partshøring. Det bemærkes, at den
tid, hvor sagen beror på ansøger, også indgår i beregningen af
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Der henvises i øvrigt til Rigspolitiets bidrag til brug for
Justitsministeriets samtidige berigtigede besvarelse af
spørgsmål nr. 962 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende produktions- og leveringstiden hos leverandøren af
vagtkort.”
Side 4/4