Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2881270_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. juni 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Maja Lundgaard-Jensen
2024-06227
3286850
Besvarelse af spørgsmål nr. 959 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 959 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 959: Spm. om det kan give mening at give de udenlandske sexarbejdere frit lejde, sådan at de kan anmelde vold og røveri uden at man kigger på, om de er illegale i Danmark
Spørgsmål nr. 959 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på, om det kan give mening at give
de udenlandske sexarbejdere frit lejde, sådan at de kan anmelde
vold og røveri uden at man kigger på, om de er illegale i
Danmark. Der henvises til ”Et bekymrende skifte i
prostitutionsmiljø, advarer reden – flere efterlyser ”party” og
”ice”, tv2, den 5. maj 2024.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Det følger af udlændingelovens § 13, at udlændinge – bortset
fra udlændinge omfattet af EU-reglerne – som udgangspunkt
skal have arbejdstilladelse for at tage lønnet eller ulønnet
beskæftigelse, udøve selvstændig erhvervsvirksomhed eller
udføre tjenesteydelser i Danmark. Det er som klart
udgangspunkt en forudsætning for at opnå opholds- og
arbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse, at udlændingen
er tilbudt ansættelse i en virksomhed i Danmark. Allerede fordi
rufferi er ulovligt i Danmark, vil en udlænding ikke kunne opnå
opholds- og arbejdstilladelse med henblik på ansættelse som
prostitueret. Hvis man som udlænding arbejder uden fornøden
tilladelse i Danmark, er der tale om ulovligt arbejde, og man kan
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, jf. udlændingelovens
§ 59, stk. 3 og 4. Det gælder, uanset om man ville kunne have
fået en arbejdstilladelse eller ej.
Det fremgår af hjemrejseloven, at en udlænding, der ikke har ret
til at opholde sig i Danmark, har pligt til at udrejse. En
udlænding, der opholder sig ulovligt i Danmark, skal således
som udgangspunkt udrejse straks.
Der gælder dog en række særlige regler, hvis det vurderes, at en
udlænding har været udsat for menneskehandel. Udlændinge-
og Integrationsministeriet har på den baggrund indhentet et
bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, som til brug for besvarelsen af
spørgsmålet har oplyst følgende:
”Når Udlændingestyrelsen vurderer, at en udlænding, som
ikke har lovligt ophold i Danmark, har været udsat for
menneskehandel,
tildeles
udlændingen
en
refleksionsperiode (udsættelse af udrejsefrist) på 30 dage,
som kan forlænges med op til 90 dage, jf.
udlændingelovens § 33, stk. 7. Det betyder, at
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 959: Spm. om det kan give mening at give de udenlandske sexarbejdere frit lejde, sådan at de kan anmelde vold og røveri uden at man kigger på, om de er illegale i Danmark
udlændingen kan opholde sig i Danmark i op til 120 dage,
hvor Center Mod Menneskehandel og Hjemrejsestyrelsen
i tæt samarbejde planlægger udlændingens hjemrejse,
kaldet en forberedt hjemsendelse.
Udlændingen
kan
alene
forlænget
sin
refleksionsperiode efter de første 30 dage, hvis
udlændingen medvirker til sin hjemrejse.
Under refleksionsperioden tilbydes udlændingen en
række tilbud, som har til formål at styrke udlændingen i at
vende tilbage til sit hjemland eller tidligere opholdsland.
Tilbuddene er fastsat i Handlingsplanen til Bekæmpelse af
Menneskehandel 2022-2025.
Udlændinge, som er vurderet menneskehandlet, tilbydes
en forberedt hjemsendelse uanset statsborgerskab,
nationalitet eller opholdsgrundlag.
Forberedt hjemsendelse indeholder bl.a. økonomisk støtte
til en værdi af 40.000 DKK per person i in-kind støtte samt
en kontant støtte på 10.000 DKK for ikke-forsørgere. In-
kind-støtten (ikke kontante ydelser) finansierer aktiviteter
i hjemlandet, som er relevante for den enkelte modtager.
Aktiviteterne udvælges i dialog mellem den hjemvendte
og den organisation i hjemlandet, der forvalter
støtteprogrammet, ud fra en vurdering af, hvad der bedst
bidrager til den hjemvendtes succesfulde og bæredygtige
reintegration i hjemlandet.
Eksempler
aktiviteter,
som
støttes
over
reintegrationsprogrammerne, er modtagelse i lufthavnen,
transport, midlertidig indkvartering, uddannelseskurser,
jobformidling, hjælp til opstart af indkomstskabende
forretning samt juridisk, lægelig og social bistand.
Hjemrejsestyrelsen skal godkende planen for anvendelse
af reintegrationsstøtten.
Udlændinge, som er forsørgere, tilbydes desuden
reintegrationsstøtte for op til 9.000 DKK per mindreårigt
barn i in-kind støtte, såfremt udlændingen kan
dokumentere at være forsørger til et mindreårigt barn.
Denne reintegrationsstøtte dækker alene børnefaglige
aktiviteter for at sikre barnets tarv.
Hvis udlændingen er forsøger til et eller flere mindreårige
børn, tilbydes udlændingen desuden et kontantbeløb på op
til 20.000 DKK. Beløbet udbetales i rater – i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 959: Spm. om det kan give mening at give de udenlandske sexarbejdere frit lejde, sådan at de kan anmelde vold og røveri uden at man kigger på, om de er illegale i Danmark
udgangspunktet månedligt – over en seks måneders
periode efter ankomst til hjem- eller modtagerlandet.
Reintegrationsstøtten ydes gennem direkte betaling til en
lokal
reintegrationspartner,
som
forvalter
reintegrationsmidlerne i samråd med udlændingen.
Hjemrejsestyrelsen
tilgår
et
netværk
af
reintegrationspartnere via kontrakt med DRC Dansk
Flygtningehjælp.
Såfremt Hjemrejsestyrelsen ikke har mulighed for at
etablere en partneraftale i et hjem- eller modtagerland, vil
den fulde reintegrationsstøtte tildeles som kontant støtte,
som enten udbetales i forbindelse med udrejse eller via
bankkonto i hjem- eller modtagerlandet.””
Endvidere har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, der
har oplyst følgende:
”I forbindelse med refleksionsperioden på op til 120 dage får
ofrene støtte og bistand, herunder bl.a. tildeling af en
kontaktperson fra Center mod Menneskehandel (CMM), adgang
til indkvarteringstilbud, kost og lommepenge, mulighed for
udvidet sundhedsbehandling, psykosocial bistand, relevante
undervisningsaktiviteter samt juridisk bistand.
Juridisk bistand beror på en individuel vurdering af ofrenes
behov. Eksempler kan omfatte vejledning om rettigheder og
muligheder, om at vidne mod bagmænd, om retningslinjer for at
søge erstatning, om adgang til advokatbistand og ansøgning om
ophold, herunder EU-ophold og familiesammenføring.
Tilbuddene er tilgængelige for alle udenlandske ofre for
menneskehandel, uanset om de har lovligt eller ikke lovligt
ophold i Danmark.
CMM bistår alle, der ønsker det, med at anmelde udnyttelsen til
politiet. Ønsker personen ikke selv at anmelde forholdet,
indgiver CMM i udgangspunktet selvstændigt en anmeldelse til
politiet, hvori offeret er anonymiseret.”
For yderligere spørgsmål
arbejdstilladelse
henvises
Integrationsministeriet.
om reglerne for opholds-
der
til
Udlændinge-
og
og
Side 4/4