Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2904921_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Emma Thorup Bech
2024-06124
3282545
Besvarelse af spørgsmål nr. 948 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 948 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 948: Spm. om, hvor mange bandemedlemmer, der har modtaget offentlige ydelser, som har været underlagt den treårige økonomiske karantæneordning
Spørgsmål nr. 948 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse opgjort pr. år, hvor mange
bandemedlemmer der har modtaget offentlige ydelser, som jf.
Lov nr. 1526 af 18. december 2018 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik og forskellige andre love (Karantæneordning i
ydelsessystemet for bandekriminelle m.v.), folketingsåret 2018-
19. der trådte i kraft den 1. januar 2019, har været underlagt den
treårige økonomiske karantæneordning, og vil ministeren
samtidig oplyse, om det er alle bandemedlemmer, der efter de
er blevet dømt for bandekriminalitet, som efterfølgende har
været underlagt karantæneordningen, og vil ministeren i
afkræftende fald begrunde de eventuelle undtagelser?”
Svar:
1.
Ved lov nr. 1526 af 18. december 2018 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik og forskellige andre love (Karantæneordning i ydelsessystemet
for bandekriminelle m.v.) blev der indført en 3-årig karantæneordning i
ydelsessystemet for personer, som idømmes ubetinget fængselsstraf eller
anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for en
lovovertrædelse, der er omfattet af straffelovens § 81 a (om strafforhøjelse
og skærpet straf for visse straffelovsovertrædelser med baggrund i en
banderelateret konflikt).
Karantæneordningen indebærer bl.a., at den dømte efter udstået straf højst
vil kunne modtage kontanthjælp og visse andre ydelser med et niveau
svarende til satsen for selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse i en 3-årig karantæneperiode. Loven trådte i kraft den 1.
januar 2019 og finder anvendelse for domme efter straffelovens § 81 a, der
vedrører forhold begået efter lovens ikrafttræden.
Udbetaling Danmark har til opgave at modtage og formidle oplysninger til
de ansvarlige ydelsesmyndigheder om personer, der ved endelig dom er
idømt ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge for en
overtrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Karantæneperioden regnes fra det tidspunkt, hvor den pågældende har
udstået fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende
karakter for en overtrædelse, der er omfattet af straffelovens § 81 a.
Kriminalforsorgen skal i den forbindelse underrette Udbetaling Danmark,
når en person, der afsoner ubetinget fængselsstraf eller udstår forvaring i
Side 2/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 948: Spm. om, hvor mange bandemedlemmer, der har modtaget offentlige ydelser, som har været underlagt den treårige økonomiske karantæneordning
2904921_0003.png
kriminalforsorgens institutioner for en overtrædelse, der er omfattet af
straffelovens § 81 a, løslades, således at Udbetaling Danmark kan underrette
den relevante ydelsesmyndighed (kommunen).
2.
Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet,
der har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriet har ikke en opgørelse over personer,
der har været dømt i henhold til straffelovens § 81 a for
banderelateret kriminalitet, og som derfor er omfattet af
karantæneordning i ydelsessystemet efter løsladelse.
Kriminalforsorgen har pligt til at underrette Udbetaling
Danmark (UDK) ved løsladelse af en person, der afsoner
ubetinget
fængselsstraf
eller
udstår
forvaring
i
Kriminalforsorgens institutioner for en overtrædelse, der er
omfattet af straffelovens § 81 a. Ved fornyet dom, fængsling og
løsladelse ville der kunne ske gentagen underretning på samme
borger. Reglerne trådte i kraft 1. januar 2019.
UDK oplyser, at de siden 1. januar 2019 har modtaget 18
underretninger fra Kriminalforsorgen om løsladelse af personer
dømt efter straffelovens § 81 a.
Opgørelsen i tabel 1 viser antal underretninger, som UDK frem
til maj 2024 har modtaget fra Kriminalforsorgen vedr. personer
dømt efter straffelovens § 81 a, fordelt på årsniveau fra 2019 til
og med 2024 år til dato.
Tabel 1
Underretninger fra Kriminalforsorgen til Udbetaling Danmark om løsladelse af personer dømt efter
straffelovens § 81 a.
2019
Antal underretninger
.
2020
.
2021
3
2022
5
2023
7
2024
.
I alt
18
Anm.: Celler med færre end tre observationer er fjernet af diskretionshensyn og angivet ved ’.’. Opgørelsen
omfatter underretninger, der er modtaget og sagsbehandlet i Udbetaling Danmark. En underretning
dækker over en løsladelsessituation, hvor Kriminalforsorgen efterlever bekendtgørelsens formuleringen
om, at ”Kriminalforsorgen skal endvidere underrette Udbetaling Danmark ved løsladelse af en person, der
afsoner ubetinget fængselsstraf eller udstår forvaring i kriminalforsorgens institutioner for en overtrædelse,
der er omfattet af straffelovens § 81 a.”.
Kilde: Udbetaling Danmark, ATP.
Det skal bemærkes, at underretninger fra Kriminalforsorgen til
UDK bliver udarbejdet og håndteret manuelt. Det betyder, at der
er en vis usikkerhed omkring det data, som ligger til grund for
besvarelsen.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 948: Spm. om, hvor mange bandemedlemmer, der har modtaget offentlige ydelser, som har været underlagt den treårige økonomiske karantæneordning
UDK har oplyst, at underretningerne fra Kriminalforsorgen
registersamkøres i UDK, og at UDK i den fulde 3-årige
karantæneperiode skal underrette den ansvarlige udbetalende
myndighed, herunder kommuner og a-kasser, hvis en borger
modtager eller søger om en ydelse omfattet af
karantæneordningen.
I forlængelse heraf har UDK oplyst, at ingen af de 18 personer
omfattet af karantæneordningen har modtaget/søgt ydelser, som
udbetales af UDK (fx førtidspension). UDK har yderligere
oplyst, at de for så vidt angår 8 personer har underrettet
kommuner/a-kasser om, at disse personer modtager en eller
flere af de ydelser, som er omfattet af karantæneordningen.
Det er den udbetalende myndighed, der herefter har pligt til at
træffe afgørelse om, at en ydelse ophører/nedsættes på baggrund
af UDK’s underretning i disse sager. UDK har ikke mulighed
for at opgøre, hvordan kommuner eller a-kasser har gjort brug
af karantæneordningen i de pågældende sager.”
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører, om alle
bandemedlemmer efter at være blevet dømt for banderelateret kriminalitet
har været underlagt karantæneordningen og i modsat fald begrunde dette,
har Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at direktoratet i
november 2021 blev opmærksom på, at der ikke i alle tilfælde
var sket underretning af Udbetaling Danmark ved løsladelse af
personer dømt efter straffelovens § 81 a, der er omfattet af
karantæneordningen.
Direktoratet foretog i forlængelse heraf en manuel gennemgang
af løsladelser af personer omfattet af karantæneordningen i
perioden fra karantæneordningens ikrafttrædelse den 1. januar
2019 til juni 2022. Folketingets Retsudvalg blev orienteret om
resultatet af den manuelle gennemgang den 1. juli 2022, jf.
Retsudvalget 2021-22, almindelig del, bilag 303. Det fremgår
heraf, at der var sket løsladelse af 6 indsatte omfattet af
karantæneordningen for bandekriminelle, hvoraf der i 4 tilfælde
ikke var sket underretning af Udbetaling Danmark, mens
kriminalforsorgen i de resterende 2 tilfælde havde foretaget
korrekt underretning af Udbetaling Danmark, der imidlertid
ikke havde registreret underretningerne korrekt.
Direktoratet er i løbende dialog med Udbetaling Danmark og
har iværksat en række tiltag for at understøtte, at der sker
underretning efter reglerne. Dels i forhold til at sikre et større
Side 4/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 948: Spm. om, hvor mange bandemedlemmer, der har modtaget offentlige ydelser, som har været underlagt den treårige økonomiske karantæneordning
ledelsesmæssigt fokus på overholdelse af reglerne, men også i
forhold til at understøtte arbejdsgangene. Siden orienteringen af
Retsudvalget har direktoratet ved stikprøvekontroller løbende
fulgt op på, om tiltagene har haft den ønskede effekt, og
direktoratet har flere gange præciseret underretningspligten
over for kriminalforsorgsområderne og indskærpet, at
retningslinjerne for underretning skal følges. Herudover er der
sket en opdatering af kriminalforsorgens retningslinjer for
underretning og af den blanket, der anvendes til at underrette
Udbetaling Danmark.
Direktoratet fulgte desuden op på sagen ved en manuel
sagsgennemgang for perioden fra juni 2022 til oktober 2022.
Det blev ved denne gennemgang konstateret, at der var sket
løsladelse af 2 indsatte omfattet af karantæneordningen. Ved
begge løsladelser var der sket underretning, dog ikke i henhold
til reviderede retningslinjer, der skulle sikre en korrekt
registrering hos Udbetaling Danmark. Dette formodes
imidlertid at bero på, at løsladelsestidspunkterne for de to
indsatte lå henholdsvis før og to dage efter opdateringen af
retningslinjerne.
Udbetaling Danmark er underrettet om samtlige ovennævnte
løsladte, så der kan iværksættes relevante tiltag i forbindelse
med eventuelt uberettiget modtagne ydelser.
Direktoratet kan dog oplyse, at det ved efterfølgende
stikprøvekontroller er konstateret, at der fortsat ikke i alle
tilfælde er sket underretning af Udbetaling Danmark ved
løsladelse af personer dømt efter straffelovens § 81 a, der er
omfattet af karantæneordningen. Direktoratet har herefter
gennemført en yderligere manuel gennemgang af alle
løsladelser af personer dømt efter straffelovens § 81 a, der er
omfattet af karantæneordningen, som ikke indgik i de manuelle
gennemgange i juni og oktober 2022, med henblik på at sikre,
at der er sket korrekt underretning herom til Udbetaling
Danmark.
Der er ved gennemgangen identificeret ti løsladelser af
personer, som er dømt efter straffelovens § 81 a, for kriminalitet
begået efter lovens ikrafttrædelse den 1. januar 2019, og som
derfor er omfattet af reglerne om karantæne fra visse offentlige
ydelser. I otte ud af de ti sager er der sket underretning til
Udbetaling Danmark.
Det kan oplyses, at Udbetaling Danmark nu er underrettet om
de resterende to løsladte, så der kan iværksættes relevante tiltag
i forbindelse med eventuelt uberettiget modtagne ydelser.
Samlet er der således sket underretning til Udbetaling Danmark
i 18 tilfælde.
Side 5/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 948: Spm. om, hvor mange bandemedlemmer, der har modtaget offentlige ydelser, som har været underlagt den treårige økonomiske karantæneordning
Det skal endvidere bemærkes, at underretning til Udbetaling
Danmark sker på baggrund af manuelle registreringer i
kriminalforsorgens klientsystem, og at der derfor kan
forekomme fejlregistreringer.
Direktoratet kan afslutningsvis oplyse, at direktoratet fra andet
kvartal 2024 månedligt vil trække data over løsladelser af
personer dømt efter § 81 a med henblik på yderligere at
understøtte kriminalforsorgsområderne i deres underretning af
Udbetaling Danmark.”
Bekæmpelsen af bandekriminalitet er en helt central prioritet for
regeringen, og vi skal bruge alle tilgængelige midler. Derfor er det
også meget beklageligt, at der ved en fejl i kriminalforsorgen i to
tilfælde ikke er sket underretning af Udbetaling Danmark. Jeg har
noteret mig, at direktoratet fremover månedligt vil understøtte
kriminalforsorgsområderne i deres underretning af Udbetaling
Danmark.
Justitsministeriet kan herudover henvise til ministeriets orientering af
Folketingets Retsudvalg om manglende underretninger i forbindelse
med kriminalforsorgens løsladelser af indsatte omfattet af en
karantæneordning i ydelsessystemet for personer dømt for
banderelateret kriminalitet af 1. juli 2022, der vedlægges.
Side 6/6