Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2874358_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. marts 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
2024-01204
3135137
Besvarelse af spørgsmål nr. 602 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 602 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Malene Lejbach
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
Spørgsmål nr. 602 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for sigtelser, tiltaler og domme i
forbindelse med bestemmelsen om menneskeudnyttelse, jf.
straffelovens § 262 b, og politiets erfaringer med bestemmelsen
(overblikket bedes givet pr. politikreds)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det fremgår af
straffelovens § 262 b, at den, der ved udnyttelse af en anden
persons betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder,
manglende
indsigt,
letsind
eller
et
bestående
afhængighedsforhold rekrutterer, transporterer, overfører, huser
eller efterfølgende modtager vedkommende til arbejde under
åbenlyst urimelige forhold, straffes med fængsel indtil 6 år. På
samme måde straffes den, der under de i 1. pkt. nævnte
omstændigheder udnytter en person til prostitution, optagelse af
seksuelt materiale såsom fotografier eller film eller forestilling
med seksuel optræden.
Generelt skal Rigspolitiet bemærke, at siden maj 2022 har den
nationalt
koordinerede
moniteringsindsats
vedrørende
menneskehandel og menneskeudnyttelse været forankret i Syd-
og Sønderjyllands Politi. Efterforskning af konkrete sager om
menneskeudnyttelse sker i politikredsene, og er der tale om
sager vedrørende organiseret menneskeudnyttelse, hvor der kan
være grund til at antage, at overtrædelsen har et særligt
betydeligt omfang, eller på anden måde er af særlig kvalificeret
karakter, vil efterforskningen blive varetaget af NSK.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) samt landets
øvrige politikredse.
NSK har oplyst, at NSK siden den 1. juni 2022, hvor
bestemmelsen om menneskeudnyttelse trådte i kraft, ikke har
registreret sager om menneskeudnyttelse efter straffelovens §
262 b i Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS).
Hovedparten af politikredsene har oplyst, at kredsene enten ikke
har sager registreret på gerningskoden vedrørende straffelovens
§ 262 b, eller at der kun er registreret ganske få sager siden
bestemmelsens ikrafttræden den 1. juni 2022. Kredsene har i
forlængelse heraf oplyst, at de kun har meget begrænset eller
Side 2/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
ingen erfaring med efterforskning af sager vedrørende
straffelovens § 262 b.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at politikredsens
Afdeling for Organiseret Kriminalitet i 2023 har haft et par
anmeldelser om overtrædelse af straffelovens § 262 b til
vurdering. Vurderingen af anmeldelserne er sket i samråd med
interne og eksterne samarbejdspartnere, herunder politikredsens
egen Udlændingesektion, Udlændingestyrelsen, Center mod
Menneskehandel (CMM), Rigspolitiets sektion for International
Informationsudveksling (SIU), Skattestyrelsen og flere
fagforeninger mv.
Københavns Vestegns Politi har vurderet, at sagerne ikke har
været omfattet af straffelovens § 262 b, idet sagerne i stedet
fandtes at vedrøre andre strafbare forhold eller arbejdsretlige
forhold. Politikredsen har således ingen verserende sager om
overtrædelse af straffelovens § 262 b, men har aktuelt en sag om
overtrædelse af straffelovens § 262 a (menneskehandel), hvor
der ifølge kredsen ofte opleves samme type udfordringer som i
sager om overtrædelse af straffelovens § 262 b. Således kan der
eksempelvis være udfordringer med, at de forurettede generelt
bevæger sig rundt i hele Europa. Den store grad af mobilitet gør
ofte efterforskningen kompleks og fordrer et fokus på
internationalt politisamarbejde i form af JIT (joint investigation
team) samt et tæt samarbejde med CMM.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at
politikredsen i 2023 rejste tiltale mod tre personer i forening for
menneskehandel efter straffelovens § 262 a, subsidiært
menneskeudnyttelse efter § 262 b. Den 9. januar 2024 afsagde
Retten i Nykøbing Falster dom i sagen, hvor en af de tiltalte blev
dømt for menneskehandel efter straffelovens § 262 a, mens de
to andre tiltalte blev frifundet. Politikredsen har ikke yderligere
erfaringer med sager omhandlende menneskeudnyttelse og
oplevede ikke i forbindelse med den nævnte sag hindringer i
forbindelse med efterforskningen i relation til bestemmelsen om
menneskeudnyttelse.
Nordsjællands Politi har oplyst, at politikredsen siden
indførelsen af straffelovens § 262 b har behandlet to sager, hvori
der indgår anmeldelser og sigtelser for overtrædelse af
bestemmelsen. Idet der endnu ikke er rejst tiltale i de
pågældende sager, er det vanskeligt for politikredsen på
nuværende tidspunkt at udtale sig om erfaringer med
bestemmelsen, herunder at vurdere, hvilke krav der stilles til
efterforskningen.
Nordsjællands Politi har dog samtidig bemærket, at det i
forbindelse med efterforskningen af denne type sager kan være
Side 3/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
en hindring, at forurettede og vidner ikke selv henvender sig
med henblik på anmeldelse af menneskeudnyttelse. Endvidere
har forurettede og vidner ikke nødvendigvis tillid til
myndighederne, herunder politiet, ligesom de forurettede kan
være i et økonomisk afhængighedsforhold og derfor være meget
tilbageholdende med at indgive anmeldelse eller afgive
forklaring.
2.
Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at politikredsens
områdemonitering foretages på baggrund af den
sagsmonitering, der finder sted i politikredsene, samt på
baggrund af øvrige oplysninger fra ind- og udland, herunder
primært fra Europol samt nationale samarbejdspartnere såsom
CMM og Familieretshuset. Nationalt arbejder Syd- og
Sønderjyllands Politi tæt sammen med CMM og relevante
kontaktpersoner i politikredsene. Endvidere deltager Syd- og
Sønderjyllands Politi i en national arbejdsgruppe mod
kriminalitet i vejtransportbranchen, som har fokus på at
bekæmpe menneskehandel og menneskeudnyttelse i
vejtransportbranchen.
Derudover deltager Syd- og Sønderjyllands Politi på vegne af
dansk politi i den tværgående, fælles myndighedsindsats til
bekæmpelse af menneskehandel, og i regi heraf beskæftiger
myndighederne sig også andre typer af udnyttelse.
I forhold til den internationale indsats deltager Syd- og
Sønderjyllands Politi i de projekter under Europol-EMPACT
(European Multidisciplinary Platform Against Criminal
Threats),
som
Danmark
er
en
del
af
menneskehandelsområdet. I regi af Europol har Syd- og
Sønderjyllands Politi i 2022 og 2023 bl.a. forestået
koordineringen af dansk politis deltagelse i fælles aktonsdage
under EMPACT-prioriteten ”menneskehandel” med fokus på
tvangsarbejde og menneskeudnyttelse. Under aktionsdagene
blev der bl.a. gennemført målrettede kontroller på bl.a.
restauranter, hoteller/moteller, gartnerier mv. med henblik på at
afdække og forebygge mulige forhold vedrørende
menneskehandel og tvangsarbejde.
Et yderligere centralt element i det internationale samarbejde er
det bilaterale samarbejde med udvalgte lande. Det tættere
samarbejde, som Syd- og Sønderjyllands Politi og andre danske
politikredse senest har opbygget med eksempelvis Rumænien,
har allerede givet gode konkrete resultater i forhold til
bekæmpelse af menneskehandel og seksuel udnyttelse.
I nordisk regi blev der i 2022 på baggrund af en beslutning i
Nordisk Ministerråd oprettet en arbejdsgruppe for indsatsen
mod menneskehandel. Arbejdsgruppen består af de nationale
Side 4/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
2874358_0005.png
koordinatorer på menneskehandelsområdet, som for Danmarks
vedkommende er CMM. Det er besluttet, at der under
arbejdsgruppen skal etableres et nordisk politinetværk for at
styrke samarbejdet mellem politiet i de nordiske lande om
indsatsen mod menneskehandel. Syd- og Sønderjyllands Politi
imødeser samarbejdet i dette politinetværk, der ud over
menneskehandel også forventes at have fokus på
menneskeudnyttelse.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har trukket oplysninger fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) om antallet af sigtelser, tiltaler
og domfældelser for overtrædelse af straffelovens § 262 b, om
menneskeudnyttelse, jf. tabel 1 og 2 nedenfor.
Rigsadvokaten skal bemærke, at bestemmelsen i straffelovens §
262 b trådte i kraft den 1. juni 2022.
Tabel 1. Antal sigtelser, tiltaler og domme vedr. overtrædelse af
straffelovens § 262 b (opgjort på forhold)
Sagstrin
Sigtelser
Tiltaler
Domme
Kredsnavn
Alle kredse
Alle kredse
Alle kredse
Antal
9
0
0
Tabel 2. Antal sigtelser vedr. overtrædelse af straffelovens § 262 b
(opgjort på forhold, fordelt på kreds)
Sagstrin
Sigtelser
Sigtelser
Kredsnavn
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Nordsjællands Politi
Antal
4
5
Bemærkninger til tabellerne:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er
et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for
udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer. Data er opdateret den 20. januar 2024.
Sigtelser, tiltaler og afgørelser er periodiseret efter, hvornår der i pågældende sag er
rejst sigtelse, der er rejst tiltale eller sagen er afgjort. Der vil være en periodevis
forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2021 kan vedrøre tiltaler rejst i
2020.
Side 5/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
Sigtelser, tiltaler og afgørelser er opgjort efter antal særskilte lovovertrædelser,
hvortil der er knyttet én gerningsperson. Det betyder, at en lovovertrædelse med flere
gerningspersoner tælles som to eller flere forhold.
Side 6/6