Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2874357_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. maj 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Maja Lundgaard-Jensen
2024-05920
3274086
Besvarelse af spørgsmål nr. 940 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 940 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2024. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
Spørgsmål nr. 940 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren ved at indhente bidrag fra politiet og anklage-
myndigheden redegøre for, hvorfor politiet og anklagemyndig-
heden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke §
262 b, samt hvad der kan være af hindringer i forhold til at ud-
nytte straffelovens § 262 b?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Syd- og Sønderjyllands Politi, hvor den nationalt koordine-
rede monitoreringsindsats vedrørende menneskehandel og men-
neskeudnyttelse er forankret. Politikredsen har oplyst, at i prak-
sis er en af de største udfordringer i sager om rufferi, menneske-
handel og menneskeudnyttelse at få en forklaring fra det for-
modede offer, der kan underbygge efterforskningen af sagen og
den eventuelle efterfølgende retlige behandling ved domstolene.
Vidneforklaringer fra ofrene er ofte afgørende for at kunne løfte
bevisbyrden i sagerne.
Det gælder navnlig i sager om menneskehandel, hvor det skal
bevises, at offeret har været udsat for eksempelvis ulovlig tvang,
frihedsberøvelse, trusler eller udnyttelse af en vildfarelse, for at
der kan ske domfældelse for overtrædelse af straffelovens § 262
a om menneskehandel. I forhold til udfordringer med at efter-
forske sager om overtrædelse af straffelovens § 262 b om men-
neskeudnyttelse, der trådte i kraft den 1. juni 2022, er politiets
erfaring med anvendelsen af bestemmelsen fortsat begrænset,
og Rigspolitiet kan derfor ikke på nuværende tidspunkt udtale
sig nærmere om eventuelle udfordringer på dette sagsområde.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet end-
videre indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Det afhænger af en konkret vurdering, om der sigtes og rejses
tiltale efter straffelovens § 262 b om menneskeudnyttelse eller
straffelovens § 233 om rufferi. Er alle led i gerningsindholdet i
straffelovens § 262 b ikke opfyldt, f.eks. fordi det ikke kan be-
vises, at der er tale om udnyttelse, kan forholdet efter omstæn-
dighederne straffes efter straffelovens § 233 om rufferi.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor politiet og anklagemyndigheden foretrækker at gå efter en sigtelse efter rufferi og ikke § 262 b
Det fremgår af straffelovens § 233, at den, der driver virksom-
hed med, at en anden mod betaling eller løfte om betaling har
seksuelt forhold til en kunde, straffes for rufferi med fængsel
indtil 4 år.
For menneskeudnyttelse efter straffelovens § 262 b straffes med
fængsel indtil 6 år den, der ved udnyttelse af en anden persons
betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, mang-
lende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold re-
krutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende
modtager vedkommende til arbejde under åbenlyst urimelige
forhold. På samme måde straffes den, der under de i 1. pkt.
nævnte omstændigheder udnytter en person til prostitution, op-
tagelse af seksuelt materiale såsom fotografier eller film eller
forestilling med seksuel optræden.
Menneskeudnyttelse til prostitution efter straffelovens § 262 b
omfatter således tilfælde, hvor gerningsmanden udnytter den
forurettedes betydelige økonomiske eller personlige vanskelig-
heder, manglende indsigt, letsind eller bestående afhængigheds-
forhold til at rekruttere, transportere, overføre, huse eller efter-
følgende modtage vedkommende til prostitution under åbenlyst
urimelige forhold.
Det er altså en forudsætning for, at gerningspersonen kan straf-
fes for menneskeudnyttelse, at anklagemyndigheden kan løfte
bevisbyrden for, at gerningspersonen har udnyttet den forurette-
des betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder,
manglende indsigt, letsind eller bestående afhængighedsfor-
hold.
Efter straffelovens § 262 b skal der endvidere være tale om, at
prostitutionen foregår under åbenlyst urimelige forhold. Ved
denne vurdering vil det indgå, hvor meget den forurettede mod-
tager i løn, hvor mange timer den forurettede arbejder, og under
hvilke forhold personen huses i forbindelse med arbejdet.”
For så vidt angår erfaringer med straffelovens § 262 b om menneskeudnyt-
telse henvises til Justitsministeriets besvarelse af 14. marts 2024 af spørgs-
mål nr. 602 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3