Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2870776_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 612
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2024
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2024-01331
3138756
Besvarelse af spørgsmål nr. 612 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 612 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2024. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 923: Spm. om oplysninger, som er offentligt kendt i et sådant omfang, at domstolene har vurderet, at oplysningerne kan fremlægges i et åbent og offentligt tilgængeligt retsmøde
Spørgsmål nr. 612 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
det er en lovlig tjenestebefaling at indskærpe/påpege/anvise
eller foregive over for medarbejdere i staten, at der er tavsheds-
pligt, hvad angår de oplysninger, som Højesteret i sine kendelser
af 27. oktober 2023 (Sag nr. 94/2023 og 95/2023), side 14, har
fastslået, er offentligt kendt?”
Svar:
Jeg kommer ikke
hverken direkte eller indirekte
til at gå nærmere ind i
de konkrete sager eller i efterretningstjenesternes konkrete samarbejde med
samarbejdspartnere.
Jeg kan generelt oplyse, at offentligt ansatte er undergivet tavshedspligt.
Tavshedspligten er bl.a. reguleret af forvaltningslovens § 27 og straffelo-
vens § 152.
Det følger således af forvaltningslovens § 27, stk. 1, at den, der virker inden
for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og
§§ 152 c-152 f, med hensyn til oplysninger om 1) enkeltpersoners private,
herunder økonomiske, forhold og 2) tekniske indretninger eller fremgangs-
måder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af
væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysnin-
gerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
Det følger desuden af bestemmelsens stk. 2, at den, der virker inden for den
offentlige forvaltning, desuden har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og
§§ 152 c-152 f, når det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller
rigets forsvar. Det samme gælder, når en oplysning ved lov eller anden gyl-
dig bestemmelse er betegnet som fortrolig, herunder når fortrolighed følger
af en EU-retlig eller folkeretlig forpligtelse el.lign.
Af bestemmelsens stk. 3 følger det, at den, der virker inden for den offent-
lige forvaltning, herudover har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og
§§ 152 c-152 f, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til
beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, her-
under forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Efter bestemmelsens stk. 4 er der desuden tavshedspligt med hensyn til op-
lysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 923: Spm. om oplysninger, som er offentligt kendt i et sådant omfang, at domstolene har vurderet, at oplysningerne kan fremlægges i et åbent og offentligt tilgængeligt retsmøde
væsentlige hensyn til en række oplistede interesser, herunder forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og
beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disci-
plinær forfølgning.
Det følger af bestemmelsens stk. 5, at der inden for den offentlige forvalt-
ning kun kan pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det
er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til
bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i stk. 1-4.
Overtrædelse af tavshedspligten er strafbelagt efter straffelovens § 152, stk.
1, hvorefter personer, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller
hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger,
som den pågældende har fået kendskab til, kan straffes med bøde eller fæng-
sel indtil 6 måneder. Efter bestemmelsens stk. 2 kan straffen stige til fængsel
indtil 2 år, hvis det i stk. 1 nævnte forhold begås med forsæt til at skaffe sig
eller andre uberettiget vinding, eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende
omstændigheder. Som særligt skærpende omstændighed anses navnlig til-
fælde, hvor videregivelsen eller udnyttelsen er sket under sådanne omstæn-
digheder, at det påfører andre en betydelig skade eller indebærer en særlig
risiko herfor.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, om en oplysning er fortrolig i for-
valtningslovens forstand, ligesom det vil afhænge af en konkret vurdering
herunder oplysningernes karakter, til hvem oplysningen er videregivet og
under hvilke omstændigheder
om en videregivelse af en fortrolig oplys-
ning er uberettiget og dermed udgør et brud på straffelovens almindelige
regler om tavshedspligt.
Side 3/3