Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2867680_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. maj 2024
Politikontoret
Ida Skov Bundgaard
2024-05397
3252769
Besvarelse af spørgsmål nr. 879 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 879 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 912: Spm. om, hvor meget kriminelle familieklaner i Odense Kommune årligt koster det offentlige
Spørgsmål nr. 879 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af artiklen ”Børnene i disse
familier har større risiko for at ende som kriminelle end
lovlydige", Jyllands-Posten, den 16. april 2024, redegøre for,
om Østjyllands Politis indsats med at systematisk identificere
familier med dybt kriminelle medlemmer vil blive udbredt til
andre politikredse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Østjyllands Politi.
Det samarbejde, som omtales i artiklen, vedrører et lokalt
samarbejde mellem Østjyllands Politi og Aarhus Kommune
under navnet ”Knæk Kurven”. Samarbejdet er iværksat på
baggrund at et lokalt udviklingsarbejde hos Østjyllands Politi,
som er iværksat som følge af, at politikredsen har fået kendskab
til, at der i politikredsen kan være familier, som er særligt
belastede af kriminalitet gennem flere generationer.
”Knæk Kurven” gennemføres ikke på nuværende tidspunkt i de
øvrige politikredse.”
2
Det er dybt bekymrende, at der i Danmark findes kriminelle familier. Det
går ud over lokalområdet, hvor de kriminelle familier kan skabe stor
utryghed. Det går også ud over børnene, som har en øget risiko for selv at
ende i en kriminel løbebane, hvis de har familie, der begår kriminalitet. Det
koster samfundet – kommunen og politiet – rigtig mange ressourcer, som
kunne være brugt på at hjælpe de mange lovlydige danskere, som måtte have
brug for det.
For at myndighederne effektivt skal kunne sætte ind over for denne form for
kriminalitet, er der naturligvis behov for viden om, hvem disse kriminelle
familier er. Derfor har jeg bedt Rigspolitiet om i dialog med politikredsene
at undersøge, hvordan man lokalt i de enkelte politikredse kan skabe et
overblik over, hvilke familier der er relevante at være særligt
opmærksomme på.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 912: Spm. om, hvor meget kriminelle familieklaner i Odense Kommune årligt koster det offentlige
Arbejdet er dog ikke klaret med et overblik over kriminelle familier. For at
bremse denne udvikling kræver det i min optik en helhedsorienteret indsats
fra alle aktører i lokalsamfundet.
Vi skal naturligvis fra Christiansborgs side gøre alt, hvad vi kan for at
understøtte de lokale tiltag og indsatser. Derfor har regeringen sammen med
et bredt flertal af Folketingets partier i november 2023 indgået en aftale om
en ny bandepakke (Bandepakke IV) med en række tiltag, som bl.a. skal
forebygge, at børn og unge havner i en kriminel løbebane. Bandepakke IV
indeholder bl.a. et tiltag om fokuseret SSP-samarbejde, hvor politiet og
kommunerne på en sikker måde kan dele relevante oplysninger med
hinanden. Derudover videreudvikler og udbreder vi den såkaldte ”knock-
knock-strategi”, hvor politiet opsøger børn og unge på kanten af organiseret
kriminalitet og tager en forebyggende dialog med de unge og familierne,
ligesom det – med henblik på at sætte hårdere ind over for bandernes
rekruttering – er en del af lovforslaget om implementering af bandepakke
IV, at der skal indsættes en ny bestemmelse i straffeloven, der selvstændigt
kriminaliserer handlinger, der er egnede til at bidrage til at involvere børn
og unge i kriminalitet.
Side 3/3