Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2870780_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. maj 2024
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2024-05634
3261296
Besvarelse af spørgsmål nr. 911 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 911 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 911: Spm. om at stoppe lovovertrædelser såsom overtrædelser af maskeringsforbuddet, ulovlig håndtering af fyrværkeri og hejsning af palæstinensiske flag på kommunale flagstænger
Spørgsmål nr. 911 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at gøre for
at stoppe lovovertrædelser såsom overtrædelser af
maskeringsforbuddet, ulovlig håndtering af fyrværkeri og
hejsning af palæstinensiske flag på kommunale flagstænger
under pro-palæstinensiske demonstrationer i Danmark?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at politiets indsats i
forbindelse med anmeldte arrangementer fastlægges ud fra en
konkret politifaglig vurdering af det enkelte arrangement,
herunder demonstrationer. Der tages således hensyn til bl.a.
trusselsvurdering, efterretninger, forventede ordensmæssige
udfordringer, forventede antal deltagere og de fysiske rammer.
Det vurderes endvidere løbende – både op til og under
afviklingen af arrangementet – om der skal ske en tilpasning af
indsatsen, herunder om der er behov for yderligere politimæssig
tilstedeværelse.
Politiet kan i medfør af politilovens § 8 gribe ind over for
deltagere i en demonstration, hvis deltagerne giver anledning til
fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller fare
for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Dette kan
bl.a. ske ved udstedelse af påbud, besigtigelse eller fratagelse af
genstande. Der må dog i forbindelse med demonstrationer
accepteres visse gener fra forsamlingsdeltagerne, herunder
navnlig kortvarige færdselshindringer eller støjgener, som
politiet ellers ville kunne gribe ind over for, hvis de var forvoldt
af enkeltpersoner eller tilfældigt sammenstimlede personer. Det
vil altid bero på en politifaglig vurdering i den konkrete
situation, om der er behov for at foretage politimæssige
dispositioner.
Rigspolitiet kan endvidere generelt oplyse, at politikredsene
foretager en konkret vurdering af, hvordan situationen skal
håndteres, hvis der er mistanke om strafbare handlinger under
afvikling af en demonstration.
Ved vurderingen lægges bl.a. vægt på overtrædelsens karakter,
de
tilstedeværende
politimæssige
ressourcer
og
situationsbilledet i øvrigt. Der kan således være situationer, hvor
politiet ikke griber ind over for strafbare overtrædelser under
selve demonstrationen, men i stedet sikrer dokumentation mv.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 911: Spm. om at stoppe lovovertrædelser såsom overtrædelser af maskeringsforbuddet, ulovlig håndtering af fyrværkeri og hejsning af palæstinensiske flag på kommunale flagstænger
med henblik på efterfølgende at kunne rejse sigtelse over for de
pågældende.”
2.
Vi har siden Hamas’ terrorangreb i Israel den 7. oktober 2023 oplevet en
opblussen i antisemitismen i Danmark. Det er dybt foruroligende og
fuldstændig uacceptabelt, at konflikten mellem Israel og militante grupper i
Palæstina bliver brugt af herboende personer til at skabe utryghed og splid i
vores samfund.
I Danmark har vi en grundlovssikret ret til at demonstrere og til at ytre os.
Det skal vi værne om. Det er dog klart, at der også er grænser, og vi skal
ikke acceptere, at de demokratiske rettigheder bliver misbrugt.
Politiet har i medfør af politiloven og ordensbekendtgørelsen en række
beføjelser til at gribe ind, hvis der er forstyrrelser af den offentlige orden
eller en demonstration udvikler sig på en måde, hvor der er risiko for fare.
Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der er betydelig forstyrrelse af færdslen
eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. I yderste
konsekvens kan politiet også forbyde eller opløse demonstrationer, hvis
demonstrationen er til fare for den offentlige fred.
Jeg mener grundlæggende, at politiet har gode rammer for at gribe ind over
for demonstrationer, som er til fare for andre, og jeg har tiltro til, at politiet
gør, hvad der skønnes nødvendigt for at sikre, at demonstrationer forløber
på fredelig vis. Jeg har samtidig også en klar forventning om, at politiet tager
anmeldelser om strafbare forhold alvorligt.
Side 3/3