Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2869925_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. maj 2024
Politikontoret
Malthe Krusell Krarup
2024-05521
3256362
Besvarelse af spørgsmål nr. 906 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 906 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm., om det ville være ulovligt at indgå aftale med ISS Facility Services A/S, da ISS ikke var i besiddelse af den lovpligtige autorisation
Spørgsmål nr. 906 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren enig i transportministerens svar via
Bygningsstyrelsen på REU alm. del - spørgsmål af 492 af 13.
marts 2024, hvori Bygningsstyrelsen erkender, at de har indgået
aftale med ISS Facility Services A/S på et ulovligt grundlag, da
ISS ikke var i besiddelse af den lovpligtige autorisation i
henhold til lov om vagtvirksomhed § 2, stk. 1, til trods for at de
flere gange inden aftalen blev indgået blev gjort opmærksom på
af SikkerhedsBranchen, at det ville være ulovligt at indgå
aftalen, og er ministeren i særdeleshed enig med
Bygningsstyrelsen i, at en overtrædelse af en helt
grundlæggende forudsætning og en væsentlig lov på ministerens
område, ikke har nogen betydning for, om udbuddet kunne
gennemføres eller det skal gå om?”
Svar:
Spørgsmålet om, hvorvidt den konkrete aftale indgået mellem
Bygningsstyrelsen, som henhører under Transportministeriet, og ISS
Facility Service A/S er ugyldig efter udbudsretlige regler, ligger uden for
Justitsministeriets ressort. Der kan derfor henvises til Transportministeriets
besvarelse af 13. marts 2024 af spørgsmål nr. 492 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet om de generelle udbudsretlige
regler. Erhvervsministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Erhvervsministeriet har indhentet en udtalelse fra
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har oplyst følgende:
Udbudsreglerne regulerer hvordan offentlige ordregivere skal
købe ind og indeholder bestemmelser, som regulerer selve
udbudsprocessen. Det er derimod den enkelte ordregiver, som
udformer kravene i udbudsmaterialet.
En ordregiver er som udgangspunkt ikke forpligtet til at foretage
en kontrol af de oplysninger, som følger af tilbudsgivernes
tilbud. Efter udbudslovens § 159, stk. 3, skal ordregiver dog i
tvivlstilfælde foretage en effektiv kontrol af oplysningerne og
dokumentationen i ansøgningen eller tilbuddet.
Det følger af udbudsreglerne, at ordregiver ikke må foretage
ændringer af grundlæggende elementer i kontraktperioden,
hvilket skal forstås som enhver ændring, der potentielt kunne
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm., om det ville være ulovligt at indgå aftale med ISS Facility Services A/S, da ISS ikke var i besiddelse af den lovpligtige autorisation
have påvirket deltagelsen eller konkurrencesituationen i det
forudgående udbud. Hvis ordregiver foretager ændringer af
grundlæggende elementer i kontraktperioden, vil kontrakten
(med ændringer) blive anset for en ny kontrakt, som er blevet
indgået uden forudgående udbud. Der er derfor som
udgangspunkt ikke nogen klagefrist for klager over ændringer
af grundlæggende elementer i kontraktperioden, medmindre
ordregiver i denne forbindelse offentliggør en bekendtgørelse
om indgåelse af kontrakten.
Enhver med retlig interesse i sagen, samt en række
organisationer, har mulighed for at indgive klage til
Klagenævnet for Udbud, hvis det vurderes, at ordregiver i et
konkret udbud har overtrådt udbudsreglerne.
Klager over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for
Udbud senest 45 kalenderdage efter at ordregiveren har
offentliggjort en bekendtgørelse om indgåelse af kontrakt i EU-
Tidende.”
Side 3/3