Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2867702_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. maj 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-05415
3253286
Besvarelse af spørgsmål nr. 887 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 887 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortroligt,
idet bilaget indeholder oplysninger om forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser mv., der er undergivet
fortrolighed efter forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 1.
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
Spørgsmål nr. 887 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at myndighederne har udvist rettidig omhu
i den konkrete sag, jf. artiklen ”Terrorsigtet fik frit spil – nu
kræver flere partier svar” fra TV2.dk den 17. april 2024?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, som sekretariatsbetjener Indsamlingsnævnet,
der har oplyst følgende:
”1. Det følger af Indsamlingsnævnets forretningsorden, at
Indsamlingsnævnet fører tilsyn med, at indsamlinger foretages i
overensstemmelse med reglerne i indsamlingsloven og
indsamlingsbekendtgørelsen. Nævnet fører endvidere tilsyn
med, om indsamlede midler er anvendt i overensstemmelse med
det angivne formål, og om formålet er lovligt, jf.
forretningsordenens § 3.
2.
Den mand, der omtales i artiklen, som spørgsmålet henviser
til, har kunnet indsamle lovligt i størstedelen af perioden fra
2010 til 2020 via en forening. Foreningen er dog også i løbet af
denne periode blevet politianmeldt for ti forhold om
overtrædelse af indsamlingslovgivningen, ligesom nævnet har
underrettet Hvidvasksekretariatet om foreningen og dens
indsamlingsaktiviteter.
Efter foreningens sidste indsamlingstilladelse udløb den 31.
december 2020, har Indsamlingsnævnet politianmeldt 46
forhold om indsamling uden tilladelse på foreningens sociale
medier. I 45 af forholdene har foreningen forsøgt at omgå
indsamlingsreglerne ved at henvise til andre foreningers
indsamlingstilladelser eller betalingsoplysninger. En af disse
foreninger har fortsat en gyldig indsamlingstilladelse, og der
pågår for tiden en kontrol af foreningens første indsamling.
Indsamlingsnævnet har løbende i perioden 2021 til 2023
politianmeldt to af foreningerne for overtrædelser af
indsamlingslovgivningen. Ingen af disse to foreninger har haft
en indsamlingstilladelsen siden 2022.
3.
Civilstyrelsen kan i øvrigt generelt oplyse, at der i de seneste
år er kommet et større fokus på kontrollen med indsamlinger,
hvilket har medført flere ændringer af indsamlingsloven.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
Ved den seneste ændring af indsamlingsloven, der trådte i kraft
den 1. juli 2023, har Indsamlingsnævnet fået mulighed for at
give afslag på ansøgninger og tilbagekalde tilladelser, hvis
forhold ved tidligere indsamlinger giver anledning til at
formode, at loven eller bestemmelser udstedt i medfør af loven
ikke vil blive fulgt. For at kunne tilbagekalde en tilladelse skal
der foreligge nye faktiske oplysninger, der ikke forelå på det
tidspunkt, hvor tilladelsen blev meddelt.
De forhold, der kan indikere, at indsamleren ikke formodes at
ville overholde loven eller bestemmelser udstedt i medfør af
loven, kan f.eks. være, at indsamleren tidligere ikke har indsendt
behørigt regnskab til Indsamlingsnævnet, at indsamleren
gentagne gange ikke efterkommer Indsamlingsnævnets
anmodning om yderligere oplysninger, at indsamleren anvender
midlerne i strid med formålet, eller at indsamleren er dømt for
at have forestået indsamlinger uden den fornødne tilladelse eller
i øvrigt i strid med loven.
En beslutning om at afslå en ansøgning om eller tilbagekalde en
allerede meddelt tilladelse forudsætter, at der foretages en
konkret afvejning af hensynet til indsamlerens interesse i at
opnå eller opretholde en tilladelse over for hensynet til at undgå
gentagne overtrædelser af indsamlingslovgivningen. I
hensynsafvejningen vil omfanget og karakteren af den eller de
tidligere overtrædelser skulle indgå.
4.
I forbindelse med en ændring af indsamlingsloven i 2020
ønskede man at skærpe Indsamlingsnævnets kontrol med
indsamlinger, og der blev i forlængelse heraf tilført yderligere
ressourcer til Indsamlingsnævnets sekretariat i Civilstyrelsen
ved finansloven for 2021. Sekretariatet er som følge heraf tilført
nye kompetencer med revisorbaggrund, og kontrollen har siden
2021 været tilrettelagt som en risikobaseret stikprøvekontrol.
Indsamlingsnævnet har dog ikke mulighed for at opdage alle
tilfælde, hvor der samles ind uden den nødvendige tilladelse.
Hvis Indsamlingsnævnet får mistanke om et strafbart forhold,
skal nævnet anmelde forholdet til politiet, jf. indsamlingslovens
§ 10, stk. 3. Indsamlingsnævnet skal desuden omgående
underrette Hvidvasksekretariatet, hvis nævnet er vidende om,
har mistanke om eller rimelig grund til at formode, at midler fra
en indsamling har eller har haft tilknytning til hvidvask eller
finansiering af terrorisme, jf. indsamlingslovens § 10, stk. 4.”
Civilstyrelsen har i øvrigt oplyst, at Indsamlingsnævnet i 2023 gav ca. 1.650
indsamlingstilladelser. Som det var forudsat i forbindelse med vedtagelsen
af indsamlingsloven i 2014, bestræber Indsamlingsnævnet sig på at
behandle nye ansøgninger, der er fuldt oplyste, inden for 14 dage. I 2023
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for fuldt oplyste ansøgninger 9
dage.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at politiet efterforsker mulige
strafbare forhold, når der indgives anmeldelse herom, eller når
politiet selv bliver opmærksom herpå. Efterforskning
iværksættes, når der er en rimelig formodning om, at et strafbart
forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at anmeldelser om overtrædelse
af indsamlingsloven som udgangspunkt visiteres videre til
Sagsbehandlingsafdelingen, der behandler alle indkomne
anmeldelser i forhold til alvorligheden af det anmeldte.
Anmeldelser om overtrædelse af indsamlingsloven prioriteres
sædvanligvis ikke højst, da anmeldelserne oftest drejer sig om
manglende tilladelse til indsamling, eksempelvis via sociale
medier til støtte for enkeltpersoner, der er ramt af ulykke, eller
til mindre velgørenhedsprojekter i udlandet. Københavns Politi
er dog opmærksom på, hvorvidt der i sager om overtrædelse af
indsamlingsloven – eller andre sager – er oplysninger om
forhold, der kræver yderligere undersøgelser, herunder om
sagen giver anledning til efterforskning af mulig
terrorfinansiering.”
Justitsministeriet har endvidere modtaget en udtalelse fra Rigspolitiet om
den konkrete sag. Udtalelsen fremgår af vedlagte bilag, som ministeriet skal
anmode om bliver behandlet fortroligt, idet bilaget indeholder oplysninger
om forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser mv., der
er undergivet fortrolighed efter forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 1.
3.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har
oplyst følgende:
”PET kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål
give konkrete oplysninger om efterretningstjenestens arbejde,
herunder om tilrettelæggelse af konkrete efterretnings- og
efterforskningsindsatser samt spørgsmål om konkrete
oplysninger, som PET måtte være i besiddelse af, herunder
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
konkrete oplysninger om efterretningstjenestens kendskab til
enkeltpersoner og enkeltsager.”
For så vidt angår PET’s generelle indsats på terrorfinansieringsområdet
henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 885 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
4.
Af principielle grunde er jeg generelt meget tilbageholdende med at
udtale mig om konkrete sager, der er eller kan komme under behandling hos
myndigheder på Justitsministeriets område. Jeg forventer dog generelt, at
myndighederne griber ind, hvis de måtte blive bekendt med mulige
lovovertrædelser.
Side 5/5