Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2867700_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. maj 2024
Sikkerhedskontor I
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2024-05425
3253388
Besvarelse af spørgsmål nr. 876 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 876 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortroligt,
idet bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners strafbare
forhold, der er undergivet fortrolighed efter forvaltningslovens § 27, stk. 1,
nr. 1.
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
Spørgsmål nr. 876 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Hun samlede ind til ofre
i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas”, Tv2.dk,
februar 2024, om en 60-årig kvinde, der formentlig har samlet
penge ind til Hamas, og i forlængelse heraf oplyse, om man ikke
i forbindelse med indsamlinger til områder styret af
terrororganisationer har en skærpet pligt til at sætte sig ind i
PET’s vurderinger på området, som har forelagt i mange år,
eksempelvis National Risikovurdering af Terrorfinansiering i
Danmark 2019, hvori der står skrevet ”PET vurderer specifikt i
forhold til foreninger, at overførsel af midler eller
goder/genstande til udlandet indebærer en øget risiko for
terrorfinansiering, og at dette i særdeleshed gør sig gældende
ved
sammenfald
med
indsamlinger,
mangelfulde
formålsbeskrivelser og tvivlsom omgang med formalia.”, som
er forhold som i den grad gør sig gældende i forbindelse med
den tiltalte? Vil ministeren endvidere oplyse, om der er rejst
tiltale mod kvinden for grov uagtsomhed i forbindelse med
terrorfinansiering eller lignende forhold i forbindelse med
kvindens indsamling til fordel for Hamas med tiltalte, som
kvinde allerede tidligt i forløbet vidste ikke overholdt reglerne
og formalia for indsamlinger og derfor ikke kunne starte en
indsamling eller registrere en bankkonto, og som er en tydelig
indikator på mulig terrorfinansiering ifølge PET?”
Svar:
1.
Som det nærmere fremgår af Rigsadvokatens udtalelse til brug for
Justitsministeriets besvarelse af 31. januar 2024 af spørgsmål nr. 518 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, der i ikke-fortrolig form er gengivet som
bilag til besvarelsen af 4. marts 2024 af spørgsmål nr. 669 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, kan det for så vidt angår muligheden for
domfældelse for terrorfinansiering efter straffelovens § 114 b generelt
oplyses, at anklagemyndigheden ved afgørelsen af tiltalespørgsmålet i en
konkret sag foretager en samlet vurdering af oplysningerne i den enkelte
sag, herunder de afgivne forklaringer og tekniske beviser.
Anklagemyndigheden vurderer herefter navnlig, om det skønnes at kunne
bevises ud over enhver rimelig tvivl, at et strafbart forhold er begået, og at
den sigtede har handlet med den fornødne tilregnelse (oftest forsæt) til den
pågældende lovovertrædelse. Vurderingen af, om der i situationen er det
fornødne forsæt, er en konkret bevismæssig vurdering af alle
omstændigheder i den enkelte sag, som i sidste ende foretages af
domstolene.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
Videre fremgår det, at for at en person kan straffes, er der en række
betingelser, der skal være opfyldt. Først og fremmest skal der være begået
et strafbart forhold, hvilket vil sige at en række momenter skal være til stede,
der alle er kriminaliseret ved lov. I forhold til straffelovens § 114 b, skal der
være ydet direkte eller indirekte økonomisk støtte til, og/eller direkte eller
indirekte være tilvejebragt eller indsamlet midler til og/eller direkte eller
indirekte være stillet penge, andre formuegoder eller finansielle eller andre
lignende ydelser til rådighed for en person, gruppe eller sammenslutning,
der begår eller har til hensigt at begå handlinger omfattet af straffelovens §
114 eller § 114 a (terrorhandlinger).
Det er forudsat i de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2001-2002 (2. samling), tillæg A, L 35 som fremsat, s.
876, at det er strafbart at stille midler eller finansielle tjenesteydelser til
rådighed ikke blot for en terrorgruppes ulovlige aktiviteter, men også for
gruppens lovlige aktiviteter.
Der stilles ikke krav om, at pengene eller tjenesteydelserne direkte
overdrages eller stilles til rådighed for gruppen, jf. ordene ”direkte eller
indirekte”. Der kræves alene, at det i sidste ende er gruppen, der skal drage
fordel heraf. Kan det ikke dokumenteres, at pengene rent faktisk når frem til
gruppen, kan der eventuelt straffes for forsøg, hvis den tiltalte havde forsæt
hertil.
Det er ikke tilstrækkeligt til domfældelse, at en organisation eller lignende
er optaget på FN's eller EU's terrorliste. For at forholdet er omfattet af
bestemmelsen, skal der føres bevis for, at sammenslutningen eller personen,
der er ydet støtte til, begår eller har til hensigt at begå terror eller
terrorlignende handlinger.
Bevisførelsen i en straffesag med finansielle spor adskiller sig principielt
ikke fra øvrige straffesager. Det kan dog være vanskeligt at dokumentere
finansielle transaktioner, idet penge ofte ikke kontooverføres direkte fra
afsenderen til den endelige modtager, men i stedet kanaliseres gennem
mellemmænd og bankkonti i både ind- og udland, førend pengene når deres
destination, ligesom det er vanskeligt at spore og dokumentere transaktioner
med kontante midler og kryptovalutaer.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 876: Spm. om kommentar til artiklen Hun samlede ind til ofre i Gaza, men penge endte hos folk tæt på Hamas, Tv2.dk, februar 2024
Videre fremgår det, at det desuden skal bevises, at den eller de sigtede har
handlet med den fornødne tilregnelse, hvilket vil sige, om den eller de
sigtede har haft til hensigt at støtte en person, gruppe eller sammenslutning,
der begår eller har til hensigt at begå terror i medfør af straffelovens § 114.
Justitsministeriet bemærker herudover, at domstolene – ligesom i andre
straffesager – vil skulle foretage en selvstændig vurdering på grundlag af
bevismaterialet i den konkrete sag. Udfaldet af en sådan sag vil derfor
afhænge af, om anklagemyndigheden kan løfte bevisbyrden for bl.a. tiltaltes
skyld. Det forhold, at f.eks. Politiets Efterretningstjeneste (PET) i deres
”Risikovurdering af Terrorfinansiering i Danmark” bemærker, at
terrorfinansiering fra personer i Danmark primært tilgår militante
islamistiske grupper i specifikke lande, er ikke i sig selv ensbetydende med,
at det vil kunne anses for bevist, at straffelovens § 114 b er overtrådt ved
indsamlinger af f.eks. penge til fordel for disse områder.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten. Udtalelsen fremgår af vedlagte
bilag, som ministeriet skal anmode om behandles fortroligt, idet besvarelsen
indeholder oplysninger om enkeltpersoners strafbare forhold, der er
undergivet fortrolighed efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
Justitsministeriet kan herudover henvise til de samtidige besvarelser af
spørgsmål nr. 885 (Alm. del) og spørgsmål nr. 887 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4