Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2866170_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. maj 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Nanna
Mathilde
Ankerstjerne Andersen
2024-05343
3250766
Besvarelse af spørgsmål nr. 871 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 871 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 871: Spm. om, hvor mange procent af befolkningen, som levede/lever op til kriterierne for at få fri proces
Spørgsmål nr. 871 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren levere tal for, hvor mange procent af
befolkningen, som levede/lever op til kriterierne for at få fri
proces i året 1960, 1970, 1980, 1900, 2000, 2010, 2020 og
2024?”
Svar:
Det fremgår af retsplejelovens § 325, at der efter ansøgning kan meddeles
en person, der opfylder de økonomiske betingelser efter stk. 2-5, og som
ikke har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostninger ved sagen, fri proces efter reglerne i §§ 327 og 328.
Af retsplejelovens § 325, stk. 2, fremgår det, at personer, hvis
indtægtsgrundlag ikke overstiger de i stk. 3-5 nævnte beløb, opfylder de
økonomiske betingelser for at få fri proces, medmindre omkostningerne ved
sagen må antages at blive uvæsentlige i forhold til ansøgerens
indtægtsgrundlag. Justitsministeren fastsætter regler om opgørelse af
indtægtsgrundlaget.
Det fremgår videre af retsplejelovens § 326 bl.a., at de angivne beløb i §
325, stk. 3-5, reguleres hvert år pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De regulerede beløb efter § 325, stk. 3-5, afrundes
til det nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 1.000. Reguleringen
sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding. Justitsministeren bekendtgør hvert år, hvilke reguleringer der
skal finde sted.
Bemyndigelsesbestemmelserne i retsplejelovens § 325, stk. 2, og § 326 er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1521 af 8. december 2023 om fri proces,
som finder anvendelse på ansøgninger, der behandles den 1. januar 2024
eller senere, medmindre den retssag, hvortil der ansøges om fri proces, er
afsluttet før denne dato, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 2.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, nr. 3, at fri proces efter retsplejelovens
§§ 327 og 328 kan meddeles, hvis ansøgerens indtægtsgrundlag opgjort
efter stk. 1 er 371.000 kr. eller mindre. Lever ansøgeren i et samlivsforhold,
kan fri proces meddeles, hvis summen af parrets indtægtsgrundlag er
471.000 kr. eller mindre. Hvis parret har modstående interesser i sagen,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 871: Spm. om, hvor mange procent af befolkningen, som levede/lever op til kriterierne for at få fri proces
2866170_0003.png
anvendes dog ansøgerens eget indtægtsgrundlag og indtægtsgrænsen for
enlige.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 4, at beløbene i stk. 3 forhøjes med
64.000 kr. for hvert barn, herunder stedbørn og plejebørn, under 18 år, som
enten bor hos ansøgeren eller i overvejende grad forsørges af denne.
Er ansøgeren under 18 år, kan der tillige tages hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, jf. § 3 i bekendtgørelsen.
Ansøgeren skal vedlægge årsopgørelse fra skattemyndighederne for 2022,
jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt.
På baggrund af ovenstående har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af
spørgsmålet taget udgangspunkt i indtægtsgrundlaget for enlige ansøgere og
for ansøgere i samlivsforhold over 18 år (uafhængigt af antallet af eventuelle
hjemmeboende børn). Spørgsmålet besvares udelukkende for fri proces
efter reglerne i retsplejelovens §§ 327 og 328. Fri proces, når særlige grunde
taler for det, efter retsplejelovens § 329 er således ikke medtaget i
besvarelsen.
Det bemærkes endvidere, at den nuværende model for indtægtskravet for fri
proces blev indført med virkning fra den 1. januar 1989. På den baggrund
besvares spørgsmålet for følgende år: 1990 (beregnet på baggrund af
årsopgørelser fra 1988), 2000 (beregnet på baggrund af årsopgørelser fra
1998), 2010 (beregnet på baggrund af årsopgørelser fra 2008), 2020
(beregnet på baggrund af årsopgørelser fra 2018) og 2024 (beregnet på
baggrund af årsopgørelser fra 2022).
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Danmarks Statistik, der har oplyst følgende:
”Danmarks Statistik har i besvarelsen anvendt Civilstyrelsens
indkomstdefinition
1
, da det er denne, der benyttes i afgørelsen
af om ansøgere opfylder de økonomiske betingelser for fri
proces. Definitionen af indtægtsgrundlaget svarer til den
personlige indkomst tillagt positiv kapitalindkomst, uden
mulighed for fradrag af eventuel negativ kapitalindkomst. I
Indkomststatistikregistret svarer dette til summen af variablene
PERINDKP
og
KAPINDKP
(hvis >0). Antallet af enlige er
Civilstyrelsen:
ӯkonomiske
https://www.civilstyrelsen.dk/sagsomraader/fri-proces/ofte-
stilledespoergsmaal/oekonomiske-betingelser
besøgt 1. maj 2024
1
betingelser”,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 871: Spm. om, hvor mange procent af befolkningen, som levede/lever op til kriterierne for at få fri proces
2866170_0004.png
opgjort med et personligt indtægtsgrundlag, og antallet af
samlevende er opgjort med et samlet indtægtsgrundlag. Ved
beregningen
af
indkomstgrundlaget
anvendes
den
skattemæssige årsopgørelse for det forrige kalenderår, som af
Justitsministeriet er oplyst som indkomstårene 1988, 1998,
2008, 2018 og 2022.
Efter aftale med Justitsministeriet har Danmarks Statistik alene
oplyst antal personer, der lever op til kriterierne for fri proces
fra året 1990 og frem.
Danmarks Statistiks bidrag til besvarelsen af REU spm. nr. 871
(alm. del) fremgår af nedenstående tabel.
Antal personer 18 år og derover, fordelt på familietype og kriterie for fri proces
År
for
fri proces
Indkomstår
Enlig
Ej fri proces
Fri proces
Ej fri proces
Fri proces
I alt
Andel med fri
proces (pct.)
1990
1988
353.574
1.111.478
1.845.401
704.375
4.014.828
2000
1998
329.847
1.210.490
1.965.682
669.980
4.175.999
2010
2008
2020
2018
390.818
1.498.055
2.007.186
749.638
4.645.697
2024
2022
430.459
1.557.325
2.083.900
705.132
4.776.816
tårIndkomst
Antal
390.397
1.243.344
2.009.145
651.360
4.294.246
Samlevende
45,2
45,0
44,1
48,4
47,4
Kilde: Særudtræk fra Danmarks Statistiks indkomstregister.
Anm.: Populationen er personer, som havde folkeregisteradresse i Danmark i indkomståret. Det
bemærkes, at personer, der er indvandret i løbet af de to år mellem indkomståret og året for fri
proces ikke indgår i opgørelsen. Enlige omfatter i tabellen tillige hjemmeboende børn i alderen
over 18 år. Samlevende omfatter her både ægtepar, registrerede partnerskaber, samboende og
samlevende par ifølge
Danmarks Statistiks familietype definition.
Side 4/4