Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2863938_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - Bilag 32
Offentligt
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato: 31-08-2021
J. nr.: 2021-062797
Dok.nr.: 1387627
Direktionssekretariat
Ledelsesstøtte og
ministerbetjening
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Politiets erfaringer med de udvidede agentregler
1. Baggrund:
Ved lov nr. 967 af 26. juni 2020 blev agentreglerne i retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3
udvidet til at omfatte overtrædelser af straffelovens § 235, stk. 1 og 2 (børnepornografi), §
279, jf. § 285 (bedrageri), § 279 a, jf. § 285 (databedrageri), § 281, jf. § 285 (afpresning), §
290, stk.1 (hæleri), § 290 a, stk. 1 (hvidvask), lovgivning om euforiserende stoffer samt
lovgivning om våben og eksplosivstoffer, når forbrydelserne bliver begået på internettet.
Derudover blev det med ændring af retsplejelovens § 754 a, stk. 2, muligt at erhverve ret-
tigheder, genstande eller andet materiale, der i et nærmere omfang er udbudt på internettet
uden at dette er omfattet af krav om forudgående kendelse.
Justitsministeriet har anmodet Rigspolitiet om en redegørelse for politiets erfaringer med
de nye agentregler. Rigspolitiet har til brug for redegørelsen indhentet erfaringer fra landets
politikredse.
2. Politikredenes erfaringer ved brug af udvidet agentregler:
Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at politikredsens erfaringer med anvendelsen af
de udvidede agentregler generelt er begrænset, hvilket primært skyldes, at reglerne alene
har været gældende siden den 1. juli 2020. Dertil kommer, at politikredsene generelt både
har efterforsket større sager, hvor agentreglerne ikke har udfordret eller begrænset efter-
forskningerne, og sager, hvor andre efterforskningsskridt i sig selv har været tilstrækkelig i
efterforskningen, og hvor det dermed ikke har været nødvendigt at gøre brug af de nye
regler.
Erfaringerne med de udvidede agentregler baserer sig alene på et mindre antal sager for-
delt blandt halvdelen af landets politikredse.
Det er Rigspolitiets overordnede vurdering, at de udvidede agentregler inden for flere kri-
minalitetsområder generelt er anvendelige, og at erfaringerne med de nye regler generelt
er positive.
2.1. Nærmere om de kriminalitetsområder, hvor de udvidede agentregler har fundet anven-
delse
2.1.1. Retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3
På baggrund af politikredsenes overordnede erfaringer med anvendelse af agentreglerne
vurderer Rigspolitiet, at de udvidede muligheder i § 754 a, stk. 1, nr. 3, primært anvendes
i forbindelse med efterforskning i sager om narkotika.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 849: Spm. om hvor ofte politiet benytter agenter, der udgiver sig for at være købere på sociale medier og mødes fysisk med pushere for at anholde dem
2863938_0002.png
Side 2
Politikredsene har dog i enkelte tilfælde derudover også anvendt de nye agentregler i for-
bindelse med efterforskning af sager om afpresning, hæleri, hvidvask og børnepornografi.
Dok.nr. 1387627
En politikreds har bl.a. oplyst, at relevante sektioner, der arbejder med efterretninger og
analyse, herunder med berigelseskriminalitet, har iværksat et samarbejde, hvorefter de ud-
videde agentregler påtænkes anvendt til identifikation af personer, der udbyder stjålne gen-
stande til salg på diverse elektroniske handels- og markedsplatforme og sociale medier.
Èn politikreds har påbegyndt en fast monitering på internettet for at afdække salg af narko-
tika samt hæleri og handel med våben. Den systematiske monitering af relevante webplat-
forme og applikationer er iværksat med henblik på efterforskning og identifikation af ger-
ningsmænd. Det bemærkes i den forbindelse, at de udvidede agentregler har givet helt nye
muligheder både for så vidt angår politiets moniteringsindsats, men også i forhold til at
kunne reagere proaktivt f.eks. på baggrund af tip fra borgere, politifolk og øvrige samar-
bejdspartnere. Dette gælder også i sager, som ikke
før
lovændringen var omfattet af reg-
lerne om agentvirksomhed. Politikredsen har anvendt agentreglerne i en fremadrettet ef-
terforskning mod et organiseret narkotikanetværk, som handlede med hårde stoffer via so-
ciale medier. Gerningsmændene optrådte anonymt på krypterede applikationer. De nye
regler bevirkede, at et fysisk møde kunne etableres, og prøvekøb foretages, hvilket blev
løftestangen til at identificere gerningsmændene og fortsætte efterforskningen, herunder
på grundlag af kendelser efter retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden.
Samme politikreds har tillige anvendt reglerne i en konkret sag om børnepornografi. Ger-
ningsmanden havde via sociale medier fået konktakt til en mindreårig. Den mindreårige
havde på gerningsmandens opfordring delt nøgenbilleder, ligesom der var aftalt et fysisk
møde mellem gerningsmanden og forurettede med henblik på andet seksuelt forhold end
samleje. I efterforskningen blev det ved anvendelse af de nye regler muligt for politikredsen
at overtage korrespondancen mellem gerningspersonen og offeret med henblik på at be-
kræfte mødetid- og sted.
Det er vurderingen fra den pågældende politikreds, at de udvidede agentregler i et vist
omfang har lettet politiets arbejde i sager om misbrug af børn på internettet, hvor forbry-
delsen pågår, og hvor der kræves hurtig indgriben. Rigspolitiet skal dog i forlængelse heraf
bemærke, at det samtidig er politiets erfaring, at anvendelsen af agenter i sager om bør-
nepornografi – i det omfang lovovertrædelsen sker på nettet – generelt kan være hæmmet
af, at agenterne ikke inden for nugældende regler må deltage aktivt ved f.eks. i begrænset
omfang at dele materiale, hvilket ofte er et krav for at få adgang til eller opretholde et med-
lemskab i lukkede fora på internettet. Dette kan besværliggøre politiets mulighed for at
identificere gerningsmanden.
2.1.2. Retsplejelovens § 754 a, stk. 2.
Flere politikredse har anvendt muligheden for at erhverve rettigheder, genstande eller an-
det materiale, der i et nærmere bestemt omfang er udbudt på internettet, jf. retsplejelovens
§ 754 a, stk. 2.
Eksempelvis har reglerne været anvendt i forhold til hæleri i tilfælde, hvor politiet har mod-
taget tip fra forurettede eller vidner, der har genkendt kosterne på Facebook Marketplace
eller Den Blå Avis ud fra fotos i en salgsannonce. Kosterne har eksempelvis været dyre
cykler, en båd eller en større mængde legetøj, som i alle tilfælde havde en værdi af mindst
10.000 kr. Når der er skabt kontakt til sælgeren, har politiet enten fået tilsendt yderligere
billeder af kosterne med henblik på bekræftelse af, at sælgeren fortsat var i besiddelse af
disse, eller også er der indgået en aftale om at mødes med sælgeren inden for kort tid,
f.eks. samme dag. Gerningsmændene i sagerne er efterfølgende blevet sigtet for hæleri.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 849: Spm. om hvor ofte politiet benytter agenter, der udgiver sig for at være købere på sociale medier og mødes fysisk med pushere for at anholde dem
2863938_0003.png
Side 3
Flere politikredse har desuden anvendt reglerne til at efterforske og opklare sager om salg
af narkotika. I sådanne tilfælde sker den indledende kontakt til sælgeren typisk via sociale
Dok.nr. 1387627
medier på internettet, f.eks. snapchat og Facebook. Når kontakt med sælgeren er etableret,
vil der typisk blive aftalt et møde med sælgeren. Selve overdragelsen af narkotika sker
typisk ved, at der aftales et mødested mellem politiet og sælger. Dermed får politiet en
mulighed for enten at kunne observere mod eller gribe ind over for sælgeren (afhængig af
sagens karakter).
Rigspolitiet vurderer på baggrund af de begrænsede erfaringer fra landets politikredse, at
reglerne i § 754 a, stk. 2, generelt er anvendelige, særligt i forhold til salg af hælervarer på
internettet og salg af narkotika via sociale medier.
3. Konkrete forslag til udvidelser af politiets adgang til at anvende agenter:
Rigspolitiet skal mere generelt bemærke, at det altid i forbindelse med nye strafbestem-
melser, der retter sig mod bekæmpelse af kriminalitet begået på internettet, bør overvejes,
om der samtidig er behov for at udvide anvendelsesområdet for retsplejelovens § 754 a,
stk. 1, nr. 3. Dette gør sig eksempelvis gældende ved en eventuel fremtidig kriminalisering
af grooming.
Rigspolitiet skal mere konkret henlede opmærksomheden på følgende områder, der med
fordel kunne blive omfattet af agentreglerne.
Retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3.
Indbrudstyveri
Det kan overvejes, at udvide retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, til også at omfatte
straffelovens § 276 a, jf. § 285 om indbrudstyveri, da mange af de personer, der
sætter effekter til salg på internetbaserede medier, med rimelig grund også kan
mistænkes for at være gerningspersoner i forbindelse med indbrud i privat bebo-
else (eller som minimum at have forbindelse til gerningspersonerne).
Udvidet adgang i forbindelse børnepornografi
Det kan overvejes at udvide politiets muligheder for at agere på internettet i sager
om børnepornografi, så politiet får hjemmel til - i begrænset omfang at dele mate-
riale – evt. manipulerede billeder (uægte materiale) – på internettet. Dette ville give
politiet mulighed for at agere mere aktivt i diverse fora og netværk, hvor deling af
materiale er
påkrævet og dermed en nødvendighed
for at skaffe adgang til et lukket
netværk/ at forblive medlem af en gruppe, og for dermed i sidste ende at kunne
identificere en gerningsperson. I praksis kan politiet inden for de nuværende regler
eksempelvis i mange tilfælde ikke opretholde adgangen til et netværk, fordi politiet
ikke agerer troværdigt i netværket, med den konsekvens, at forbindelsen til net-
værket eller gruppen ikke kan opretholdes. Dermed formindskes muligheden for at
opklare sagen betydeligt.
Rigspolitiet er opmærksom på, at deling af materiale – uanset form - forudsætter
en meget klar beskrivelse af, hvilket materiale, der i givet fald må deles og under
hvilke omstændigheder, for at sikre den nødvendige overholdelse af agentreglerne
i øvrigt.
Retsplejelovens § 754 a, stk. 2.
Erhvervelse af rettigheder over nettet
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 849: Spm. om hvor ofte politiet benytter agenter, der udgiver sig for at være købere på sociale medier og mødes fysisk med pushere for at anholde dem
2863938_0004.png
Side 4
Det følger af lovbemærkningerne til de nye regler i retsplejelovens § 754 a, stk. 2,
Dok.nr. 1387627
at det afgørende for anvendelse af reglerne i bestemmelsen er, at selve udbuddet
af rettigheden, genstanden eller materialet er sket på internettet, mens den efter-
følgende kontakt omkring salget og selve gennemførelsesmetoden for salget er
uden betydning i forhold til, at kontakten til sælgeren skal etableres over internettet.
Rigspolitiet vurderer, at reglerne med fordel ville kunne udvides til også at omfatte
tilfælde, hvor genstanden/narkotika mv. er udbudt via mobiltelefon/SMS, hvilket er
ofte forekommende. Såfremt udbud via mobiltelefon/SMS allerede anses for om-
fattet af begrebet ”internettet”, kan dette med fordel præciseres
4. Generelle og principielle overvejelser i relation til ændring af agentreglerne.
Retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt.
Det kan overvejes at åbne op for, at politiet i videre udstrækning end i dag får mulighed for
at anvende civile personer til agentvirksomhed.
Af retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt., fremgår det, at alene polititjenestemænd og an-
satte i politiet med særlige efterforskningsmæssige kvalifikationer må udøve agentvirksom-
hed. Af bestemmelsens 2. pkt., gives der dog mulighed for, at civile personer efter aftale
med politiet kan yde bistand til at udføre eller fortsætte den lovovertrædelse, der efterfor-
skes, når den bistand, der ydes, er yderst beskeden i forhold til lovovertrædelsen. Det er i
den forbindelse politiets vurdering, at anvendelse af civile personer til agentvirksomhed i
videre udstrækning kunne overvejes, blandt andet i sager i bandemiljøet, hvor der udføres
alvorlig og samfundsskadelig kriminalitet, herunder sager vedrørende indsmugling af og
handel med ekstraordinært store mængder narkotika eller våben, hvor ingen andre efter-
forskningsskridt anses for mulige.
Politiet modtager ofte efterretninger om forestående alvorlig kriminalitet fra en infor-
mant/kilde, der typisk har sin viden som følge af, at vedkommende selv er en del af det
kriminelle miljø. En sådan informant/kilde kunne politiet med fordel benytte som civil agent
i tilfælde, hvor politiets egen infiltration ikke er en mulighed, herunder som følge af, at kri-
minaliteten er nært forestående og politiets infiltration er for tidskrævende, eller der er tale
om et lukket kriminelt miljø, hvor politiets infiltration er udelukket.
Politiet er selvsagt bekendt med de betænkeligheder, der er forbundet med i videre ud-
strækning at åbne op for at anvende civile personer til agentvirksomhed, herunder for så
vidt angår at påse, at provokationsforbuddet ikke overtrædes. Indgreb i meddelelseshem-
meligheden mod de mistænkte i sagen i form af rumaflytning, telefonaflytning, videoobser-
vation, mv. vil imidlertid – i det omfang der er grundlag for at kunne foretage sådanne ind-
greb i medfør af retsplejelovens kapitel 71 – kunne anvendes med henblik på bedre at
kunne sikre, at civile personer, der anvendes til agentvirksomhed, ikke overtræder provo-
kationsforbuddet i kontakten med de mistænkte, idet sådanne indgreb vil gøre det muligt
at følge den civile agents handlinger og udtalelser med henblik på en vurdering af, om
indhentningen af oplysningerne er sket inden for rammerne for agentvirksomhed.
Det kan overvejes at indhente internationale erfaringer i forhold til sammenlignelige landes
brug af civile agenter med henblik på at få inspiration til, hvordan en sådan lovgivning evt.
ville kunne udformes samt med henblik på at modtage oplysninger om, hvordan disse per-
soner i så fald beskyttes, herunder hvordan oplysninger fra civile agenter konkret indgår i
straffesager.