Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2873285_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2024
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2024-04977
3239539
Besvarelse af spørgsmål nr. 840 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 840 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2024.
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 840: Spm. om et skriftligt bidrag med beskrivelse af markedet for illegale opioider og politiets indsats mod den illegale handel med opioider
Spørgsmål nr. 840 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren sende udvalget et skriftligt bidrag med
beskrivelse af markedet for illegale opioider og politiets indsats
mod den illegale handel med opioider, jf. den tidligere
fremsendte beskrivelse af det ønskede indhold af oplægget, som
erstatning for det mundtlige oplæg fra NSK, som udvalget havde
anmodet om til udvalgets høring om opioider den 3. april
2024?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Det bemærkes indledningsvis, at det ikke er muligt ud fra
politiets systemer elektronisk at opgøre antallet af sager
vedrørende ulovligt salg eller ulovlig besiddelse af
receptpligtige medicinpræparater, idet sagerne ikke registreres
under en særskilt gerningskode i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Sagerne registreres derimod under gerningskoder
vedrørende overtrædelser af narkotikalovgivningen eller anden
særlovgivning, f.eks. apotekerloven eller lægemiddelloven,
uden mulighed for udskillelse på baggrund af, hvilket stof
lovovertrædelsen angår. En opgørelse vil således kræve en
omfattende manuel gennemgang af et stort antal potentielt
relevante sager.
Til brug for politiets monitering af narkotikasituationen
indberetter politikredsene beslaglæggelse af narkotika omfattet
af
lov
om
euforiserende
stoffer
i
politiets
beslaglæggelsesdatabase med oplysninger om stoftype, enhed
og mængde. Indberetningsordningen omfatter på nuværende
tidspunkt narkotika og doping, mens medicinpræparater som
opioider ikke er omfattet. Politiet har således ikke på nationalt
plan et fuldstændigt overblik over omfanget af beslaglagte
opioider. I lyset af den seneste tids omtale af tilgængeligheden
af opioider er Rigspolitiet i gang med at se på, hvordan politiets
ordning
vedrørende
indberetninger
til
beslaglæggelsesdatabasen kan udvides.
2.
Rigspolitiet har desuden til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der
har oplyst, at NSK moniterer narkotikasituationen i Danmark på
nationalt plan, herunder ulovligt salg af receptpligtige
medicinpræparater omfattet af lov om euforiserende stoffer.
NSK opgør på baggrund af oplysninger fra de retsmedicinske
institutter og egne data antallet af narkotikarelaterede dødsfald,
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 840: Spm. om et skriftligt bidrag med beskrivelse af markedet for illegale opioider og politiets indsats mod den illegale handel med opioider
som offentliggøres af Sundhedsstyrelsen årligt. Endvidere
samarbejder NSK med Sundhedsstyrelsen om registrering af
narkotikarelaterede dødsfald samt identificering og registrering
af nye psykoaktive stoffer, hvor sidstnævnte også sker i
samarbejde med Toldstyrelsen.
Der findes overordnet to forskellige kategorier af opioider på det
illegale narkotikamarked i Danmark. De illegalt fremstillede
ikke-medicinske opioider og de legalt fremstillede medicinske
opioider.
De illegalt fremstillede ikke-medicinske opioider omfatter
primært fentanyl og fentanyl-analoger (stoffer der ligner
fentanyl og som bruges som alternativ hertil). Disse ikke-
medicinske opioider findes oftest i form af pulver og væske,
men kan også findes som tabletter. Det er NSK’s vurdering, at
disse ikke-medicinske opioider i udpræget grad bliver
fremstillet på illegale laboratorier i Asien, bl.a. i Kina og Indien,
samt at en mindre illegal produktion finder sted i Nederlandene.
Illegalt fremstillede ikke-medicinske opioider tilhører gruppen
af såkaldte nye psykoaktive stoffer (NPS). Disse stoffer er ofte
særligt potente og indeholder koncentrationer, der langt
overstiger koncentrationen i morfin.
NPS er omdrejningspunktet i det europæiske samarbejde ”Early
Warning System” (EWS), hvor nye stoffer indberettes til Det
Europæiske
Overvågningscenter
for
Narkotika
og
Narkotikamisbrug (EMCDDA) med henblik på analyser og
kortlægning af omfang, udbredelse og farlighed. I relation til
EWS-samarbejdet indgår NSK i et nationalt samarbejde med
Sundhedsstyrelsen, Toldstyrelsen og de retskemiske institutter
om en skærpet monitering af NPS. Politikredsene kan ikke selv
typebestemme NPS’er og er derfor forpligtede til at sende alle
NPS’er til analyse ved de retskemiske institutter. NSK modtager
månedligt en afrapportering fra de retskemiske institutter om
beslag og analyser af NPS, hvorfor NSK – med forbehold for
manglende eller mangelfulde indberetninger – har et overblik
over alle beslaglagte typer af NPS i Danmark, herunder
fentanyl-analoger.
Legalt fremstillede medicinske opioider omfatter både de
syntetiske opioider som tramadol, oxycodon og fentanyl samt
opiater som morfin, buprenorphin og metadon. I daglig tale
omtales de alle fælles som opioider. De bruges medicinsk til
smertebehandling, mens buprenorphin og metadon også bruges
i behandlingen af heroinafhængighed. Sideløbende med
medicinske opioider distribueres der også større mængder
medicinske benzodiazepiner på det illegale marked. Som
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 840: Spm. om et skriftligt bidrag med beskrivelse af markedet for illegale opioider og politiets indsats mod den illegale handel med opioider
tidligere nævnt har politiet ikke tal på omfanget af beslaglagte
medicinske opioider.
Legalt fremstillede medicinske opioider er receptpligtige og
omfattet af lov om euforiserende stoffer. Tramadol blev først
tilført bekendtgørelsen om euforiserende stoffer i april 2022.
NSK bemærker, at det er NSK’s vurdering, at kun en ganske
lille del af de receptordinerede opioider i Danmark tilgår det
illegale marked.
3.
NSK ser primært to forskellige typer af legalt fremstillet
medicin på det illegale marked i Danmark. Det er henholdsvis
opioider, der medicinsk bruges i behandlingen af smerter, og
benzodiazepiner, der medicinsk bruges i behandlingen af bl.a.
angst. Begge medicintyper er receptpligtige. De illegalt
fremstillede ikke-medicinske opioider udbydes kun i begrænset
omfang på det illegale marked i Danmark. Disse ikke-
medicinske opioider, der tilhører gruppen af NPS, handles ofte
i mindre mængder via udenlandske hjemmesider og fremsendes
med post- og kurerforsendelse direkte til slutbrugeren. NPS
udgjorde i 2023 samlet set 424 beslaglæggelser, hvilket er 1,5
% af alle registrerede narkotikabeslaglæggelser i Danmark.
Heraf udgjorde de ikke-medicinske opioider fem
beslaglæggelser eller 0,02 % af alle registrerede beslaglæggelser
i Danmark.
Langt den overvejende del af medicinpræparaterne på det
illegale marked skønnes at være indsmuglet til Danmark fra
udlandet med henblik på videresalg. Indsmuglingen sker
primært fra andre europæiske lande, bl.a. Spanien, hvor
regulering og kontrol angiveligt er mindre restriktiv end i
Danmark. En mindre del videresælges af patienter, der
personligt har fået præparaterne ordineret af en læge i Danmark.
I forbindelse med toldkontrol ved de danske grænser
beslaglægges der af og til store mængder af benzodiazepiner og
opioider, der er tiltænkt det illegale marked i Danmark. En del
beslaglæggelser skønnes dog også at være såkaldte
”transitbeslag” tiltænkt det illegale marked i Sverige. Ud over
beslaglæggelser ved de danske grænser beslaglægges der også
store mængder af benzodiazepiner og opioider i post- og
fragtforsendelser fra udlandet. Der er i langt de fleste tilfælde
tale om originale medicinpræparater, der i udlandet
markedsføres under andre navne, men med samme indholdsstof
som i danske medicinpræparater. I mindre omfang kan der også
være tale om illegalt fremstillede kopipræparater indsmuglet fra
f.eks. Indien og Vietnam.
Det er NSK’s vurdering, at smugling og illegal distribution af
medicin tidligere blev organiseret af enkeltpersoner eller mindre
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 840: Spm. om et skriftligt bidrag med beskrivelse af markedet for illegale opioider og politiets indsats mod den illegale handel med opioider
lokale netværk, der omsatte medicinen i lokale misbrugsmiljøer,
eller udbød det via sociale medier. Dette vurderes stadig at være
gældende, men efterforskninger og efterretninger har gennem
det seneste år vist, at kriminelle relateret til toneangivende
kriminelle grupper i stigende grad også forestår indsmugling og
distribution af medicinske opioider og benzodiazepiner fra
udlandet på lige fod med andre typer af narkotika. Distribution
og salg sker ofte sideløbende eller sammen med andre typer af
narkotika.
NSK´s monitering af området viser, at det i høj grad er det milde
opioid Tramadol, der indsmugles og dominerer det illegale
marked. I mindre omfang omfatter indsmuglingerne også det
stærkere opioid oxycodon og forskellige benzodiazepintyper,
der ligeledes skønnes at være efterspurgte i misbrugsmiljøet.
4.
NSK har afslutningsvis oplyst, at de enkelte politikredse
løbende moniterer narkotikasituationen i egen kreds. Som led i
indsatsen mod bekæmpelse af handel med narkotika og
receptpligtige medicinpræparater foretager kredsene opsøgende
arbejde på baggrund af anmeldelser fra borgerne og
kildeoplysninger omkring det illegale narkotikamarked.
Ligeledes deltager kredsene i forebyggende arbejde med en lang
række
aktører,
herunder
kriminalforsorgen,
sundhedsmyndighederne,
psykiatrien,
væresteder,
misbrugscentre, Røde Kors, socialviceværter samt i regi af SSP,
SSP+ og PSP. På det forebyggende område er der endvidere
generelt et tæt samarbejde med kommunerne – herunder med
afsæt i samarbejdsplaner med kredsrådene – hvor der i
fællesskab målrettet arbejdes med at forebygge bl.a. misbrug
blandt børn og unge.
De fleste kredse har specialpatruljer og efterforskningsafsnit,
der specifikt beskæftiger sig med narkotikakriminalitet.
Kredsene har derfor kendskab til det lokale narkotikamarked og
misbrugsmiljø, hvor de ofte har mange samtaler med
misbrugerne, hvilket giver politiet et indblik i miljøet, herunder
i forhold til, hvem der sælger narkotika. I det omfang politiet får
kendskab til omfattende handel med narkotika eller
receptpligtige medicinpræparater, vil en efterforskning blive
igangsat med henblik på at identificere bagmænd og
indsmuglingsveje.”
Side 5/5