Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2860776_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sebastian Stentoft
2024-04770
3231410
Besvarelse af spørgsmål nr. 826 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 826 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 826: Spm. om kommentar til det svenske kriminalpræventive råds (Brå) rapport Möjliggörare för kriminella nätverk fra den 1. marts 2024
Spørgsmål nr. 826 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere det svenske kriminalpræventive
råds (Brå) rapport ”Möjliggörare för kriminella nätverk” fra den
1. marts 2024, og vil ministeren desuden redegøre for
udviklingen i Danmark med hensyn til, at kriminelle netværk
anvender familie og venner til at infiltrere statslige, kommunale
og private arbejdspladser? Hvis der ikke foreligger data herom,
vil ministeren så kommentere sin bekymring vedrørende
muligheden for, at dette finder sted i Danmark, og hvad
ministeren agter at gøre for at sikre, at kriminelle netværk ikke
infiltrerer statslige, kommunale og private arbejdspladser i
Danmark?”
Svar:
1.
Rapporten ”Möjliggörare för kriminella nätverk”, som er udgivet af
Brottsförebyggande rådet (Brå), viser, at der i alle de undersøgte sektorer i
Sverige, herunder retsvæsenet, banksektoren og forskellige forvaltninger i
kommunerne, er eksempler på infiltration af kriminelle netværk, der via
familie, venner og bekendte har fået adgang til oplysninger og
særbehandling, der kan styrke de kriminelle netværks aktiviteter.
Justitsministeriet er ikke bekendt med lignende undersøgelser i Danmark.
2.
Det er dybt bekymrende, at det i Sverige på den måde er lykkedes
kriminelle netværk at få personer til at misbruge deres stilling.
Der er dog stor forskel på, hvordan det står til med kriminaliteten i Sverige
og i Danmark. Heldigvis har vi i Danmark i mange år ført en stram og
ansvarlig udlændingepolitik, ligesom skiftende regeringer har sikret et
konstant pres på banderne, herunder ved de omfattende bandepakker. Når
det er sagt, er vi nødt til at forholde os til det faktum, at indvandrere og
efterkommere fra ikke-vestlige lande er overrepræsenterede i
kriminalitetsstatistikkerne. Det er dybt foruroligende, og det skal vi som
samfund kunne håndtere, så vi kan opretholde trygheden i Danmark.
For så vidt angår den konkrete problemstilling, har vi i Danmark en række
foranstaltninger, som kan bidrage til at imødegå den beskrevne infiltration,
herunder indhentelse af straffeattester, sikkerhedsgodkendelser og
baggrundkontroller.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 826: Spm. om kommentar til det svenske kriminalpræventive råds (Brå) rapport Möjliggörare för kriminella nätverk fra den 1. marts 2024
Det er imidlertid meget vigtigt, at vi er opmærksomme på problemstillingen
i Danmark, og jeg noterer mig også, at politiet har et skærpet fokus herpå.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har indledningsvis oplyst, at NSK efterforsker og
strafforfølger den mest samfundsskadelige kriminalitet i
Danmark, herunder organisereret kriminalitet, og at NSK –
sammen med landets politikredse – arbejder målrettet med at
identificere og imødegå truslen fra organiserede kriminelle
grupper og netværk, der opererer i landet.
I den forbindelse opretholder NSK – som led i den systematiske
monitering af alvorlig og organiseret kriminalitet – et nationalt
overblik over situationen og kriminalitetsudviklingen i rocker-
og bandemiljøet. NSK indhenter således løbende viden og
efterretninger, hvis formål er at berige og vurdere
efterretningsbilledet vedrørende rocker- og bandemiljøets evne,
vilje og kapacitet til at begå alvorlig og organiseret kriminalitet.
Moniteringen sker bl.a. i tæt samarbejde med politikredsene og
internationale samarbejdspartnere.
NSK har på den baggrund oplyst, at der på det foreliggende
grundlag ikke er konkrete informationer, der indikerer, at det er
et generelt eller stigende problem, at personer fra rocker- og
bandemiljøet anvender personer uden for miljøet, herunder
familie, venner og bekendte, til at infiltrere danske statslige,
kommunale og private arbejdspladser. NSK har imidlertid et
skærpet fokus på problemstillingen.”
Side 3/3