Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2844761_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2024
Sikkerhedskontor I
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2024-03256
3190685
Besvarelse af spørgsmål nr. 739 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 739 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 739: Spm. om kommentar til artiklen PET i ny vurdering: Stadig høj risiko for terrorfinansiering på nonprofit-området fra Altinget.dk bragt den 20. februar 2024
Spørgsmål nr. 739 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”PET i ny vurdering:
Stadig høj risiko for terrorfinansiering på nonprofit-området”
fra Altinget.dk bragt den 20. februar 2024, og vil ministeren
kommentere, hvordan ministeren agter at sikre, at der ikke sker
terrorfinansiering gennem indsamlinger og donationer, nu hvor
det viser sig, at indsamlingsloven ikke er nok til at forhindre
terrorfinansiering?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Som det fremgår af den artikel i Altinget, der er omtalt i
spørgsmålet, udgav Politiets Efterretningstjeneste (PET) i
januar 2024 den seneste udgave af den nationale risikovurdering
af terrorfinansiering i Danmark. Risikovurderingen er en del af
PET's løbende indsats til bekæmpelse og forebyggelse af
terrorfinansiering, der sker i samarbejde med en lang række
myndigheder, brancheorganisationer og virksomheder på
området i overensstemmelse med den nationale strategi for
forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
for 2022-2025.
Risikovurderingen beskriver terrorfinansiering generelt og har
desuden en række kapitler, der hver især sætter fokus på særligt
risikofyldte områder eller brancher. Det fremgår bl.a. af
vurderingen, at risikoen for terrorfinansiering på nonprofit-
området er høj. Det skyldes, at der er netværk i Danmark med
evne og vilje til at fremskaffe midler gennem bl.a. indsamlinger
til støtte for terrorbevægelser eller til støtte for terrorlignende
aktiviteter. Samtidig er der på nonprofit-området en række
sårbarheder, der gør området attraktivt til især fremskaffelse af
midler, men også til overførsel af midler. Risikoområdet dækker
over hele nonprofit-området under temaerne foreninger,
almennyttige fonde og indsamlinger. Både foreninger og
almennyttige fonde kan virke som organisationsformer til brug
for terrorfinansiering.
PET er opmærksom på risikoen for terrorfinansiering forbundet
med indsamlinger og nødhjælpsarbejde. PET er f.eks.
repræsenteret i Indsamlingsnævnet, der giver tilladelse til
indsamlinger og fører kontrol med, at indsamlede midler
anvendes til de formål, som indsamler har oplyst. PET er også
repræsenteret i det udvalg, der skal komme med forslag til
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 739: Spm. om kommentar til artiklen PET i ny vurdering: Stadig høj risiko for terrorfinansiering på nonprofit-området fra Altinget.dk bragt den 20. februar 2024
revision af lovgivningen om ikke-erhvervsdrivende fonde og
visse foreninger (Fondsudvalget).
Det fremgår videre af PET’s seneste risikovurdering, at
kontanter udgør et højrisikoområde for terrorfinansiering, da
kontanter er vanskelige at spore og forbundet med lav
opdagelsesrisiko og lave omkostninger. Derudover vurderer
PET, at kontanter er attraktive ved overførsel til konfliktzoner,
da det ofte er vanskeligt at overføre penge ved bankoverførsel.
Det gør sig også gældende for nødhjælpsaktører, der kan have
vanskeligheder ved at overføre midler til partnere i eller tæt ved
konfliktzoner. PET har derfor udgivet en række gode råd til
private bidragsydere i forhold til, hvad man skal være
opmærksom på for at begrænse risikoen for, at ens bidrag bliver
misbrugt til terrorfinansiering.
PET modtager fra Hvidvasksekretariatet, der hører under
National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), alle
underretninger med mistanke om terrorfinansiering fra
underretningspligtige virksomheder og personer, jf.
hvidvasklovens § 26. En underretning er ikke en anmeldelse af
et strafbart forhold, men underretningerne indgår i PET’s
samlede trussels- og risikobillede for terrorfinansiering. PET har
endvidere et betydeligt efterretningsmæssigt udbytte af
hvidvaskunderretninger med mistanke om terrorfinansiering,
idet de både bidrager til det generelle efterretningsbillede og
PET’s konkrete viden om både kendte aktører samt personer og
miljøer, som ikke i forvejen er kendt af PET.
PET gennemfører herudover løbende en række forebyggende
tiltag, herunder undervisning, foredrag og awareness-tiltag for
derved at minimere risikoen for terrorfinansiering.
Risikovurderingen af terrorfinansiering fungerer som et
fundament for forebyggende aktiviteter og for en kontinuerlig
dialog med andre myndigheder, underretningspligtige
virksomheder og personer samt forskningssektoren.
Det bemærkes, at der i Norden ses relativt få domme for
terrorfinansiering, men der har i Danmark i de senere år været
rejst sigtelse i en række sager for overtrædelse af straffelovens
§ 114 b om terrorfinansiering. I flere af sagerne er der sket
domfældelse. Det kan generelt være vanskeligt at dokumentere
– og dermed bevise – de finansielle spor gennem eller til
jurisdiktioner langt væk fra Danmark, ligesom forsættet til
terrorfinansiering også kan være svært at bevise i forbindelse
med en straffesag.
PET kan herudover ikke inden for rammerne af et
folketingsspørgsmål
give
konkrete
oplysninger
om
efterretningstjenestens arbejde, herunder om tilrettelæggelse af
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 739: Spm. om kommentar til artiklen PET i ny vurdering: Stadig høj risiko for terrorfinansiering på nonprofit-området fra Altinget.dk bragt den 20. februar 2024
konkrete efterretnings- og efterforskningsindsatser samt
spørgsmål om konkrete oplysninger, som PET måtte være i
besiddelse af, herunder konkrete oplysninger om
efterretningstjenestens kendskab til enkeltpersoner og
enkeltsager.”
2.
Indsamlingsloven er siden dens vedtagelse i 2014 blevet ændret flere
gange. Formålet med ændringerne har navnlig været at styrke
Indsamlingsnævnets muligheder for at føre tilsyn med og kontrollere
indsamlinger, herunder i forhold til hvidvask og terrorfinansiering. Reglerne
på området har således undergået en række ændringer, som har haft
betydning for Indsamlingsnævnets kontrol og tilsyn, herunder bl.a. i forhold
til nævnets handlemuligheder.
I 2019 blev den gældende anmeldelsesordning således ændret til en
tilladelsesordning. En indsamling kan dermed først iværksættes, når
Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til indsamlingen. En tilladelse har
gyldighed i 1 år, medmindre det fremgår af tilladelsen, at tilladelsen er
afgrænset til en kortere periode.
Derudover blev den særlige orienteringsordning, der gjaldt for visse
organisationer, i 2020 erstattet med en 3-årig tilladelsesordning. Dermed
kan Indsamlingsnævnet efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad
gangen til at foretage indsamlinger, hvis ansøgeren er en organisation, der
er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, der kan
fradrages ved indkomstopgørelsen, og organisationen har eksisteret i mindst
3 år.
I samme forbindelse fik Indsamlingsnævnet hjemmel til at tilbagekalde
sådanne tilladelser, hvis betingelserne for opnåelse af tilladelsen
tilsidesættes, eller hvis grundlaget for den meddelte tilladelse i øvrigt ikke
længere anses for opfyldt. Det samme gælder, hvis Indsamlingsnævnet har
politianmeldt organisationen.
Endelig fik Indsamlingsnævnet pr. 1. juli 2023 hjemmel til at meddele afslag
på en ansøgning om en 1-årig indsamlingstilladelse, hvis forhold ved
tidligere indsamlinger giver anledning til at formode, at loven eller
bestemmelser udstedt i medfør af loven ikke vil blive fulgt. Samtidig fik
Indsamlingsnævnet
hjemmel
til
at
tilbagekalde
en
1-årig
indsamlingstilladelse, hvis nævnet, efter at tilladelsen er givet, bliver
bekendt med forhold, som af de ovennævnte grunde kan føre til et afslag.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 739: Spm. om kommentar til artiklen PET i ny vurdering: Stadig høj risiko for terrorfinansiering på nonprofit-området fra Altinget.dk bragt den 20. februar 2024
Hvis Indsamlingsnævnet får mistanke om et strafbart forhold anmeldes
forholdet til politiet. Indsamlingsnævnet skal desuden omgående underrette
Hvidvasksekretariatet, hvis nævnet er vidende om, har mistanke om eller
rimelig grund til at formode, at midler fra en indsamling har eller har haft
tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 31. januar 2024 af
spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 5/5