Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2844246_0001.png
Aktstykke nr.
7
Folketinget 2023-24
Afgjort den 5. oktober 2023
7
Justitsministeriet.
København, den 2. oktober 2023.
a.
Justitsministeriet anmoder Finansudvalget om tilslutning til, at Rigspolitiet kan fortsætte med at
gennemføre anskaffelsen af en Digital Asset Management-løsning (projekt POLmedia, tidligere
benævnt DAM) på trods af væsentlige ændringer i projektets økonomi og tidsplan.
Der forventes en fordyrelse af de samlede projektudgifter på i alt 51,9 mio. kr., hvormed de samlede
projektudgifter udgør 245,4 mio. kr. inkl. risikopulje og ekskl. renter (2023-pl). De samlede udgifter
afholdes af den på finansloven opførte bevilling på § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndig-
hed mv.
b.
Projektet blev første gang forelagt Finansudvalget i oktober 2018, jf. akt. A af 11. oktober 2018. Fi-
nansudvalget er efterfølgende blevet forelagt tre aktstykker grundet forsinkelser og fordyrelser af
projektet. Det er senest sket ved akt. 306 af 30. juni 2022, hvor Finansudvalget tiltrådte, at Rigs-
politiet kunne fortsætte med at gennemføre anskaffelsen af en Digital Asset Management-løsning
(DAM). Dette på trods af væsentlige ændringer i projektets udgifter og tidsplan, som bl.a. skyldtes
praktiske vanskeligheder i samarbejdet med den udenlandske leverandør pga. COVID-19-situatio-
nen. Projektet blev ved akt 306 af 30. juni 2022 forventet afsluttet i marts 2023, mens projektudgif-
terne blev opjusteret med 43,4 mio. kr. (2023-pl), hvormed de samlede projektudgifter blev estimeret
til i alt 193,5 mio. kr. inkl. risikopulje ekskl. renter (2023-pl) i perioden 2017-2027. Projektets
nettogevinst blev estimeret til -279,7 mio. kr. inkl. risikopulje (2023-pl).
Rigspolitiet gennemførte i foråret 2023 en replanlægning af it-udviklingsporteføljen med henblik på
at etablere en mere realistisk balance mellem omfanget af projekter i politiet og den tilgængelige
kapacitet, så politiet kan fokusere og eksekvere på de højst prioriterede, største og mest kritiske
projekter for politiet. POLmedia-projektet var på daværende tidspunkt allerede forsinket og fordyret,
men blev udvalgt som ét af politiets højest prioriterede projekter.
Justitsministeriet orienterede efterfølgende Finansudvalget om en yderligere forventet forsinkelse på
18-24 måneder og en stigning i projektudgifterne på 45-60 mio. kr.,
jf. akt. 98 af 4. maj 2023.
Finans-
udvalget blev desuden orienteret om, at udvalget ville blive forelagt et søgende aktstykke medio
2023, når der var udarbejdet en revideret tidsplan og et opdateret budget for projektet.
AA013822
Justitsmin., j.nr. 2023-04579
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm., om brugen af politiets nye it-system POLmedia
2844246_0002.png
2
Der forelægges hermed et nyt, søgende aktstykke, da de varslede væsentlige ændringer i projektets
udgifter og tidsplan nu er konsoliderede. Projektet blev i akt. 306 af 30. juni 2022 forventet afslut-
tet medio marts 2023, mens projektafslutningen nu forventes medio december 2024. Dette svarer
til en forsinkelse på 21 måneder. Udgifterne til projektets gennemførelse blev i akt. 306 af 30.
juni 2022 estimeret til i alt 193,5 mio. kr. inkl. risikopulje og ekskl. renter (2023-pl) i perioden
2017-2027. Udgifterne til projektets gennemførelse er nu estimeret til 245,4 mio. kr. inkl. risikopulje
og ekskl. renter (2023-pl) i perioden 2017-2028 og er dermed blevet opjusteret med 51,9 mio. kr.
Projektets nettogevinst er nu estimeret til -363,7 mio. kr. inkl. risikopulje (2023-pl). De samlede
udgifter afholdes af den på finansloven opførte bevilling på § 11.23.01. Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
Baggrund om POLmedia-projektet
Formålet med POLmedia-projektet er at anskaffe og implementere en løsning til indsamling, opbeva-
ring, behandling og distribuering af sagsrelaterede video-, billede- og audiofiler (multimediefiler) i
politiet. Løsningen forventes at resultere i et betydeligt kvalitetsløft af politiets opgavevaretagelse,
hurtigere indledende indsamling og sortering i store og voksende audiovisuelle datamængder, mar-
kant nemmere tværgående samarbejde, et løft af sikkerheden for denne type tekniske bevisdata og et
løft af persondatabeskyttelsen.
POLmedia forventes at være en samlet løsning på dansk politis fortsat stigende behov for en struktu-
reret håndtering af store og voksende mængder af multimediefiler. Samtidig skal POLmedia sikre,
at beviskæden opretholdes, således hverken integriteten eller ægtheden af data og bevismateriale
kompromitteres. POLmedia-løsningen er i hovedsagen færdigudviklet og det forventes fortsat, at
en implementering vil medføre det ønskede kvalitetsløft af politiets opgavevaretagelse operativt og
datahåndteringsmæssigt.
Tidsplan
Der forventes en samlet forsinkelse på 21 måneder. Forsinkelsen skyldes primært, at Rigspolitiet
i september 2022 konstaterede, at de sikkerhedstest af løsningen, som tidligere er foretaget, var
utilstrækkelige i forhold til den aktuelle sikkerhedssituation, herunder den aktuelle cybersikkerheds-
trussel samt det generelle behov for ajourført høj it-sikkerhed i politiet. Der er på den baggrund
gennemført en udvidet sikkerhedsgennemgang og test af systemet i den samlede infrastruktur fra
oktober 2022 til januar 2023. De supplerende test påviste ikke alvorlige risici, men det har dog
været nødvendigt – i samarbejde med den eksterne leverandør, men primært internt – at foretage
en række mitigerende handlinger med udgangspunkt i resultatet af den seneste sikkerhedstest, som
forelå i januar 2023. Sikkerhedstesten og de deraf afledte mitigerende handlinger, de resterende pro-
jektaktiviteter samt hensynet til den operative planlægning og ferieafvikling medfører, at driftsprøven
foretages ultimo september 2023. Først derefter kan udrulningen påbegyndes. Driftsprøven og den
efterfølgende udrulning af POLmedia i alle politikredse er planlagt fra ultimo september 2023 og
frem til udgangen af 1. kvartal 2024.
Den aktuelle tidsplan indeholder derfor følgende starttidspunkter:
● Gennemførelsesfasen:
o Opstart af idriftsættelse af løsning: september 2023
● Realiseringsfase: december 2024
Projektets udgifter
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm., om brugen af politiets nye it-system POLmedia
2844246_0003.png
3
Finansudvalget gav med akt. 306 af 30. juni 2022 tilslutning til, at Rigspolitiet gennemførte anskaf-
felsen af POLmedia, hvor de samlede projektudgifter var estimeret til 193,5 mio. kr. inkl. risikopulje
og ekskl. renter (2023-pl). Udgifterne til projektets gennemførelse er nu estimeret til 245,4 mio. kr.
inkl. risikopulje og ekskl. renter (2023-pl) i perioden 2017-2028,
jf. tabel 1.
De væsentligste årsager til nærværende nettofordyrelse på 51,9 mio. kr. inkl. risikopulje ekskl. renter
(2023-pl) kan henføres til 1) merudgifter på 38,0 mio. kr. til bemanding forlængelse af interne
og eksterne projektressourcer i projektperioden, 2) merudgifter på 17,9 mio. kr. til nye mindre
udviklingsopgaver og sikkerhedsmitigering foretaget af hovedleverandøren, 3) forøgelse af risikopul-
jen baseret på en konservativ tilgang, hvilket indebærer merudgifter på 1,3 mio. kr., således at
risikopuljen udgør 14,6 mio. kr. og 4) færre udgifter (-5,3 mio. kr.) til infrastruktur og netværk.
Afskrivningerne forbundet med de aktiverbare projektudgifter forventes at have omkostningsvirk-
ning indtil 2028 som følge af forsinket ibrugtagningsdato, hvilket er ét år senere end angivet i
akt. 306 af 30. juni 2022.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr. (2023-pl)
Aktiverbare projek-
tudgifter
Ikke-aktiverbare pro-
jektudgifter
Risikopulje
Total ekskl. renter
Renter
Total inkl. renter
Total 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
136,0
-
-
- 0,1 2,7 7,5 12,0 28,9 24,2 22,9 20,6 17,1
94,8
14,6
245,4
24,3
269,7
2,7
-
2,7
-
2,7
5,3
-
5,3
-
5,3
4,5
-
4,5
-
4,5
6,3 19,9 21,8 25,2
9,1
-
-
-
-
-
-
-
- 14,6
-
-
-
-
6,4 22,6 29,3 37,3 52,5 24,2 22,9 20,6 17,1
0,3 2,1 4,1 5,0 4,9 3,6 2,5 1,4 0,4
6,7 24,7 33,5 42,3 57,4 27,8 25,4 21,9 17,5
Projektets gevinster
Politiet har ikke en samlet national løsning til håndtering af multimediefiler. POLmedia medfører et
betydeligt kvalitetsløft i politiets opgavevaretagelse operativt samt i forhold til bevissikring og anden
datahåndtering.
Samfundsudviklingen gør, at der er i højere grad gøres brug af multimediefiler i forbindelse med
politiets arbejde. Derudover vil ibrugtagelsen af platformen også forøge mængden af politiets an-
vendelse af multimediefiler. Det forventes derfor ikke, at POLmedia vil nedbringe politiets
totale
arbejdstid på multimediefiler, men vil derimod gøre politiets arbejde med multimediefiler betydeligt
mere effektivt. POLmedia muliggør både en nemmere afspilning af video og bedre udnyttelse af
information ift. store sager, samt en bedre udnyttelse af offentlighedens viden ved at give nye og
bedre muligheder for at indlevere multimediemateriale til politiet. Platformen vil samtidigt bibringe
en mere sikker og korrekt håndtering af tekniske bevisdata. Håndteringen af multimediefiler i dag
er ikke it-systemunderstøttet. Der er derfor ikke en økonomisk gevinst ved at lukke eksisterende
systemer.
POLmedia medfører efter fordyrelsen en samlet negativ bruttogevinst på -118,3 mio. kr. i perioden
2017-2028,
jf. tabel 2.
De løbende afledte omkostninger til drift og vedligehold er estimeret til i alt
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm., om brugen af politiets nye it-system POLmedia
2844246_0004.png
4
111,9 mio. kr., mens der forventes en negativ produktivitetsgevinst på -6,4 mio. kr., idet Rigspolitiet
forventer, at mængden af multimediemateriale, politiet skal håndtere i de kommende år, vil overstige
den effektivisering POLmedia medfører ved behandlingen af den enkelte multimediefil.
Tabel 2
Bruttogevinster fordelt på gevinsttype
Mio. kr. (2023-pl)
Total 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Budgetmæssige ge-
-111,9-
-
-
-
-
-7,3 -17,4 -20,7 -20,6 -20,6 -18,1 -7,3
vinster
Produktivitetsgevin-
-6,4-
-
-
-
-
-
-
2,5 -5,0 -1,9 -0,8 -1,1
ster
Samfundsøkonomiske
0,0-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
gevinster
Totale bruttogevin-
-118,3-
-
-
-
-
-7,3 -17,4 -18,2 -25,6 -22,5 -18,9 -8,5
ster
Af tabel 3 fremgår en sammenligning af de nye estimater på projektets samlede omkostninger
(projektudgifter samt budgetmæssige gevinster) med estimaterne fra akt. 306 af 30. juni 2022. Der
er i alt tale om en fordyrelse på 69,7 mio. kr. fordelt på projektudgifter (51,9 mio. kr.), renter (7,1
mio. kr.) og en forværrelse af de negative budgetmæssige gevinster til øgede omkostninger til drift og
vedligehold (10,8 mio. kr.).
Der er sket en væsentlig forskydning i omkostningsvirkningen fra 2021-2023 til 2024 og frem. Dette
skyldes primært den senere idriftsættelse, herunder at risikopuljen er flyttet til projektets nye idrift-
sættelsesår.
Forværrelsen af de budgetmæssige bruttogevinster med 10,8 mio. kr. i perioden 2021-2028 skyldes
primært, at hovedleverandøren har været berettiget til betaling af løbende driftsydelser siden overta-
gelsesprøven i juni 2022, samt at Rigspolitiet har vurderet, at det er nødvendigt at tilkøbe yderligere
driftssupport i en treårig periode fra godkendt driftsprøve. Udgifterne hertil afholdes inden for den
på finansloven opførte bevilling på § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv. De
samlede udgifter til projektet afholdes ligeledes inden for den på finansloven opførte bevilling på §
11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
Tabel 3
Sammenligning mellem akt. 306 af 30. juni 2022 og de nye estimater
Mio. kr. (2023-pl)
Samlede projektudgif-
ter
ekskl. renter
Akt. 306 af 30. juni
2022
Nye estimater
Total 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
193,5
245,4
2,7
2,7
5,3
5,3
4,5
4,5
6,4 22,6 33,6 44,9 26,8 20,1 16,0 10,7
-
6,4 22,6 29,3 37,3 52,5 24,2 22,9 20,6 17,1
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm., om brugen af politiets nye it-system POLmedia
2844246_0005.png
5
Difference
Renter
Akt. 306 af 30. juni
2022
Nye estimater
Difference
51,9
17,3
24,3
7,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
0,3
-
- -4,2 -7,7 25,8
2,1
4,4
4,4
5,0
0,6
3,0
4,9
1,9
4,1
1,8
3,6
1,8
6,9
0,9
2,5
1,5
9,9 17,1
0,3
1,4
1,1
-
0,4
0,4
2,1 4,1
- -0,3
Budgetmæssige brutto-
gevinster
Akt. 306 af 30. juni
101,1
2022
Nye estimater
111,9
Difference
10,8
Politiets samlede omkostnin-
ger pr. år
Akt. 306 af 30. juni
311,92,7
2022
Nye estimater
381,62,7
Difference
69,7-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,8 10,5 19,3 17,0 18,0 19,0 13,5
-
7,3
7,3
-
- 7,3 17,4 20,7 20,6 20,6 18,1
- -3,8 -3,1 -1,9 3,7 2,6 1,5 4,6
5,3
5,3
-
4,5
4,5
-
6,7
6,7
-
28,6 48,5 68,6 46,8 39,9 36,0 24,4 -
24,7 40,8 59,7 78,1 48,4 46,0 40,0 24,8
-3,8 -7,7 -8,9 31,3 8,5 10,0 15,6 24,8
Behandling i Statens It-råd
Projektet har oprindeligt været forelagt Statens It-råd i april 2018 med henblik på igangsættelsen af
projektet. Projektet har siden været forelagt i oktober 2019, i marts 2022 og senest i maj 2023 med
henblik på Statens It-råds vurdering af projektets status og fremdrift, idet der har været konstateret
væsentlige ændringer i projektet. Risikoprofilen er ved alle fire vurderinger angivet som normal
risiko. Seneste udtalelse fra Statens It-råd vedlægges som bilag til dette aktstykke.
Tidsplan for fremtidige orienteringer
Den nye tidsplan for orienteringer af Finansudvalget er:
● 1. kvartal 2025 – Orientering i forbindelse med overgang til drift, den afsluttende implementering
samt projektstatus i øvrigt.
● 1. kvartal 2026 – Orientering om projektets drift og effekter ca. et år efter overgang til drift.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på, at projektet kan fortsætte på trods af væ-
sentlige ændringer i projektets økonomi og tidsplan med henvisning til budgetvejledningens pkt.
2.2.18.1.2.
Projektet har været forelagt Statens It-råd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til dette aktstykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at Rigspolitiet kan
fortsætte med at gennemføre anskaffelsen af en Digital Asset Management-løsning (projekt POLme-
d.
e.
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm., om brugen af politiets nye it-system POLmedia
2844246_0006.png
6
dia, tidligere benævnt DAM) på trods af væsentlige ændringer i projektets økonomi og tidsplan. Der
forventes en fordyrelse af de samlede projektudgifter på i alt 51,9 mio. kr., hvormed de samlede
projektudgifter udgør 245,4 mio. kr. inkl. risikopulje og ekskl. renter (2023-pl). De samlede udgifter
afholdes af den på finansloven opførte bevilling på § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndig-
hed mv.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 2. oktober 2023
Peter Hummelgaard
/ Emil Sølver Rehling
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 05-10-2023