Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2843913_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2024
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2024-03040
3184474
Besvarelse af spørgsmål nr. 727 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 727 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 727: Spm., om fordele og ulemper ved at udvide paragraffen om grooming til også at omfatte begrebet ideologisk grooming
Spørgsmål nr. 727 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for fordele og ulemper ved at udvide
paragraffen om grooming til også at omfatte begrebet ideologisk
grooming således, at vi kan ramme de online chatfora, hvori der
forekommer politisk eller religiøs radikalisering af personer,
uden at der nødvendigvis optræder klare opfordringer til terror?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til,
hvorvidt straffelovens § 231 om grooming kan udvides til også at omfatte
udbredelse af terrorpropaganda.
Efter straffelovens § 114 e straffes med fængsel indtil 8 år den, som i øvrigt
fremmer virksomheden for en person, en gruppe eller en sammenslutning,
der begår eller har til hensigt at begå handlinger omfattet af §§ 114
(terrorisme), 114 a (andre terrorhandlinger), 114 b (terrorfinansiering), 114
c (hvervning til terrorisme) eller 114 d (terrortræning).
Det bemærkes i tilknytning hertil, at udbredelse af terrorpropaganda efter
omstændighederne allerede er omfattet af den gældende bestemmelse i
straffelovens § 114 e. Justitsministeriet finder på den baggrund ikke
anledning til at udvide straffelovens bestemmelse om grooming til også at
omfatte terrorpropaganda.
Endelig kan Justitsministeriet oplyse, at indsatsgruppen om indsatsen over
for løsladte terrordømte og radikaliserede (den såkaldte Bjelkegruppe) den
14. marts 2024 har offentliggjort deres anden delrapport vedrørende
indsatsen over for løsladte terrordømte og radikaliserede, herunder
indsatsen over for udviste udlændinge på udrejsecentre. Rapporten
indeholder 15 overordnede anbefalinger til styrkelse af den danske indsats
over for løsladte terrordømte og radikaliserede, herunder anbefaling 8, der
vedrører et forbud mod besiddelse og/eller deling af terrorpropaganda.
Indsatsgruppens arbejde er uhyre vigtigt, og de nye anbefalinger ser lovende
ud. Regeringen vil nu drøfte de af indsatsgruppens anbefalinger, der ikke
allerede er eller vil blive iværksat i 2024, herunder anbefalingen om
terrorpropaganda, og på den baggrund fremlægge en plan for den videre
håndtering.
Side 2/2