Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2836246_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Nanna
Mathilde
Ankerstjerne Andersen
2024-02898
3178543
Besvarelse af spørgsmål nr. 720 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 720 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om udpegning af faste kuratorer burde betragtes som et offentligt udbud
Spørgsmål nr. 720 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forholde sig til, om udpegning af faste kuratorer
burde betragtes som et offentligt udbud? Hvis ikke, bedes
ministeren begrunde hvorfor.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erhvervsministeriet som ressortansvarlig for udbudsloven.
Erhvervsministeriet har oplyst følgende:
”Udbudsloven finder anvendelse, når der foretages en
anskaffelse af enten en bygge- og anlægsopgave, en vare eller
en tjenesteydelse, og der i den forbindelse indgås en offentlig
kontrakt. Begrebet ’offentlige kontrakter’ er i udbudsloven
defineret som gensidigt bebyrdende kontrakter, der indgås
skriftligt mellem en eller flere økonomiske aktører og en eller
flere ordregivere, og som vedrører udførelsen af bygge- og
anlægsarbejder eller levering af varer eller tjenesteydelser.
Udbudsloven indeholder en række særlige undtagelser for
bestemte
tjenesteydelser,
hvorefter
visse
juridiske
tjenesteydelser er undtaget udbudspligt efter udbudslovens
almindelige procedureregler i afsnit II (EU-udbud) eller III
(light-udbud). Det drejer sig bl.a. om juridiske tjenesteydelser,
der ydes af personer udpeget af en domstol, eller som er udpeget
ved lov til at udføre særlige opgaver i forbindelse med tilsynet
med sådanne domstole, jf. udbudslovens § 21, nr. 4, litra d.
Bestemmelsen implementerer udbudsdirektivets art. 10, litra d,
nr. 4.
Ved indgåelse af en kontrakt om en sådan juridisk
tjenesteydelse, som er undtaget udbudspligt efter udbudslovens
afsnit II og III, finder udbudslovens afsnit IV eller V fortsat
anvendelse.
Reglerne i afsnit IV finder anvendelse, hvis kontrakten har klar
grænseoverskridende interesse. Det er tilfældet, hvis ordregiver
vurderer, at en virksomhed, der er etableret i en anden
medlemsstat, kan være interesseret i at byde på den pågældende
kontrakt. Ved kontrakter omfattet af udbudslovens afsnit IV er
ordregiver forpligtet til at foretage en annoncering forud for
indgåelsen af kontrakten.
Reglerne i afsnit V finder anvendelse, hvis kontrakten ikke har
klar grænseoverskridende interesse, og når kontraktværdien
overstiger 500.000 kr. ekskl. moms. Her skal ordregiver sikre
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om udpegning af faste kuratorer burde betragtes som et offentligt udbud
sig, at indkøbet foregår på markedsmæssige vilkår og handle i
overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper.
Kontrakter under 500.000 kr. ekskl. moms uden klar
grænseoverskridende interesse falder uden for udbudslovens
anvendelsesområde. Forvaltningsmyndigheder skal dog stadig
iagttage de forvaltningsretlige principper ved alle indkøb –
uanset værdi.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Udbudsloven, som finder anvendelse ved offentlige indkøb,
fastlægger procedurerne for offentlige indkøb, jf. udbudsloven
§§ 1 og 6. Lovens generelle bestemmelser finder dog ikke
anvendelse ved juridiske tjenesteydelser, der ydes af personer
udpeget af en domstol, jf. udbudslovens § 21, nr. 4, litra d.
Undtagelsen omfatter blandt andet bobestyrere, beskikkede
forsvarere og kuratorer.”
Side 3/3