Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2840574_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2024
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2024-02738
3174804
Besvarelse af spørgsmål nr. 713 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 713 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar 2024. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Justitsministeriet skal anmode om, at vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners strafbare forhold, der
er undergivet fortrolighed efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm., om hændelsesforløb med ulovlig aflytning samt redegørelse for hvad ministeren agter at gøre for at følge på sagen
Spørgsmål nr. 713 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren idet der
henvises til artiklen ”Samsam blev uret-
mæssigt aflyttet efter sin løsladelse: »Karakter af magtmis-
brug«”, Berlingske, den 18. februar 2024, redegøre for det be-
skrevne hændelsesforløb med ulovlig aflytning, samt redegøre
for hvad ministeren agter at gøre for at følge på sagen? Særligt
bedes ministeren redegøre for mistankegrundlaget, samt hvorfor
aflytningen blev foretaget på øjemedet.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten. Udtalelsen fremgår af vedlagte fortrolige bilag.
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten
vedrørende fremgangsmåden relateret til iværksættelsen af indgreb i med-
delelseshemmeligheden. Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst føl-
gende:
”Politiets
adgang til i forbindelse med en efterforskning at fore-
tage indgreb i meddelelseshemmeligheden
som f.eks. telefon-
aflytning
er reguleret i retsplejeloven. Reglerne for proces og
kompetence fremgår bl.a. af retsplejelovens kapitel 71, ligesom
de forskellige indgrebstyper er oplistet i retsplejelovens § 780.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden sker efter rettens ken-
delse, jf. retsplejelovens § 783, stk. 1. Betingelserne for iværk-
sættelse af et indgreb i meddelelseshemmeligheden fremgår af
retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 1-3. Der skal herefter være be-
stemte grunde til at antage, at der på den pågældende måde gives
meddelelser eller foretages forsendelser til eller fra en mistænkt
(mistankekravet), indgrebet må antages at være af afgørende be-
tydning for efterforskningen (indikationskravet), og efterforsk-
ningen skal angå en lovovertrædelse, som efter loven kan straf-
fes med fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig overtrædelse
af straffelovens kapitler 12 eller 13, en række af straffelovens
øvrige bestemmelser eller udlændingelovens bestemmelse om
migrantsmugling (kriminalitetskravet). Det indebærer, at ikke
enhver løs formodning er tilstrækkelig, og at mistanken skal
være rimelig og konkret begrundet i de foreliggende oplysnin-
ger.
Efter retsplejelovens § 782, stk. 1, må et indgreb i meddelelses-
hemmeligheden endvidere ikke foretages, såfremt det efter
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm., om hændelsesforløb med ulovlig aflytning samt redegørelse for hvad ministeren agter at gøre for at følge på sagen
indgrebets formål, sagens betydning og den krænkelse og
ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den eller de per-
soner, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Der er i politikredsene fastsat interne retningslinjer for, hvem i
politiet og anklagemyndigheden der har kompetence til at be-
slutte, at retten skal anmodes om tilladelse til at iværksætte et
indgreb, og i hastende tilfælde at træffe afgørelse om at iværk-
sætte et indgreb på øjemedet uden at afvente rettens kendelse.
Såfremt det bliver besluttet, at indgrebet skal iværksættes, udar-
bejdes en skriftlig anmodning til retten om afholdelse af rets-
møde. I anmodningen anføres de oplysninger, herunder de tele-
fonnumre, lokaliteter, adressater eller forsendelser, som indgre-
bet angår. Endvidere anføres en kort begrundelse for, hvorfor
betingelserne for at iværksætte indgrebet findes at være opfyldt.
Det følger af retsplejelovens § 784, stk. 1, at der
forinden ret-
ten træffer afgørelse om et indgreb efter § 783
skal beskikkes
en indgrebsadvokat.
Indgrebsadvokaten medvirker under retsmødet og skal varetage
interesserne for den, som indgrebet vedrører. Indgrebsadvoka-
ten skal både varetage den mistænktes interesser og sikre, at ind-
grebet ikke utilsigtet eller uforholdsmæssigt rammer udenfor-
stående.
Retsplejelovens § 785 indeholder regler for indgrebsadvokatens
rettigheder og pligter. Det fremgår bl.a. heraf, at indgrebsadvo-
katen skal underrettes om alle retsmøder i sagen og er berettiget
til at overvære disse. Indgrebsadvokaten er desuden berettiget
til at gøre sig bekendt med det materiale, som fremlægges i ret-
ten, og til at få udleveret en kopi heraf, medmindre politiet vur-
derer, at der er tale om særligt fortroligt materiale.
Under retsmødet redegør anklageren for baggrunden for, at ind-
grebet eller indgrebene ønskes iværksat og for, hvorfor de rele-
vante betingelser i retsplejeloven findes opfyldt. Indgrebsadvo-
katen har lejlighed til at udtale sig herom. Retten afsiger som
oftest kendelsen i retsmødet eller i umiddelbar forlængelse af
retsmødet.
Såfremt indgrebet tillades, anføres i kendelsen de telefonnumre,
lokaliteter, adressater eller forsendelser, som indgrebet angår,
samt de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne for indgrebet er opfyldt. Desuden anføres det tids-
rum, inden for hvilket indgrebet kan foretages. Tidsrummet skal
være så kort som muligt og må ikke overstige 4 uger. Tidspunk-
tet kan ved kendelse forlænges med højest 4 uger ad gangen, jf.
retsplejelovens § 783, stk. 1 og 3.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm., om hændelsesforløb med ulovlig aflytning samt redegørelse for hvad ministeren agter at gøre for at følge på sagen
Byrettens kendelse kan kæres til højere instans, jf. retsplejelo-
vens § 968.
Hvis formålet med indgrebet ville forspildes, såfremt rettens
forudgående kendelse skulle afventes, kan politikredsen selv be-
slutte at foretage indgrebet (iværksættelse på øjemedet), jf. rets-
plejelovens § 783, stk. 4, 1. pkt. Det sker i overensstemmelse
med de interne retningslinjer, som er udarbejdet i de enkelte
kredse.
Politiet skal i denne situation snarest mulig og senest inden 24
timer fra indgrebets iværksættelse forelægge sagen for retten, jf.
retsplejelovens § 783, stk. 4, 2. pkt. Retten afgør herefter, om
indgrebet kan godkendes, og om det kan opretholdes. Såfremt
indgrebet efter rettens opfattelse ikke burde have været foreta-
get, skal retten give meddelelse herom til Rigsadvokaten, jf. §
783, stk. 4, 3. pkt.
Når et indgreb er afsluttet, skal der som hovedregel gives under-
retning til den, som indgrebet vedrører, jf. retsplejelovens § 788,
stk. 1. Underretningen skal gives snarest muligt af den byret, der
har afsagt kendelsen om indgrebet.
En underretning kan dog udsættes eller undlades efter betingel-
serne i retsplejelovens § 788, stk. 3 og 4, hvis politiet senest 14
dage efter udløbet af det tidsrum, hvor indgrebet har været til-
ladt, har fremsat begæring om undladelse af eller udsættelse af
underretningen.
Rigsadvokaten kan oplyse, at indgreb i meddelelseshemmelig-
heden anvendes i udstrakt grad i forbindelse med efterforskning.
Der henvises til
”Statistik
over indgreb i meddelelseshemmelig-
heden mv. i 2022”,
hvoraf det
bl.a. fremgår, at der i 2022 blev
foretaget ca. 2.500 indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Det bemærkes, at den ovenfor omtalte fremgangsmåde således i
vidt omfang anvendes i efterforskninger, herunder for så vidt
angår den sag, som er omtalt i spørgsmålet. Politiet anmoder så-
ledes kun om domstolenes tilladelse til at iværksætte indgreb i
meddelelseshemmeligheden i en konkret efterforskning, hvis
det på baggrund af de foreliggende oplysninger vurderes, at be-
tingelserne i retsplejeloven er opfyldt. Det samme gælder for
iværksættelse af indgreb på øjemedet. Det vil dog
som det ge-
nerelt er tilfældet for konkrete straffesager
i sidste ende være
op til domstolene på baggrund af sagens oplysninger at vurdere,
hvorvidt betingelserne er opfyldt i den konkrete sag.”
Side 4/4