Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2839989_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-02698
3173736
Besvarelse af spørgsmål nr. 708 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 708 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om reglerne i forbindelse velgørenhedsindsamlinger, herunder de administrative udfordringer
Spørgsmål nr. 708 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for reglerne i forbindelse
velgørenhedsindsamlinger, herunder de administrative
udfordringer som mange mindre velgørenhedsorganisationer
møder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Reglerne om indsamlinger findes i indsamlingsloven. Ved en
indsamling forstås enhver form for opfordring til at give et
bidrag til et forud angivet formål.
Det kræver som udgangspunkt tilladelse fra Indsamlingsnævnet
at foretage en indsamling.
Der findes en række tilfælde, hvor en indsamling ikke kræver
Indsamlingsnævnets tilladelse. Det gælder bl.a. indsamling af
brugte ting af ringe værdi, indsamlinger, der udelukkende finder
sted ved indendørs gudstjenester eller møder, og som forestås af
vedkommende trossamfund eller mødearrangør, indsamlinger
til støtte for politiske partier, almennyttige lotterier og private
indsamlinger.
Det vil altid være en konkret vurdering, om en indsamling falder
inden for undtagelsen for private indsamlinger. Private
indsamlinger dækker over en indsamling, der kun rettes til
indsamlerens bekendte eller til fysiske eller juridiske personer,
som har en særlig tilknytning til indsamlingsformålet. Det kan
for eksempel være en indsamling blandt kollegaer til en anden
kollega. En indsamling, der iværksættes af en forening blandt
foreningens medlemmer til fordel for foreningens formål, kan
også være en privat indsamling.
En indsamling kan forestås af en juridisk person, f.eks. en
forening, virksomhed eller organisation, eller af en fysisk
person, som er myndig.
Der skelnes mellem indsamlinger, der er godkendt i medfør af
henholdsvis indsamlingslovens § 3 og § 4.
For § 3-indsamlinger gælder, at en indsamlingstilladelse
maksimalt kan gælde op til 1 år, og at indsamlingen først må
starte, når man har fået tilladelse fra Indsamlingsnævnet. Ved
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om reglerne i forbindelse velgørenhedsindsamlinger, herunder de administrative udfordringer
ansøgning om indsamlingstilladelse efter § 3 skal der betales et
gebyr på 1.200 kr. til Indsamlingsnævnet. Ansøgeren skal
endvidere oplyse om bl.a. indsamlingens formål, og hvilke
måder der samles ind på, ligesom der skal oprettes en særskilt
bankkonto til de indsamlede midler. Ansøgeren skal derudover
indsende et regnskab til Indsamlingsnævnet inden for en frist på
6 måneder efter indsamlingens afslutning.
For § 4-indsamlinger gælder, at Indsamlingsnævnet efter
ansøgning kan meddele tilladelse for 3 år ad gangen til at
foretage indsamlinger, hvis ansøgeren er en organisation, der er
godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage
gaver, der kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og
organisationen har eksisteret i mindst 3 år, jf. indsamlingslovens
§ 4, stk. 1.
Når en organisation søger om § 4-tilladelse, er der også en række
formelle krav om bl.a. navn, adresse og formål, der skal fremgå,
og der skal betales et gebyr på 11.300 kr. En organisation, der
har tilladelse til § 4-indsamlinger, kan indsætte de indsamlede
midler på en konto, der giver mulighed for, at de indsamlede
midler kan adskilles fra hinanden og andre midler på kontoen.
Organisationen skal endvidere udarbejde et årsregnskab til
Indsamlingsnævnet inden for en frist på 6 måneder efter
regnskabsårets afslutning.
For både 1-årige og 3-årige indsamlinger er det et krav, at
regnskabet revideres af en revisor, hvis der er indsamlet mere
end 50.000 kr.
Herudover må hus- og gadeindsamlinger som udgangspunkt
ikke finde sted. Dog kan organisationer, der har fået tilladelse til
indsamling efter indsamlingslovens § 4, i visse tilfælde få
tilladelse hertil af Indsamlingsnævnet, jf. indsamlingslovens §§
5 og 6.
I 2023 gav Indsamlingsnævnet ca. 1.650 indsamlingstilladelser,
fordelt på ca. 1.450 § 3-tilladelser og ca. 200 § 4-tilladelser. Som
det var forudsat i forbindelse med vedtagelsen af
indsamlingsloven i 2014, bestræber Indsamlingsnævnet sig på
at behandle nye ansøgninger, der er fuldt oplyste, inden for 14
dage. I 2023 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
fuldt oplyste ansøgninger 9 dage.”
Side 3/3