Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2836223_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. marts 2024
Nordatlantkontoret
Ditte
Konradsen
Refsgaard
2024-02271
3162037
Besvarelse af spørgsmål nr. 687 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 687 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Lennart Houmann
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland
Spørgsmål nr. 687 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for normalstraffene for særligt
alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland,
herunder kommentere på, om niveauet for normalstraffe i
Grønland findes rimelig i forhold til forbrydelsens karakter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen forstår spørgsmålet således, at der ved
normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser forstås praksis
for strafudmåling og fastsættelse af foranstaltning ved
domstolene i sager såsom drabs- og voldtægtssager samt sager
om særlig grov vold.
Domstolsstyrelsen fører ikke særskilt statistik over
straffastsættelsen i straffesager ved domstolene. Det vil kræve
en manuel og særdeles ressourcekrævende gennemgang af sager
ved domstolene i Danmark og Grønland at tilvejebringe en
oversigt over normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser.
En sådan gennemgang er derfor ikke blevet iværksat.
For så vidt angår straffastsættelse i Danmark efter straffeloven
henvises til betænkning nr. 1581 om strafudmåling fra
september 2023.
Kriminalloven for Grønland overlader et betydeligt skøn til
domstolene med hensyn til valg og fastsættelse af
foranstaltninger.
I den grønlandske kriminallov findes, i modsætning til
straffeloven,
ikke
strafferammer
for
de
enkelte
lovovertrædelser, men foranstaltninger sker på baggrund af
reglerne i kriminallovens tredje del om foranstaltninger. Her
fremgår det af § 121, stk. 1, at domstolene ved valget og
udmålingen af foranstaltning skal tage hensyn til
lovovertrædelsens grovhed, herunder samfundets interesse i at
modvirke handlinger af den pågældende art, og
gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der
skønnes nødvendigt for at afholde den pågældende fra
yderligere lovovertrædelser.
Ved fastsættelse af foranstaltningen tager domstolene
udgangspunkt i tidligere praksis i lignende sager. Landsretten
offentliggør alle kriminaldomme i anonymiseret form på
Side 2/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland
landsrettens
https://domstol.dk/groenlandslandsret/aktuelt/.
hjemmeside
Grønlands Landsret har i nyere tid afsagt en dom, hvorved
niveauet for foranstaltningen i drabssager blev justeret således,
at udgangspunktet for foranstaltningen i drabssager er
anstaltsanbringelse i 7 år. Baggrunden for denne justering var
navnlig, at foranstaltningsniveauet i sager om seksuelle
krænkelser af børn er blevet skærpet ved en ændring af
kriminalloven. Landsretten fandt det derfor nødvendigt at
tilpasse udgangspunktet for foranstaltningsniveauet for drab,
som sædvanligvis betragtes som en af de groveste forbrydelser.
Praksis for foranstaltninger i voldtægtssager er beskrevet i
forarbejderne, de specielle bemærkninger til nr. 6, til lov nr. 572
af 10. maj 2022 om ændring af retsplejelov for Grønland,
kriminallov for Grønland og forskellige andre love.
På et ikke tilstrækkeligt faktuelt grundlag kan det oplyses, at I
sager om grovere vold, hvor der er benyttet et redskab, eller hvor
volden har givet betydelige skader, idømmes som udgangspunkt
ikke under 3 måneders ubetinget anstaltsanbringelse,
medmindre der er særlige forhold, der gør sig gældende. Særlige
forhold vil typisk være særlige personlige forhold, f.eks. psykisk
sygdom eller lang sagsbehandlingstid. Foranstaltningsniveauet
i voldtægtssager er lavere i Grønland end straffene for voldtægt
i Danmark og i drabssager væsentlig lavere.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen trukket data i Det
Centrale Kriminalregister (KR). Den typisk udmålte
straf/foranstaltning (medianstraf) er udtryk for den
straf/foranstaltning, som oftest er blevet idømt, når der er blevet
udmålt en tidsbestemt straf/foranstaltning for den udvalgte type
kriminalitet (paragraf). Dette indebærer bl.a., at tidsubestemte
straffe, eksempelvis livsvarigt fængsel (DK), dom til
anbringelse/behandling og forvaringsdomme ikke er medtaget i
nedenstående datatræk. Oplysningerne fremgår af tabellerne 1a.
til 4b. nedenfor.
Det bemærkes, at bestemmelserne i straffeloven og
kriminalloven ikke i alle tilfælde er enslydende og derfor ikke
er direkte sammenlignelige. Eksempelvis indeholder
kriminallovens § 88 alle former for vold og er således ikke
opdelt i simpel vold, kvalificeret vold og kvalificeret vold med
alvorlig skade/døden til følge, som i straffelovens §§ 244-246.
Side 3/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland
2836223_0004.png
Desuden bemærkes, at der ved registrering af grønlandske
afgørelser i KR sker en manuel konvertering til danske
gerningskoder efter straffeloven. I tabellerne fremgår således de
danske paragraffer i straffeloven, som afgørelserne er blevet
oversat til/registreret under i KR. Datatrækkets validitet
begrænses således på denne baggrund. Rigsadvokaten er ikke i
besiddelse af dokumentation for reglerne for konverteringen fra
de grønlandske paragraffer til danske gerningskoder.
Tabel 1a. Medianstraf udmålt i år for afgørelser med
ubetinget fængsel for manddrab (§ 237) i Danmark, fordelt
på år og antal afgørelser
Afgørelser fra Danmark
Udvalgt
paragraf
§ 237
§ 237
2019 2020 2021 2022 2023
Medianstraf i år
Antal afgørelser
12
18
12
14
14
23
12 12,4
15
22
Tabel 1b. Medianstraf udmålt i år for afgørelser med
ubetinget anstaltsanbringelse for manddrab (§ 237) i
Grønland, fordelt på år og antal afgørelser
Afgørelser fra Grønland
Udvalgt
paragraf
§ 237
§ 237
2019 2020 2021 2022 2023
Medianstraf i år
Antal afgørelser
6
1
7
2
7
6
9
1
8
3
Tabel 2a. Medianstraf udmålt i måneder for afgørelser med
ubetinget fængsel for hhv. voldtægt (§ 216, stk. 1 og 2) og
voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje (§ 225, jf. §
216, stk. 1 og 2) i Danmark, fordelt på år og paragraf samt
antal afgørelser
Afgørelser fra Danmark
Udvalgt
paragraf
§ 216, stk. 1
§ 216, stk. 1
§ 216, stk. 2
§ 216, stk. 2
§ 225 jf.
§216, stk. 1
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
Medianstraf
i mdr.
2019 2020 2021 2022 2023
29,8 29,8 29,8
58
84
81
29,8 29,8
87
100
38,9 35,9 43,3
10
9
16
8,4
65,7 35,9
11
8,9
25
9,8
12 14,9
Side 4/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland
2836223_0005.png
§ 225 jf.
§216, stk. 1
§ 225 jf.
§216, stk. 2
§ 225 jf.
§216, stk. 2
Antal
afgørelser
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
15
12
14
23
29
12 19,3 19,3
24
16
22
12 17,9
16
23
Tabel 2b. Medianstraf udmålt i måneder for afgørelser med
ubetinget anstaltsanbringelse for hhv. voldtægt (§ 216, stk.
1 og 2) og voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje
(§ 225, jf. § 216, stk. 1 og 2) i Grønland, fordelt på år og
paragraf samt antal afgørelser
Afgørelser fra Grønland
Udvalgt
paragraf
§ 216, stk. 1
§ 216, stk. 1
§ 216, stk. 2
§ 216, stk. 2
§ 225 jf.
216, stk. 1
§ 225 jf.
216, stk. 1
§ 225 jf.
216, stk. 2
§ 225 jf.
216, stk. 2
§
§
§
§
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
2019 2020 2021 2022 2023
14,9 10,4
20
8,9
1
3,9
2
-
0
16
-
0
5,9
4
-
0
12,4
20
8
2
4,9
4
2,5
2
17,9
10
7,9
23
10,4 17,9
4
14,9
1
5
-
0
47,9 20,8
1
1
Tabel 3a. Medianstraf udmålt i måneder for afgørelser med
ubetinget fængsel for kvalificeret vold (§ 245) i Danmark,
fordelt på år og antal afgørelser
Afgørelser fra Danmark
Udvalgt
paragraf
§ 245
§ 245
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
2019 2020 2021 2022 2023
5,9
599
5,9
592
5,9
574
5,9
608
5,9
644
Side 5/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland
2836223_0006.png
Tabel 3b. Medianstraf udmålt i måneder for afgørelser med
ubetinget anstaltsanbringelse for kvalificeret vold (§ 245) i
Grønland, fordelt på år og antal afgørelser
Afgørelser fra Grønland
Udvalgt
paragraf
§ 245
§ 245
Medianstraf
i mdr.
Antal
afgørelser
2019 2020 2021 2022 2023
12
9
9,8 10,4
1
4
5,9
9
4,9
8
Tabel 4a. Medianstraf udmålt i år for afgørelser med
ubetinget fængsel for kvalificeret vold med alvorlig
skade/døden til følge (§ 246) i Danmark, fordelt på år og
antal afgørelser
Afgørelser fra Danmark
Udvalgt
paragraf
§ 246
§ 246
2019 2020 2021 2022 2023
Medianstraf i år
Antal afgørelser
6
11
6
4
6
9
7
13
6
16
Tabel 4b. Medianstraf udmålt i år for afgørelser med
ubetinget anstaltsanbringelse for kvalificeret vold med
alvorlig skade/døden til følge (§ 246) i Grønland, fordelt på
år og antal afgørelser
Afgørelser fra Grønland
Udvalgt
paragraf
§ 246
§ 246
2019 2020 2021 2022 2023
Medianstraf i år
Antal afgørelser
-
0
-
0
-
0
2,7
1
-
0
Bemærkninger til tabellerne:
Data er analyseret på baggrund af Kriminalregistret (KR). Der tages
forbehold for indtastningsfejl.
Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl,
forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Grundet efterslæb i opdatering
af afgørelser på alle sagsområder i KR, anses data først for at være komplet
i datatræk foretaget mindst to måneder efter seneste afgørelsesdato.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket
i mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Data er opgjort som antal afgørelser, hvor en person har modtaget en
afgørelse for hovedforholdet. (Svarende til antal personer pr.
hovedjournalnummer).
Side 6/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm., om normalstraffene for særligt alvorlige forbrydelser i henholdsvis Danmark og Grønland
Datatrækket omfatter alle straffe (”ikke-rene sager”) og ikke kun rene straffe
(”rene sager”).
”Rene sager” omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én gerningsmand)
bestående af et enkelt forhold, som har ført til fældende afgørelse, og hvor
hovedforholdet angår den valgte gerningskode. Afgørelser med fællesstraf,
dvs. afgørelser hvor en tidligere betinget straf er indgået i strafudmålingen,
indgår ikke. En ren sag er således udtryk for, hvad én overtrædelse af en
given kriminalitetstype giver i straf.
”Ikke-rene sager” omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én
gerningsmand), hvor hovedforholdet angår den valgte gerningskode, men
hvor afgørelsen også omfatter biforhold. Det kan både være biforhold med
samme gerningskode som i hovedforholdet, eller biforhold med anden
gerningskode som i hovedforholdet. Ligeledes indgår fællesstraffe, dvs.
afgørelser, hvor en tidligere betinget straf er indgået i strafudmålingen.
Straflængden er således påvirket af antal forhold og type kriminalitet, som
afgørelsen omfatter.
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsadvokatens
standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Specielt
udviklede modeller testes altid, men der er fortsat en større risiko for ikke-
identificerede fejl end ved anvendelse af Rigsadvokatens standardmodel.
Data i tabellen er således forbundet med betydelig usikkerhed.
Data er opdateret den 7. februar 2024.”
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 686 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg har Naalakkersuisut anmodet
Justitsministeriet om, at kriminallovens maksimum for tidsbestemt
anstaltsanbringelse forhøjes fra 10 år til 16 år med henblik på at give
domstolene mulighed for at forhøje foranstaltningerne for de alvorligste
personfarlige forbrydelser.
Jeg har naturligvis stor forståelse for Naalakkersuisuts ønske om
foranstaltningsforhøjelser.
Der er på den baggrund igangsat et særskilt arbejde i Justitsministeriet med
henblik på at overveje, hvordan en sådan foranstaltningsforhøjelse vil kunne
gennemføres, herunder hvordan der samtidig kan tages hånd om de
grundlæggende kapacitetsudfordringer i kriminalforsorgen i Grønland.
Ministeriet vil i den forbindelse se nærmere på foranstaltningsniveauet i
Grønland i forhold til strafniveauet i Danmark.
Side 7/7