Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2844504_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2024
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2024-02169
3160020
Besvarelse af spørgsmål nr. 681 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 681 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 681: Spm. om, hvor længe DNA i Det Centrale DNA-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister bliver opbevaret
Spørgsmål nr. 681 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor længe DNA i Det Centrale
DNA-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister bliver
opbevaret, samt hvad der sker med DNA’en, når en registreret
person går bort?”
Svar:
1.
Folketinget vedtog den 21. juni 2022 lov nr. 873 af 21. juni 2022 om Det
Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister. Loven,
der bl.a. havde til formål at fastsætte en fælles lovgivningsmæssig ramme
for både Det Centrale Dna-profilregister (dna-profilregisteret) og Det
Centrale Fingeraftryksregister (fingeraftryksregisteret), indeholder nærmere
regler for optagelse og sletning af dna-profiler og fingeraftryk i dna-
profilregisteret og fingeraftryksregisteret. Loven havde desuden til formål
at tage højde for den nyere praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, idet det er Justitsministeriets vurdering, at den
gældende 80-års aldersgrænse ikke kan fastholdes inden for rammerne af
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8 om ret
til respekt for privatliv og familieliv.
Med loven videreføres en del af de gældende bestemmelser i lov nr. 434 om
Det Centrale Dna-profil-register af 31. maj 2000 med senere ændringer.
Loven er delvis sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 1250 af 5. september 2022
om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister. Idet loven kun delvis er
sat i kraft, er optagelse og sletning af dna-profiler og fingeraftryk i dna-
profilregisteret og fingeraftryksregisteret i dag dels reguleret af lov nr. 873
af 21. juni 2022, dels af lov nr. 434 af 31. maj 2000 med senere ændringer.
2.
For så vidt angår personer, der har været sigtet, men hvor sigtelsen er
opgivet som grundløs efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1, skal dna-
profilen slettes senest, når der er forløbet 10 hverdage, fra sigtelsen endeligt
er opgivet som grundløs efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1, jf. § 6, stk.
1, nr. 1, i lov nr. 873 af 21. juni 2022.
For så vidt angår personer, der er eller har været sigtet, men som
efterfølgende er frifundet, eller der er truffet afgørelse om påtaleopgivelse
eller tiltalefrafald uden vilkår, skal dna-profilen slettes straks, når der er
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 681: Spm. om, hvor længe DNA i Det Centrale DNA-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister bliver opbevaret
forløbet 10 år fra frifindelse, afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
uden vilkår, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i lov nr. 434 af 31. maj 2000 med senere
ændringer.
For så vidt angår dømte personer skal dna-profilen slettes, når den
registrerede person er fyldt 80 år, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i lov nr. 434 af 31. maj
2000 med senere ændringer.
Herudover skal oplysninger om en registreret person slettes senest 2 år efter
den pågældendes død, jf. § 3, stk. 2, i lov nr. 434 af 31. maj 2000 med senere
ændringer.
Oplysninger skal desuden slettes straks, hvis oplysningerne er optaget på
grundlag af et legemsindgreb, som retten nægter at godkende, eller som
retten finder uhjemlet, jf. retsplejelovens § 792 f, stk. 3, eller som politiet
selv efterfølgende finder uhjemlet, jf. § 6, stk. 4, i lov nr. 873 af 21. juni
2022.
Endelig har den registrerede til enhver tid mulighed for at anmode politiet
om at slette oplysninger fra dna-profilregisteret. Sletning skal i sådanne
tilfælde ske, hvis hensynet til oplysningernes politimæssige betydning
undtagelsesvis findes at burde vige for hensynet til den registrerede person,
jf. § 6, stk. 6, i lov nr. 873 af 21. juni 2022. Sletning efter denne bestemmelse
skal ske senest 10 hverdage efter, at der er truffet endelig afgørelse herom.
Der skal ved vurderingen af, om der undtagelsesvis skal ske sletning forud
for udløbet af den lovbestemte opbevaringsperiode, inddrages en række
hensyn, herunder den lovbestemte opbevaringsperiode, den registreredes
alder ved optagelsen, arten og grovheden af det strafbare forhold, der danner
grundlag for optagelsen, længden af en eventuelt idømt straf og eventuelt
øvrig kriminalitet begået af den registrerede. Der henvises til
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 195 som fremsat, s. 39.
3.
Det bemærkes, at der med lov nr. 873 af 21. juni 2022 er blevet vedtaget
regler om differentierede slettefrister, der endnu ikke er sat i kraft.
Reglerne indebærer, at dna-profiler fra personer, der er eller har været sigtet,
men ikke dømt for en overtrædelse, fremover vil skulle opbevares i
henholdsvis 10, 15 og 20 år, afhængig af strafferammen for den
overtrædelse, der er eller har været rejst sigtelse for.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 681: Spm. om, hvor længe DNA i Det Centrale DNA-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister bliver opbevaret
Reglerne indebærer desuden, at dna-profiler fra dømte personer, fremover
vil skulle opbevares i 15, 25 og 40 år, afhængig af strafferammen for den
overtrædelse, der er rejst sigtelse og sket domfældelse for. Ved
ikraftsættelse af reglerne om de differentierede slettefrister, vil reglen i § 3,
stk. 1, nr. 3, i lov nr. 434 af 31. maj 2000 med senere ændringer blive
ophævet.
Ikraftsættelsen af de differentierede slettefrister forudsætter tilvejebringelse
af den fornødne systemunderstøttelse hos politiet. Det fremgår i den
forbindelse af bemærkningerne til lovens § 11, at det er uvist, hvornår dette
ville kunne ske, men at det ved lovens fremsættelse var forventningen, at
det ikke ville ske inden for de nærmeste år, idet det forudsætter store
tilpasninger af it-understøttelsen. Der henvises til Folketingstidende 2021-
22, tillæg A, L 195 som fremsat, s. 42. Det er på nuværende tidspunkt fortsat
uvist, hvornår den fornødne it-understøttelse er på plads i Rigspolitiet.
Idet reglen i § 3, stk. 1, nr. 3, i lov nr. 434 af 31. maj 2000 med senere
ændringer fortsat er gældende, og idet det som anført ovenfor er
Justitsministeriets vurdering, at den gældende ordning, hvorefter dna-
profiler og personaftryk i alle tilfælde som det klare udgangspunkt
opbevares, indtil den dømte fylder 80 år, ikke kan opretholdes i lyset af
EMRK artikel 8, er der i politiet iværksat et arbejde med henblik på
identifikation af oplysninger, som politiet ikke fortsat kan opbevare, og som
derfor skal slettes. Arbejdet indebærer, at politiet vil skulle gennemgå dna-
profilregisteret og fingeraftryksregisteret med henblik på at udfinde de
oplysninger, som skal slettes. Sletning forudsættes at ske løbende i det
omfang, der identificeres oplysninger, som skal slettes. Der henvises til
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 195 som fremsat, s. 29.
Side 4/4