Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2834591_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. marts 2024
Strafferetskontoret
William Erik Kragh
Halling
2024-02130
3158558
Besvarelse af spørgsmål nr. 674 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 674 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om kommentar til artiklen 1.200 sextortion-sager blev anmeldt sidste år, men der faldt kun 11 sigtelser fra DR.dk bragt den 6. februar 2024
Spørgsmål nr. 674 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”1.200 sextortion-sager
blev anmeldt sidste år, men der faldt kun 11 sigtelser” fra DR.dk
bragt den 6. februar 2024, og vil ministeren desuden redegøre
for, om ministeren agter at hæve straffen for ”sextortion”?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har forstået spørgsmålet således, at der ønskes
redegjort for årsagen til henlæggelser i sager vedrørende
sextortion.
Rigsadvokaten har undersøgt muligheden for at trække
oplysninger i Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) om
begrundelsen for henlæggelse af sager vedrørende sextortion.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. Afgørelsens begrundelse angives ikke.
POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til at oplyse
bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en
given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være
muligt at trække data af mere detaljeret karakter, herunder
eksempelvis begrundelser i konkrete sager. Det er derfor ikke
muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de
ønskede oplysninger.
Artiklen fra DR.dk
”1.200 sextortion-sager blev anmeldt sidste
år, men der faldt kun 11 sigtelser”
tager udgangspunkt i tallene
for anmeldelser for overtrædelser af straffelovens § 281 om
afpresning. Anmeldelserne vedrører gerningskoden for
afpresning efter straffelovens § 281 samt søgenøglerne
”sextortion” og ”penge”.
Det vil således forudsætte en omfattende manuel gennemgang
af samtlige henlagte sager vedrørende søgenøglerne
”sextortion” og ”penge” registreret under gerningskoden for
afpresning efter straffelovens § 281, hvis begrundelsen for
henlæggelserne skal tilvejebringes, hvilket vil indebære et ikke
ubetydeligt ressourcetræk hos anklagemyndigheden.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om kommentar til artiklen 1.200 sextortion-sager blev anmeldt sidste år, men der faldt kun 11 sigtelser fra DR.dk bragt den 6. februar 2024
Rigsadvokaten kan endvidere oplyse, at anklagemyndigheden i
arbejdet med konkrete straffesager bidrager aktivt til gennem
retspraksis at få afklaret spørgsmål af mere generel karakter om
bl.a. lovfortolkning, strafniveau, processuelle temaer og
bevismæssige forhold. Anklagemyndigheden har derfor også i
2024 udpeget en række fokusområder, som følges særligt nøje.
Ét af anklagemyndighedens fokusområder i 2024 vedrører
sextortion efter straffelovens § 225.
Anklagemyndighedens fokusområde på sextortion vedrører
således ikke overtrædelser af straffelovens § 281, men derimod
overtrædelser af straffelovens § 225, 2. led, om andet seksuelt
forhold end samleje og omhandler situationer, hvor
gerningspersonen formår forurettede til at udføre seksuelle
handlinger på sig selv. Hertil bemærkes, at sådanne forhold ikke
er omfattet af de ca. 1.200 anmeldelser, der er nævnt i artiklen.”
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører strafskærpelse,
bemærkes det, at et enigt Folketing den 23. maj 2023 vedtog lovforslag nr.
L 50 af 22. februar 2023. Lovforslaget byggede på en rapport fra
Arbejdsgruppen om digitale krænkelser.
På baggrund af arbejdsgruppens anbefaling herom indeholdt lovforslaget et
forslag om stramning af reglerne om den form for sextortion, hvor en
gerningsperson tvinger forurettede til at foretage seksuelle handlinger på sig
selv ved f.eks. at true med at offentliggøre billeder af forurettede. Efter de
tidligere gældende regler blev denne form for sextortion som udgangspunkt
straffet som ulovlig tvang og blufærdighedskrænkelse efter straffelovens §§
232 og 260, hvilket kan give fængsel i op til 2 år, hvis forurettede er 15 år
eller ældre.
Efter de nye reglers ikrafttræden kan der afhængigt af de konkrete
omstændigheder straffes for overtrædelse af straffelovens § 225, jf. § 216,
om voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje, hvor strafferammen
som udgangspunkt er fængsel indtil 8 år. Reglerne trådte i kraft den 1. juli
2023.
Lovforslaget indeholdt ikke ændringer for så vidt angår den form for
sextortion, hvor en gerningsperson benytter seksuelt materiale som
afpresning for at opnå uberettiget vinding, f.eks. for at få betaling fra
forurettede. Denne form for sextortion straffes som udgangspunkt som
afpresning efter straffelovens § 281, nr. 1.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om kommentar til artiklen 1.200 sextortion-sager blev anmeldt sidste år, men der faldt kun 11 sigtelser fra DR.dk bragt den 6. februar 2024
Straffen for afpresning er som udgangspunkt fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1. Straffen kan stige til fængsel indtil
6 år, når overtrædelsen er af særligt grov beskaffenhed, jf. § 286, stk. 1.
Side 4/4