Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2846133_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. april 2024
Politikontoret
Ida Skov Bundgaard
2024-03537
3197921
Besvarelse af spørgsmål nr. 667 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 667 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om ofre for personfarlig kriminalitet begået af personer under 15 år ikke får samme information om sagernes udvikling og årsagerne til deres udfald som i det øvrige retssystem
Spørgsmål nr. 667 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til, at ofre for
personfarlig kriminalitet begået af personer under 15 år ikke får
samme information om sagernes udvikling og årsagerne til deres
udfald som i det øvrige retssystem, når sagerne behandles ved
ungdomskriminalitetsnævnet, og mener ministeren, at det er
godt for borgernes retsfølelse, at ofre for personfarlig
kriminalitet begået af personer under 15 år ikke bliver
informeret om udfaldet af sagerne vedrørende forbrydelserne
begået mod dem?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan oplyse, at det følger af straffelovens § 15,
at den kriminelle lavalder er 15 år. Det betyder, at personer
under 15 år, som er mistænkt for en lovovertrædelse, ikke kan
straffes, og de vil af samme grund ikke indgå i det strafferetlige
system.
Når politiet modtager en anmeldelse om kriminalitet begået af
personer under 15 år, kan politiet dog efterforske sagen, bl.a. for
at klarlægge omfanget af kriminaliteten, for at konstatere, om
andre personer kan mistænkes, og for at få eventuelle koster
tilbagegivet.
Herefter lukkes sagen hos politiet og anklagemyndigheden efter
reglerne i retsplejelovens § 749, stk. 2, der omhandler den
situation, at der ikke er grundlag for at fortsætte
efterforskningen.
Forurettede orienteres i den forbindelse bl.a. om, at
efterforskningen i sagen standses, fordi den mistænkte på
gerningstidspunktet var under 15 år. Forurettede vejledes
endvidere om muligheden for at ansøge om erstatning. Desuden
orienteres forurettede om, at sagen kan medføre særskilt
behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet, der har oplyst
følgende:
”Ungdomskriminalitetsnævnet
kan
oplyse,
at
Ungdomskriminalitetsnævnet behandler sager vedrørende børn
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 667: Spm. om ofre for personfarlig kriminalitet begået af personer under 15 år ikke får samme information om sagernes udvikling og årsagerne til deres udfald som i det øvrige retssystem
og unge i alderen 10 til 17 år, der er mistænkt eller dømt for
alvorlig kriminalitet. Ungdomskriminalitetsnævnet har ikke til
formål at straffe børn og unge og tager således ikke stilling til,
om barnet eller den unge er skyldig i at have begået en bestemt
strafbar handling, ligesom nævnet ikke idømmer barnet eller
den unge en sanktion som en direkte følge af en strafbar
handling.
Nævnet træffer på et nævnsmøde – på baggrund af en
helhedsvurdering af barnets eller den unges situation – en
forvaltningsretlig afgørelse om en straksreaktion og/eller et
forbedringsforløb, der består af sociale foranstaltninger, der skal
hjælpe barnet eller den unge tilbage i trivsel.
Nævnet skal underrette eventuelle forurettede og, hvis
forurettede er under 18 år, forældremyndighedsindehaverne om
mødet i nævnet. De indkaldes imidlertid ikke til nævnsmødet og
har heller ikke ret til at deltage heri, idet der ikke er tale om et
retsmøde, der som udgangspunkt er offentligt, men om en sag
af social karakter.
Eventuelle forurettede underrettes ikke om nævnets afgørelse,
uanset om den mistænkte/den dømte er under eller over 15 år.”
2.
Regeringen ser med stor alvor på kriminalitet, der begås af børn og unge
under den kriminelle lavalder. Det er meget vigtigt, at vi på et tidligt
tidspunkt får bremset de helt unge, før de bliver vanekriminelle.
Den kriminelle lavalder er 15 år, og børn skal ikke i fængsel. Men når børn
og unge begår kriminalitet tidligt i livet, kan det være starten på en kriminel
løbebane. Derfor skal der være en mærkbar reaktion, så de forstår, at alle
handlinger
har
konsekvenser.
I
den
forbindelse
spiller
Ungdomskriminalitetsnævnet en central rolle.
Side 3/3