Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2833226_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Kenneth
Schmidt
Rasmussen
2024-01907
3154038
Besvarelse af spørgsmål nr. 662 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 662 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. februar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om reglerne for at begrænse deltagelse i ikke-relevante møder er blevet brugt i de seneste ti undersøgelseskommissioner og for hvor mange personer
Spørgsmål nr. 662 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i forlængelse af svar på REU alm. del –
spørgsmål 535 om loft over salær i undersøgelseskommissioner,
redegøre for, om reglerne for at begrænse deltagelse i ikke-
relevante møder er blevet brugt i de seneste ti
undersøgelseskommissioner og for hvor mange personer?”
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 2. februar 2024 af
spørgsmål nr. 525 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, vil en
undersøgelseskommission i forbindelse med tilrettelæggelsen af afhøringer
kunne tage stilling til relevansen for de involveredes bisidderes deltagelse i
afhøringer under hensyn til sagens foreliggende oplysninger.
Undersøgelseskommissioner vil således kunne tilkendegive over for
bisiddere, at de ved fremmøde til nærmere bestemte afhøringer ikke kan
forvente at blive tillagt salær.
Justitsministeriet er ikke i besiddelse af en opgørelse over, i hvilket omfang
de seneste 10 undersøgelseskommissioner har givet sådanne
tilkendegivelser over for bisiddere. Det bemærkes i den forbindelse, at en
undersøgelseskommission er en uafhængig myndighed, hvis virksomhed
afsluttes ved afgivelse af beretning.
Justitsministeriet har på den baggrund til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Undersøgelseskommissionen om SKAT,
som er den eneste igangværende undersøgelseskommission, der har
foretaget afhøringer. Undersøgelseskommissionen om SKAT har oplyst
følgende:
”Kommissionen har løbende siden begyndelsen af 2019 og
indtil udgangen af juni 2023 foretaget afhøringer til brug for
kommissionens undersøgelser. Kommissionen har således i
perioden fra marts 2019 til december 2020 gennemført
afhøringer til brug for undersøgelserne vedrørende
tillægskommissoriet og i perioden fra marts 2021 til juni 2023
gennemført afhøringer til brug for undersøgelserne vedrørende
hovedkommissoriet. Afhøringerne til brug for undersøgelserne
vedrørende hovedkommissoriet har emnemæssigt været inddelt
i fem afhøringsperioder.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om reglerne for at begrænse deltagelse i ikke-relevante møder er blevet brugt i de seneste ti undersøgelseskommissioner og for hvor mange personer
Kommissionen har på nuværende tidspunkt ikke planlagt
yderligere afhøringer.
Ved afslutningen af den sidste afhøringsperiode har
kommissionen gennemført 267 afhøringer og i den forbindelse
afhørt i alt 162 personer. Heraf er 54 personer blevet afhørt alene
vedrørende hovedkommissoriet, 76 er blevet afhørt alene
vedrørende tillægskommissoriet, og 32 er blevet afhørt
vedrørende begge kommissorier.
Kommissionen har fra marts 2021 forud for hver
afhøringsperiode foretaget en vurdering af, om de enkelte
afhøringer i perioden var relevante for hver bisidder at deltage
i. Der henvises herved til pkt. 3 i justitsministerens svar af 2.
februar 2024 på spørgsmål nr. 525 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg. I forlængelse heraf har kommissionen meddelt de
bisiddere, hvor kommissionen vurderede, at det var åbenbart
irrelevant for dem at deltage i afhøringerne, at de ikke kunne
forvente at blive tilkendt salær for fremmøde eller forberedelse
til afhøringerne. Kommissionen har med denne tilkendegivelse
begrænset bisiddernes deltagelse i møder, der var åbenbart
irrelevante.
Ved begyndelsen af afhøringsperioden 23. marts til 2. juni 2021
var 43 bisiddere beskikket. Af disse fik 24 bisiddere meddelelse
om, at de ikke kunne forvente at blive tilkendt salær for deres
fremmøde eller forberedelse til afhøringerne.
Ved begyndelsen af afhøringsperioden 24. august til 15.
december 2021 var 44 bisiddere beskikket. Af disse fik 14
bisiddere meddelelse om, at de ikke kunne forvente at blive
tilkendt salær for deres fremmøde eller forberedelse til
afhøringerne.
Ved begyndelsen af afhøringsperioden 22. februar til 15. juni
2022 var 47 bisiddere beskikket. Af disse fik 15 bisiddere
meddelelse om, at de ikke kunne forvente at blive tilkendt salær
for deres fremmøde eller forberedelse til afhøringerne.
Yderligere 8 bisiddere blev meddelt, at det var åbenbart
irrelevant for dem at deltage i et af afhøringsemnerne i perioden,
hvorfor de ikke kunne forvente at blive tilkendt salær for
fremmøde eller forberedelse til disse afhøringer.
Ved begyndelsen af afhøringsperioden 23. august 2022 til 8.
februar 2023 var 47 bisiddere beskikket. Af disse fik 21
bisiddere meddelelse om, at de ikke kunne forvente at blive
tilkendt salær for deres fremmøde eller forberedelse til
afhøringerne.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om reglerne for at begrænse deltagelse i ikke-relevante møder er blevet brugt i de seneste ti undersøgelseskommissioner og for hvor mange personer
Ved begyndelsen af afhøringsperioden 7. marts til 28. juni 2023
var 48 bisiddere beskikket. Af disse fik 5 bisiddere meddelelse
om, at de ikke kunne forvente at blive tilkendt salær for deres
fremmøde eller forberedelse til afhøringerne. Yderligere 19
bisiddere blev meddelt, at det var åbenbart irrelevant for dem at
deltage i et eller flere af afhøringsemnerne i perioden, hvorfor
de ikke kunne forvente at blive tilkendt salær for fremmøde eller
forberedelse til disse afhøringer.
Det er kommissionens opfattelse, at hovedparten af bisidderne
har fulgt kommissionens tilkendegivelse. Enkelte bisiddere har
dog rettet henvendelse til kommissionen, idet de ikke var enige
i kommissionens relevansvurdering, og begrundet dette.
Kommissionen har på baggrund heraf på ny taget stilling til
relevansen for den pågældende bisidder. I de tilfælde hvor
kommissionen har fastholdt vurderingen af, at det var åbenbart
irrelevant for den pågældende bisidder at deltage i en eller flere
afhøringer, har kommissionen indstillet til Justitsministeriet, at
den pågældende ikke blev tilkendt acontosalær herfor.
Kommissionen bemærker i den forbindelse, at kommissionens
indstillinger har vedrørt acontosalær, og at der således først vil
blive taget endelig stilling til salæret i forbindelse med, at
bisidderen afbeskikkes, eller kommissionen afslutter sit arbejde.
Derudover har kommissionen løbende foretaget afbeskikkelse
af bisiddere, når kommissionen har skønnet, at der var grundlag
for
det,
og
når
betingelserne
i
lov
om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner for
beskikkelse af en bisidder ikke længere var opfyldt.
Kommissionen har indtil videre afbeskikket bisiddere for 37
vidner.”
Justitsministeriet kan endelig oplyse, at spørgsmålet om fastsættelse af salær
til bisiddere er omtalt i en række kommissionsberetninger. Det fremgår
f.eks. af Minkkommissionens beretning, side 66, at kommissionen
undervejs har opfordret bisidderne til alene at give møde til afhøringsdage,
som kunne vedrøre deres klient. Endvidere fremgår det af
Instrukskommissionens beretning, side 43, at kommissionen i visse tilfælde
har meddelt enkelte bisiddere, at nærmere oplyste afhøringsdage åbenbart
ikke kunne vedrøre deres klient, hvorfor der ikke ville blive tillagt salær for
et eventuelt fremmøde disse dage.
Side 4/4