Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2822063_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2024
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2024-01385
3139967
Besvarelse af spørgsmål nr. 619 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 619 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om, hvilke it-mæssige tilretninger ordningen med omvendt fodlænke kræver hos politiet i Danmark
Spørgsmål nr. 619 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som opfølgning på samråd den 18/1-2024 om
omvendt fodlænke oplyse, om det norske system er koblet op på
politiets eksisterende it-system, eller om der er oprettet et
selvstændigt it-system i forhold til fodlænkeordningen. Vil
ministeren desuden oplyse, hvad det norske system hedder og
hvem leverandøren af systemet er?”
Svar:
Der henvises til Justitsministeriets besvarelser af 20. februar 2023 af
spørgsmål nr. 272-273 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg med bilag,
hvor der er nærmere redegjort for den norske ordning og de norske
erfaringer hermed. Der er til besvarelserne vedlagt en udtalelse med bilag
fra det norske Justits- og Beredskabsdepartement.
Det fremgår af udtalelsen, at ordningen med OVA (omvendte voldsalarmer)
er blevet evalueret, og at der i 2020 blev udarbejdet rapport nr. 15/20
”Omvendt voldsalarm – en evaluering af kontaktforbud med elektronisk
kontroll (straffeloven § 57) i saker om vold i nære relasjoner” fra
Velferdsforskningsinstituttet Nova. Følgende fremgår af rapportens side 11:
”Omvendt voldsalarm er politiets tjeneste. Det er
Politidirektoratet som «eier» ordningen, og det er
politidistriktene som er ansvarlige for oppstart, gjennomføring
og avslutning av OVA. Det er Politiets IKT-tjeneste (PIT) som
leverer den tekniske delen av ordningen. I tillegg har
kriminalomsorgen ansvar for visse oppgaver i forbindelse med
gjennomføringen. Det er bl.a. kriminalomsorgen som har ansvar
for på- og avlenking av den dømte. Lenken er utviklet og
produsert av det sveitsiske firmaet Geosatis, og den lenketypen
som nå benyttes, ble tatt i bruk av norsk politi i 2017.”
Desuden fremgår følgende af udtalelsens side 3 og 4 om Norges udgifter
forbundet med implementeringen og driften af ordningen med OVA:
”Det er vanskelig å anslå kostnadsrammen for implementering
og drift av OVA-ordningen. Politiet mottar ikke øremerkede
midler til drift av dette tiltaket, og utgiftene dekkes over det
ordinære driftsbudsjettet for politiet.
Kostnadene knyttet til drift vil være avhengig av hvor mange
som til enhver tid er underlagt ordningen. OVA lenkene leases
og pr. 2019 kostet hver enhet 15 000 kroner årlig. I tillegg
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om, hvilke it-mæssige tilretninger ordningen med omvendt fodlænke kræver hos politiet i Danmark
komme de systemtekniske løsningene, herunder plattform for
mottak av alarmer mm. I Norge skal den tekniske
utviklingsplattform byttes ut i år og har en anslått kostnad på 7
500 000 norske kroner med en antatt varighet på ca. 10 år.
OVA krever også operative og administrative ressurser
(etterforskning, operativt arbeid knyttet til oppfølging av
voldsutøver/alarmbærer), men igjen vil dette være avhengig av
antallet samtidige brukere (pålenkede).
Kriminalomsorgen bistår politiet med drift av OVA, og det er
utarbeidet en egen samarbeidsavtale mellom politiet og
kriminalomsorgen som regulerer ansvars- og arbeidsdelingen
rundt ordningen. I hovedsak bistår kriminalomsorgen med drift
av OVA-sentralen som forebygger alarmer til politiets
operasjonssentral og praktisk bistand ved av- og påpekning.
Erfaring viser at det er behov for hyppig bistand i de fleste saker,
og oppdragene fra politiet kommer ofte på kort varsel og med
betydelige reiseavstander. OVA-domfelte skal ha samme
mulighet for progresjon i sitt straffegjennomføringsforløp som
andre domfelte uten OVA. Dette innebærer at domfelte ofte får
innvilget permisjoner og overføring til lavere sikkerhet eller
andre gjennomføringsformer, noe som medfører hyppig på- og
avlenkninger.
Basert på et anslag med 30 aktive saker ble kriminalomsorgen
fra 2020 tildelt 3,75 millioner kroner årlig for håndtering av
OVA-oppgaver i kriminalomsorgen.”
Det kan afslutningsvis oplyses, at Rigspolitiet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen og Justitsministeriet skal på besøg i Norge den 5. marts
2024 med det formål at få en bedre forståelse af den norske ordning,
herunder it-systemet, som ordningen er koblet op på, og de it-mæssige
implikationer, som ordningen har givet anledning til.
Side 3/3