Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2830374_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2024
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2024-01708
3148739
Besvarelse af spørgsmål nr. 643 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 643 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm., om problemerne med politiets motorcykler
Spørgsmål nr. 643 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklerne "tohjulede våben" og
"hurtigere end geparder": Nu viser det sig, at politiets
milliondyre motorcykler er farlige at køre på”,
Avisendanmark.dk, den 31. januar 2024 om problemerne med
politiets motorcykler, herunder hvordan man har sikret sig, at
disse køretøjer svarer til de krav og behov, politiet har? Vil
ministeren desuden redegøre for, om man har foretaget tests
bl.a. af dækudfordringerne forud for indkøbet samt hvilke
muligheder, politiet har for at komme ud af aftalen, såfremt
Ducati ikke har leveret det forventede? Vil ministeren endelig
også redegøre for, om der er en forventet tidsplan i forhold til,
hvornår
motorcyklerne
kan
køre
sikkert
uden
fartbegrænsninger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har generelt et stort fokus på sikkerheden for
politiets ansatte og har derfor stillet en række funktionelle og
sikkerhedsmæssige krav i forbindelse med anskaffelsen og
ibrugtagningen af den nye motorcykelmodel i politiet, Ducati
Multistrada V4S.
Anskaffelsen af disse motorcykler blev således foretaget efter
en omfattende udvælgelsesproces, der inkluderede workshops
med erfarne motorcykelbrugere inden for politiet, en
markedsundersøgelse for at identificere egnede modeller, en
markedsdialog med potentielle leverandører, udarbejdelsen af
en detaljeret kravspecifikation og gennemførelsen af et
efterfølgende udbud.
Udbudsprocessen inkluderede en prækvalificering, hvor tre
motorcykelmodeller blev udvalgt til videre test. Herefter fulgte
en testperiode, hvorunder en af leverandørerne trak sit tilbud
tilbage. De to tilbageværende modeller, herunder modellen fra
Ducati, blev testet grundigt under forskellige forhold.
Motorcyklerne blev testet i de konfigurationer, som
leverandørerne bød ind med, herunder dækvalg, og blev
gennemført af erfarne motorcykelbetjente fra politiet med en
særlig uddannelse som køreinstruktører. Tests blev gennemført
på såvel lukket bane som offentlige veje, under typiske danske
vejrforhold, og omfattede en række forskellige hastigheder og
manøvrer. Baseret på en samlet evaluering af tilbud og
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm., om problemerne med politiets motorcykler
testforløb vandt leverandøren SMC-udbuddet med motorcyklen
Ducati Multistrada V4S.
Efter kontraktindgåelse og opbygning af de første
politimotorcykler gennemførtes en supplerende testperiode,
hvor motorcyklerne over flere uger blev testet af forskellige
brugere under operativ anvendelse i flere politikredse, uden at
der i den forbindelse blev modtaget indrapporteringer om
problemer med ustabilitet.
Senere tilbagemeldinger om
ustabilitet ved høj hastighed førte dog til yderligere tilpasninger
og en specifik højhastighedstest for at adressere disse
spørgsmål. I den forbindelse udsendte Rigspolitiet en anbefaling
til politikredsene om en begrænsning i forhold til kørsel ved
meget høje hastigheder, indtil de identificerede problemer var
grundigt belyst og håndteret.
I forhold til dækudfordringerne, som blev rapporteret under
normal drift i koldere og vådere vejr, reagerede Rigspolitiet ved
at identificere og anvende et alternativt dæk, som politiet havde
positive erfaringer med at anvende under operativt brug.
Vedrørende Rigspolitiets muligheder for at opsige aftalen med
Ducati, hvis motorcyklerne ikke lever op til de forventede
standarder, skal det bemærkes, at kontrakten tillader gensidig
opsigelse. Det er dog Rigspolitiets opfattelse, at leverandøren
har taget de identificerede problemer alvorligt og konstruktivt
har arbejdet med at udbedre dem. Det bemærkes i den
forbindelse, at det ikke er usædvanligt, at der efter ibrugtagning
af nye køretøjer i politiet i samarbejde med en leverandør
foretages justeringer i den politispecifikke opbygning i takt
med, at der opsamles erfaringer om anvendelse af køretøjerne i
operativ tjeneste.
Det er Rigspolitiets forventning, at de igangværende tests af en
ændret opbygning af motorcyklen vil kunne afsluttes i første
kvartal af 2024, og de første motorcykler med en ændret
opbygning forventes leveret ultimo andet kvartal af 2024.
Samtidig kan der gennemføres ændringer i opbygningen af
allerede leverede motorcykler. Det er forventningen, at de
gennemførte ændringer i opbygningen, herunder en ændret
montering af den såkaldte topboks, i vidt omfang vil løse de
identificerede udfordringer, og at de hidtil gældende anbefalede
begrænsninger i anvendelse af motorcyklerne derved kan
bortfalde.
Det bemærkes dog, at det er et kendt vilkår for anvendelsen af
motorcykler med opbygning, at monteringen af sidetasker og
topboks vil påvirke stabiliteten ved højhastighedskørsel, bl.a.
grundet vindmodstand mv. Dette vilkår har også være gældende
for politiets tidligere motorcykler, ligesom det også kendes fra
civil anvendelse af motorcykler. Politiets motorcykler vil
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm., om problemerne med politiets motorcykler
således også fremover skulle anvendes tilpasset efter de
gældende forhold og under hensyntagen til motorcyklens
opbygning.”
Side 4/4