Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2822045_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1069
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. august 2023
Politikontoret
Stephanie Dahl-Jensen
2023-0030-9243
2928297
Besvarelse af spørgsmål nr. 1069 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1069 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juli 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 630: Spm., om det er kriminalforsorgen i Norge, der håndterer ordningen med omvendt fodlænke i Norge
Spørgsmål nr. 1069 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af beretning over B 78 indhente
viden fra Norge om, hvilke implikationer indførelsen af fodlæn-
ker til voldelige partnere har for politiets it?
https://www.ft.dk/samling/20222/beslutningsforslag/B78/bi-
lag/3/2718129.pdf”
Svar:
Partnervold og stalking er alvorlige forbrydelser, der rummer en dybt græn-
seoverskridende og uacceptabel adfærd, og vi skal gøre alt, hvad vi kan, for
at beskytte bl.a. ofre for vold i nære relationer.
Derfor står det også højt på regeringens dagsorden, at vi sætter hurtigt og
konsekvent ind over for dem, der udsætter andre for f.eks. partnervold og
stalking. Samtidig skal vi sørge for, at vi beskytter ofrene mod uønsket kon-
takt fra gerningspersonerne. Arbejdet med at bekæmpe partnervold og stal-
king stopper derfor ikke ved de initiativer, der allerede er iværksat. Vi skal
løbende overveje, om der er behov for at iværksætte yderligere tiltag, der
kan styrke indsatsen på området.
Regeringen har på den baggrund iværksat en undersøgelse af, om det vil
være muligt at indføre en ordning med omvendte fodlænker, der svarer til
den norske model.
Som jeg nævnte under 1. behandlingen af beslutningsforslag nr. B 78, så
viser de norske erfaringer med omvendte fodlænker, at der fortsat kan være
visse udfordringer med teknologien. Det drejer sig bl.a. om, at der kan gå
mange ”falske alarmer” til politiet, f.eks. fordi fodlænken løber tør for
strøm, eller fordi den dømte opholder sig et sted uden GPS-dækning. Som
jeg også nævnte, er der allerede en god dialog med Norge om den norske
ordning med omvendte fodlænker, og det vil i den forbindelse være naturligt
også at indsamle yderligere viden og erfaring om de it-mæssige implikatio-
ner, som den norske ordning har givet anledning til.
Side 2/2