Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2828778_0001.png
Retsudvalget 2019-20
(Omtryk - 01-07-2020 - Supplerende besvarelse) REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1030
Offentligt
Non-bom Vinding
STÆVNING
31. januar 2020
J.nr. 24793
JV/RLI
Som advokat for
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
(advokat Jørgen Vinding)
indstævner jeg herved
Bettina Jensen
Ben Websters Vej 138, 2. -5
2450 København SV
til som sagsøgt at give møde eller svare skriftligt i sagen på den måde, Retten på Frede-
riksberg måtte bestemme, idet jeg på vegne af sagsøger nedlægger følgende:
1.
1.1
Påstande
Principalt:
Bettina Jensen tilpligtes at tilbagebetale løn i opsigel-
sesperioden og fratrædelsesbeløb, i alt 1.407.062,19
kr. med tillæg af procesrente af 89.885,03 kr. fra den
28. februar 2017, af 100.671,24 kr. fra den 31.
marts 2017, af 101.899,41 kr. fra den 28. april
2017, af 101.899,41 kr. fra den 31. maj 2017, af
101,899,41 kr. fra den 30. juni 2017, af 101.899,41
kr. fra den 31. juli 2017, af 713.295,66 kr. fra den
31. august 2017 og af 95.612,61 kr. fra den 29.
september 2017 til betaling sker.
1.2 Subsidiært:
Bettina Jensen tilpligtes at betale et af retten skøns-
mæssigt fastsat lavere beløb til Rigspolitiet.
Advokatfirma I Law firm
Amerikakaj
+Li5 35 25 39 40
Dampfærgevej 26 CVR 20 49 14 77
Postbox 2562
DK-2100 København Ø www.norrbomvinding.com
1 "I
Global FIR Lawyers
L. IL 4
lus Laboris
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0002.png
2.
Sagens tema og disposition
2.1 Denne sag angår, om Bettina Jensen er forpligtet til at tilbagebetale løn i op-
sigelsesperioden samt fratrædelsesbeløb, i alt 1.407.062,19 som hun modtog
i forbindelse med indgåelsen af en fratrædelsesaftale den 3. februar 2017.
2.2 Rigspolitiet gør
overordnet
gældende, at fratrædelsesaftalen er indgået un-
der urigtige og dermed bristede forudsætninger, idet Bettina Jensen ikke i
overensstemmelse med reglerne har indberettet om sin private samarbejds-
relation med konsulent
, men at hun tværtimod har holdt oplys-
ninger herom skjult over for Rigspolitiet. Med viden om Bettina Jensens og
private samarbejdsrelation ville Rigspolitiet i stedet have op-
hævet Bettina Jensens ansættelsesforhold og dermed bortvist hende med
virkning fra den 4. februar 2017.
2.3 Stævningen er det i følgende disponeret således, at afsnit 3 indeholder Rigs-
politiets sagsfremstilling, og i afsnit 4 følger kravsopgørelsen. Rigspolitiets
anbringender følger herefter i afsnit 5, og i afsnit 6 og 7 følger Rigspolitiets
bevisførelse og processuelle meddelelser. Afslutningsvis er sagens bilag op-
listet i afsnit 8.
3.
Sagsfremstilling
3.1 Rigspolitiet er politiets øverste myndighed, der understøtter politikredsenes
arbejde og koordinerer politiets indsats på landsplan.
3.2 Organisatorisk er Rigspolitiet opdelt i fire hovedområder — Koncernstyring,
Politiområdet, Koncern
IT
samt Koncern
HR.
3.3 Koncernstyring er inddelt i følgende seks afdelinger: Direktionssekretariatet,
Koncernøkonomi, Koncernjura, Strategi og Analyse, Koncernudvikling samt
Koncernservice.
3.4 I 2010 udarbejde McKinsey & Company en "Budgetanalyse af politiet 2009-
2010", der indeholdt 12 konkrete forslag til effektiviseringspotentiale inden for
tre områder.
3.5 Rigspolitiet, der på daværende tidspunkt var organiseret i to hovedområder,
henholdsvis Politiområdet og Administrationsområdet, fik ansvaret for at im-
plementere tre større delprojekter i budgetanalysen med et samlet effektivise-
ringspotentiale på 200 mio. kr. Implementeringsopgaven blev forankret i Kon-
cernservice, der organisatorisk var underlagt Koncernstyring, der var &) af i
alt fire afdelinger under Administrationsområdet.
2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0003.png
3.6 Pr. 1. januar 2011 blev Bettina Jensen ansat som afdelingschef i Koncern-
service på en 4-årig åremålskontrakt, der fremlægges som
bilag 1.
Kontrak-
ten blev fornyet pr. 1. juni 2011 og løb frem til den 31. maj 2015. Åremålsaft-
alen af 1. juni 2011 fremlægges som
bilag 2.
Pr. 1. juni 2015 blev Bettina Jensen ansat i en ny 6-årig åremålskontrakt —
fortsat som afdelingschef i Koncernservice — og med udløb den 31. maj 2021.
Åremålsaftalen af 3. juni 2015 fremlægges som
bilag 3.
Det fremgår af aftalen, at ansættelsesforholdet var omfattet af den til enhver
tid gældende rammeaftale om kontraktansættelse af chefer i staten, aftale
om åremålsansættelse af 31. oktober 2001, samt aftale om forlængelse af
åremål og genansættelse på åremål af 19. december 2003.
3.7 Som afdelingschef i Koncernservice blev Bettina Jensen bl.a. ansvarlig for at
implementere effektiviseringsplanen på de tre delprojekter. Med henblik på at
udmønte denne del af effektiviseringsplanen inden for den fastsatte tidsplan
anmodede Koncernservice såvel den eksterne som interne styregruppe, der
var nedsat til at følge det samlede effektiviseringsprogram, om at antage eks-
tern konsulentbistand, hvilket blev godkendt.
3.8 På Bettina Jensens initiativ indgik Rigspolitiet herefter aftaler med konsulent-
virksomhederne just training v/Mariann Færø, Dynamic Approach v/Christine
Thorsen og Konsulentgruppen Strandgade v/Christian Behrens vedrørende
bistand til effektiviseringsprojekter, organisationsudvikling og rekruttering mv.
3.9 I de følgende år fortsatte samarbejdet mellem Rigspolitiet og de tre konsu-
lentvirksomheder, og i perioden fra 2011 til 2015 blev Rigspolitiet alene af
just training faktureret for i alt 10.862.905 kr.
3.10 I juni og juli måned 2016 bragte
BT
en række artikler, hvor Rigspolitiets brug
af navnlig konsulenterne just training og Dynamic Approach blev kritiseret.
Bl.a. anførte
BT,
at Rigspolitiet ikke havde overholdt udbudsreglerne, og at
opgaverne var tilgået Bettina Jensens tidligere samarbejdspartnere og kolle-
gaer fra
DR —
Mariann Færø og Christine Thorsen. Med andre ord beskyldte
BT
dermed bl.a. Rigspolitiet for at have tildelt de pågældende konsulentop-
gaver som følge af "vennetjenester."
3.11 Til illustration heraf fremlægges som
bilag 4
en række af de artikler, som
BT
på daværende tidspunkt skrev om sagen.
3.12 Samtidig med, at
BT
rettede fokus på Rigspolitiets samarbejde med de to
konsulentvirksomheder, opstod der politisk interesse for sagen.
3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0004.png
Med henblik på at kunne håndtere sagen såvel pressemæssigt som politisk
anmodede daværende økonomidirektør Nikolaj Veje den 28. juni 2016 Kon-
cernservice om at udarbejde en redegørelse for samarbejdet med Mariann
Færø og Christine Thorsen. Nicolaj Vejes anmodning herom samt rammerne
for redegørelsen fremlægges som
bilag 5.
Af redegørelsen, der fremlægges som
bilag 6,
fremgår bl.a. om samarbejds-
relationen:
"Konsulentvirksomhederne just training og Dynamic Ap-
proach blev oprindelig antaget til at yde konsulentbistand i
det forløb, der er beskrevet i afsnit 2-4 ovenfor, idet afde-
lingschefen for Koncemservice tidligere havde samarbejdet
med virksomhederne, og derigennem havde erfaring for, at
virksomhedernes konsulenter ville kunne bidrage kompetent
til den opgaveløsning, der var brug for.
De to konsulentvirksomheder blev så ledes indledningsvis
valgt pga. den professionelle samarbejdsrelation, der tidlige-
re har væ ret mellem afdelingschefen for Koncemservice og
de to konsulentvirksomheder. E n professionel samarbejds-
relation, som afdelingschefen fra starten af havde gjort op-
mæ rksom på i R igspolitiet"
3.13 Bettina Jensen, der havde været med til at udarbejde redegørelsen, oplyste
således, at hun tidligere havde samarbejdet med Mariann Færø og Christine
Thorsen, hvilket hun også tidligere havde gjort Rigspolitiet bekendt med, og
at der
alene
var tale om en professionel samarbejdsrelation. Bettina Jensen
undlod imidlertid at oplyse noget om, at hun
jf. nærmere herom neden-
for.
3.14 På baggrund af den interne redegørelse blev Kammeradvokaten anmodet
om at foretage en vurdering af, om redegørelsen var baseret på faktisk do-
kumenterede oplysninger, og om Rigspolitiet havde handlet i overensstem-
melse med udbudsreglerne eller andre relevante regler for offentlige indkøb i
forbindelse med køb af konsulentydelserne fra just training og Dynamic Ap-
proach.
3.15 Det fremgår bl.a. af Kammeradvokatens vurderingen af 25. august 2016, der
fremlægges som
bilag 7:
4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0005.png
"... at R igspolitiet i strid med udbudsreglerne og de
generelle forvaltningsretlige forpligtelser i perioden
frem til indførelsen af R igspolitiets retningslinjer for
indkøb af konsulentydelser i maj 2014 har indgå et en
ræ kke kontrakter med de to konsulentvirksomheder,
uden at kontrakterne har væ ret udbudt eller på anden
må de konkurrenceudsat."
3.16 Det var således Kammeradvokatens vurdering, at Rigspolitiets indkøb af
konsulentydelser fra just training og Dynamic Approach frem til indførelsen af
nye retningslinjer herfor i maj 2014 ikke var sket i overensstemmelse med de
gældende regler. Kammeradvokaten anførte endvidere, at når Rigspolitiet ik-
ke kunne dokumentere at have afsøgt markedet, og når kontrakterne med
Mariann Færø og Christine Thorsen ikke havde været konkurrenceudsat,
kunne en efterfølgende sammenligning heller ikke godtgøre, at Rigspolitiet
dermed havde opnået den bedste kvalitet til den bedste pris med indgåelsen
af de pågældende kontrakter.
3.17 I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der ved antagelsen af Mariann Færø og
Christine Thorsen var tale om vennetjenester eller lignende, anførte Kam-
meradvokaten:
"I redegørelsen fremgå r det på side 4, at det primo 2011
stod klart, at der grundet tidspres var behov for at anvende
ekstern konsulentbistand, og at konsulentvirksomhederne
blev kontaktet, idet afdelingschefen for Koncemservice hav-
de erfaring med konsulenternes kompetencer på baggrund
af tidligere samarbejder. Ved vores gennemgang af materia-
let har vi ikke kunnet konstatere, at redegørelsen skulle væ -
re urigtig på dette punkt."
3.18 Kammeradvokaten anførte således, at der baseret på de foreliggende oplys-
ninger ikke var noget, der tydede på, at samarbejdet mellem Rigspolitiet og
Mariann Færø samt Christine Thorsen baserede sig på andet end en tidligere
professionel samarbejdsrelation.
3.19 Efter modtagelsen af Kammeradvokatens redegørelse udarbejdede Rigspoli-
tiet et opfølgende notat af 29. september 2016, hvoraf bl.a. fremgår om det af
BT anførte om "vennetjenester":
"I forhold til de andre problemstillinger, som er blevet frem-
ført i artiklerne i dagbladet BT, har R igspolitiet ikke fundet
dokumentation, der understøtter de fremførte på stande.
5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0006.png
Mest væ sentligt er der ikke fundet nogen former for doku-
mentation for, at aftalerne skulle væ re tildelt de konsulent-
firmaer som vennetjenester eller ud fra kompetencemæ ssigt
usaglige hensyn. Afdelingschefen for Koncemservice har
oplyst, at der udelukkende har væ ret en ret faglig relation til
de involverede konsulentfirmaer. R igspolitiet har fuld tillid til
afdelingschefens forklaring."
3.20 Dette notat blev efterfølgende — sammen med Rigspolitiets redegørelse af
25. juli 2016 samt Kammeradvokatens vurdering af 25. august 2016 — sendt
til Folketingets Retsudvalg med besvarelsen af spørgsmål nr. 861 (Alm. del)
den 29. september 2016, der fremlægges som
bilag 8.
3.21 Opsummerende
var situationen dermed, at Bettina Jensen hverken i forbin-
delse med de løbende drøftelser under BT's pressedækning af sagen eller i
forbindelse med Rigspolitiets håndtering og besvarelse af spørgsmål fra jour-
nalister valgte at orientere om, at
Heller ikke i forbindelse med udarbejdelsen af redegø-
relsen i juli 2016 om samarbejdet med Mariann Færø og Christine Thorsen
eller i forbindelse med offentliggørelsen af Rigspolitiets notat i september
2016, hvoraf fremgår, at Rigspolitiet havde fuld tillid til Bettina Jensens forkla-
ring om, at der alene var tale om en professionel samarbejdsrelation, valgte
hun at oplyse noget herom. På tilsvarende vis orienterede Bettina Jensen
heller ikke på noget tidspunkt Rigspolitiet om hendes øvrige relation til
.
På daværende tidspunkt havde Rigspolitiet dermed heller ikke viden om — el-
ler grund til at tro — at sagens rette sammenhæng ikke var som oplyst af Bet-
tina Jensen.
3.22 BT's pressedækning af sagen fortsatte i løbet af efteråret 2016, og primo
2017 var sagen blevet en sådan belastning for Rigspolitiet — ikke alene res-
sourcemæssigt, men også i forhold til politiets omdømme — at det ikke læn-
gere var en mulighed, at Bettina Jensen fortsatte i stillingen som afdelings-
chef.
3.23 Kombinationen af — at Bettina Jensen, som ansvarlig for Rigspolitiets ind-
købsfunktion, burde have sikret sig, at Koncernservices indkøb af konsulent-
ydelser var sket i overensstemmelse med gældende regler sammenholdt
med, at den langvarige og kritiske pressedækning af sagen belastede og på-
virkede Bettina Jensens muligheder for at varetage stillingen — indebar, at der
var behov for en hurtig afslutning af ansættelsesforholdet.
3.24 Rigspolitiet og Bettina Jensen blev derfor den 3. februar 2016 enige om at
indgå en fratrædelsesaftale, hvorefter Bettina Jensen, der blev fritstillet, mod-
6
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0007.png
tog sin sædvanlige løn i opsigelsesperioden samt et fratrædelsesbeløb sva-
rende til 6 måneders løn på fratrædelsestidspunktet. Fratrædelsesaftalen
fremlægges som
bilag 9.
3.25 Efter indgåelsen af fratrædelsesaftalen blev Rigspolitiet bekendt med, at der i
organisationen gik rygter om, at Bettina Jensen skulle
Rigspoli-
tiet fandt det mest rigtigt, at politiet undersøgte disse rygter nærmere, og
valgte derfor den 13. marts 2017 at indgive anmeldelse til Københavns Politi.
3.26 Efter at have foretaget en intern gennemgang af Rigspolitiets indkøb af kon-
sulentydelser for perioden januar 2015 til september 2016, der forelå den 7.
marts 2017, valgte Rigspolitiet i juni 2017 at anmode PwC om at foretage en
ekstern undersøgelse af politiets indkøbsområde for perioden fra 2011 til
2016.
I den efterfølgende periode — og i takt med, at der som led i PwC's revisorun-
dersøgelse fremkom nye oplysninger om andre mulige mistænkelige forhold
— valgte Rigspolitiet løbende at orientere Københavns Politi herom, hvorved
der — som det efterfølgende er blevet Rigspolitiet bekendt — samtidig skete en
udvidelse af efterforskningen rettet mod Bettina Jensen.
3.27 Den 28. februar 2018 fremlagde PwC resultatet af sin undersøgelse. Det
fremgik bl.a. heraf, at Rigspolitiet i undersøgelsesperioden havde haft udfor-
dringer med at overholde udbudsreglerne, hvilket Rigspolitiet også selv hav-
de konstateret i forbindelse med den interne undersøgelse, og at der var in-
dikationer på, at kontrakterne med bl.a. just training og Dynamic Approach
var indgået som følge af tætte relationer til Bettina Jensen. Det kunne imidler-
tid ikke lægges til grund, at der forelå tætte venskabelige forhold af privatlig-
nende karakter, hvorfor PwC ikke kunne afvise, at konsulenternes relation til
Bettina Jensen primært var erhvervsmæssig.
Sagt med andre ord havde PwC således i forbindelse med deres undersø-
gelser ikke afdækket, at Rigspolitiets indkøb af konsulentydelser fra just
training og Dynamic Approach skulle basere sig på "vennetjenester", og som
følge heraf havde Rigspolitiet på daværende tidspunkt heller ikke anledning
til at reagere over for Bettina Jensen.
3.28 Den 21. december 2018 indgav Rigspolitiet på ny anmeldelse mod Bettina
Jensen.
7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0008.png
3.29 Rigspolitiet hørte herefter ikke mere til sagen før den 5. november 2019, hvor
Københavns Politi traf afgørelse om at standse efterforskningen, og hvor Kø-
benhavns Politi samtidig meddelte påtaleopgivelse i sagen mod Bettina Jen-
sen og
Påtaleopgivelsen fremlægges som
bilag 10.
Som det fremgår af påtaleopgivelsen, var det således Københavns Politis
vurdering, at der ikke var grundlag for at rejse tiltale eller fortsætte efterforsk-
ningen i øvrigt. Københavns Politis afgørelse vedrørte samtlige de forhold,
der havde været undergivet efterforskning, herunder Rigspolitiets anmeldelse
af henholdsvis 13. marts 2017 og 21. december 2018.
3.30 I forbindelse med modtagelsen af påtaleopgivelsen kunne Rigspolitiet konsta-
tere, at Københavns Politi i forbindelse med efterforskningen havde afdækket
en række faktuelle forhold, der for Rigspolitiets ledelse hidtil havde været
ukendte. Dette drejede sig bl.a. om, at
3.31 Rigspolitiet anmodede derfor Københavns Politi om aktindsigt i straffesagen,
og kunne efter at have gennemgået sagsakterne bl.a. konstatere følgende:
Rigspolitiets oversigt fremlægges som
bilag 11.
Den 15. november 2018 indhentede Københavns Politi en ny editions-
kendelse vedrørende Bettina Jensens kontooplysninger for perioden
8
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0009.png
På baggrund af de indhentede kontooplysninger blev
Bettina Jensen sigtet for overtrædelse af
og
.
.
3.32
9
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0010.png
3.33 Opsummerende kan det herefter lægges til grund,
.
Dette var ikke oplysninger, som Rigspolitiet havde kendskab til på tidspunktet
for indgåelsen af fratrædelsesaftalen med Bettina Jensen den 3. februar
2017. Tværtimod havde Bettina Jensen i forskellige sammenhænge oplyst
om hendes relation til
og det forhold, at hun havde haft en
privat samarbejdsrelation med
var ikke noget, hun havde
valgt at informere om.
Samtidig kan det lægges til grund, at Bettina Jensen dermed heller ikke i
overensstemmelse med Rigspolitiets kundgørelse 1, nr. 7, om bibeskæftigel-
se, der fremlægges som
bilag 14,
har indberettet,
Af kundgørelsens punkt 5 følger det således, at en
ansat snarest muligt og helt inden påbegyndelsen skal foretage indberetning
om karakteren og omfanget af sin bibeskæftigelse. Videre følger det af kund-
gørelsens punkt 3, at bibeskæftigelse bl.a. er uforenelig med stillingen, når
bibeskæftigelsen indebærer interessekonflikter eller inhabilitet eller risiko i
forhold til den ansattes stilling i politiet.
3.34 Efter at Rigspolitiet havde modtaget Københavns Politis påtaleopgivelse af 5.
november 2019 og dermed fået kendskab til den reelle relation mellem Betti-
na Jensen og
tog Rigspolitiet ved brev af 21. november 2019
forbehold over for Bettina Jensen for at rejse krav om tilbagebetaling af løn i
opsigelsesperioden samt tilbagebetaling af fratrædelsesbeløb. Rigspolitiets
brev af 21. november 2019 fremlægges som
bilag 15.
3.35 Endvidere valgte Rigspolitiet ved brev af 17. december 2019, der fremlægges
som
bilag 16,
at påklage Københavns Politis afgørelse til Rigsadvokaten.
Dette skyldes bl.a., at der efter Rigspolitiets opfattelse er en række omstæn-
digheder
3.36 Rigsadvokaten har efterfølgende ved brev af 19. december 2019 truffet afgø-
relse om, at Københavns Politi skal genoptage efterforskningen. Rigsadvoka-
tens afgørelse fremlægges som
bilag 17.
3.37 Rigspolitiet har herefter ved brev af 9. januar 2020, der fremlægges som
bi-
lag 18,
rejst krav over for Bettina Jensen om tilbagebetaling af løn i opsigel-
sesperioden og fratrædelsesbeløb.
10
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0011.png
Som det fremgår af brevet, har Rigspolitiet lagt vægt på, at Bettina Jensen
ikke har indberettet og orienteret om sin reelle relation til
og at
fratrædelsesaftalen derfor er indgået under sådanne urigtige forudsætninger,
at Rigspolitiet — med viden om disse forhold — ville have ophævet Bettina
Jensens ansættelsesforhold og dermed bortvist hende med virkning fra den
4. februar 2017.
3.38 Ved brev af 23. januar 2020 har Djøf på vegne af Bettina Jensen afvist, at der
skulle være grundlag for at kræve tilbagebetaling af løn i opsigelsesperioden
og fratrædelsesbeløb. Djøf's afvisning af tilbagebetalingskravet fremlægges
som
bilag 19.
4.
Kravsopgørelsen
4.1 Kravet er opgjort som følger:
Løn og pension for 4.-28. februar 2017:
Løn og pension for marts 2017:
Løn og pension for april 2017:
Løn og pension for maj 2017:
Løn og pension for juni 2017:
Løn og pension for juli 2017:
Løn og pension for august 2017:
Fratrædelsesgodtgørelse:
Feriepenge optjent fra 4. februar - 31. august 2017:
I alt
89.885,03 kr.
100.671,24 kr.
101.899,41 kr.
101.899,41 kr.
101.899,41 kr.
101.899,41 kr.
101.899,41 kr.
611.396,25 kr.
95.612,61 kr.
1.407.062,19 kr.
4.2 Hertil kommer procesrenter fra forfaldsdagen for hvert enkelt beløb.
5.
Anbringender
5.1 Til støtte for den nedlagte
principale
påstand, gøres det gældende,
at
Rigspolitiet i 2011 etablerede et samarbejde med
sulentvirksomhed
på Bettina Jensens foranledning,
Bettina Jensen under sin ansættelse i Rigspolitiet
kon-
at
11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0012.png
at
at
Bettina Jensen ikke indberettede denne bibeskæftigelse til Rigspolitiet i
overensstemmelse med punkt 5 i kundgørelse 1, nr. 7, om bibeskæfti-
gelse, hvorefter medarbejdere snarest muligt og helst inden påbegyn-
delsen skal foretage indberetning om karakteren og omfanget af bibe-
skæftigelse, hvortil bemærkes,
at
Bettina Jensen, hvis hun havde foretaget indberetning i overensstem-
melse med reglerne, ikke ville have fået tilladelse til at udøve
idet hun derved ville bringe sig selv i en
interessekonflikter og/eller være inhabil i forhold til sin stilling som afde-
lingschef i Koncernservice med ansvar for bl.a. Rigspolitiets indkøb af
konsulentydelser,
at
at
Bettina Jensen heller ikke orienterede Rigspolitiet om sit samarbejde og
sin reelle relation til
i forbindelse med BT's kritiske pressedækning af sagen i løbet af
sommeren og efteråret 2016, herunder i forbindelse med Rigspoli-
tiets besvarelse af spørgsmål fra journalister,
i forbindelse med udarbejdelsen af Rigspolitiets redegørelse af 25.
juli 2016 om Rigspolitiets brug af konsulenter,
i forbindelse med Rigspolitiets interne gennemgang af politiets ind-
køb af konsulentydelser,
i forbindelse med offentliggørelsen af Rigspolitiets notat af 13. sep-
tember 2016 om forløbet, herunder i forbindelse med fremsendel-
sen af notatet mm. til Folketingets Retsudvalg, og
ø
at
det må have stået Bettina Jensen klart, at der var tale om oplysninger af
væsentlig betydning — ikke alene i forhold til overholdelsen af Rigspoliti-
ets interne retningslinjer, men også i forhold til det pres, Rigspolitiet var
underlagt i forbindelse med BT's pressedækning og den politiske inte-
resse for sagen,
at Bettina
Jensen ved at undertrykke oplysningerne om hendes reelle rela-
tion til
derved har bragt Rigspolitiet i en situation, hvor
der ikke er givet retvisende og fyldestgørende oplysninger om sagen
bl.a. til pressen og Folketingets Retsudvalg,
12
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0013.png
at
Bettina Jensens manglende indberetning og orientering om hendes pri-
vate samarbejdsrelation med
udgør en væsentlig tilside-
sættelse af hendes pligt til loyalt at orientere Rigspolitiet om væsentlige
forhold,
at
Rigspolitiet på tidspunktet for indgåelsen af fratrædelsesaftalen ikke var
bekendt med, at Bettina Jensen havde holdt disse væsentlige oplysnin-
ger skjult,
at
fratrædelsesaftalen, der blev indgået i konsekvens af, at Bettina Jensen
ikke havde sikret sig, at Rigspolitiets indkøb af konsulentydelser skete i
overensstemmelse med gældende regler, dermed blev indgået under
urigtige og dermed bristede forudsætninger, og
at
Rigspolitiet, såfremt samtlige oplysninger havde været tilgængelige, ikke
ville have indgået fratrædelsesaftalen, men i stedet ophævet ansættel-
sesforholdet og dermed bortvist Bettina Jensen med virkning fra den 4.
februar 2017, hvorved Bettina Jensen hverken ville have haft krav på
løn i opsigelsesperioden eller fratrædelsesgodtgørelse.
5.2 For det tilfælde, at retten måtte finde, at der ikke var grundlag for at hæve
ansættelsesforholdet som følge af væsentlig misligholdelse, gøres det til støt-
te for den nedlagte
subsidiære
påstand gældende,
at
Bettina Jensen, som anført til støtte for den principale påstand, har til-
bageholdt oplysninger af væsentlig betydning for hendes ansættelses-
forhold,
at
der, i fald Rigspolitiet havde været bekendt med de omhandlede forhold,
ikke havde været grundlag for at indgå en aftale, hvorved Bettina Jen-
sen havde modtaget løn i opsigelsesperioden og fratrædelsesgodtgø-
relse,
at
fratrædelsesaftalen derved er indgået under urigtige og bristede forud-
sætninger, og
Bettina Jensen som følge heraf alene skal modtage et lavere beløb
skønsmæssigt fastsat til, hvad der måtte antages at ville være aftalt, i
fald Rigspolitiet havde været bekendt med sagens rette sammenhæng.
at
5.3 Rigspolitiet tager forbehold for at fremkomme med yderligere anbringender.
13
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0014.png
6. Bevisførelse
6.1 Under hovedforhandlingen påberåber Rigspolitiet sig de i sagen fremlagte
bilag.
6.2 Rigspolitiet indkalder desuden følgende personer til at afgive forklaring under
hovedforhandlingen:
Thomas Østrup Møller, Koncernstyringsdirektør i Rigspolitiet
Nikolaj Veje, tidligere økonomidirektør i Rigspolitiet
Torben Jakobsen, HR administrationschef i Rigspolitiet
6.3 Rigspolitiet tager forbehold for at indkalde yderligere vidner.
7.
Processuelle meddelelser
7.1 Det er Rigspolitiets opfattelse, at der i nærværende sag ikke er behov for
sagkyndig behandling, jf. retsplejelovens § 20.
7.2 Det er videre Rigspolitiets opfattelse, at der ikke er behov for kollegial be-
handling i medfør af retsplejelovens § 12, stk. 3, idet sagen ikke vurderes at
være af principiel karakter.
7.3 Rigspolitiet finder derfor heller ikke, at sagen bør henvises til landsretten i
medfør af retsplejelovens § 226.
7.4 Som anført ovenfor har Københavns Politi genoptaget efterforskningen i
straffesagen. Rigspolitiet skal på den baggrund foreslå, at den mulige betyd-
ning heraf i forhold til nærværende sag drøftes under det forberedende rets-
møde.
7.5 Korrespondance i sagen kan stiles til advokat Jørgen Vinding, Norrbom Vin-
ding, Dampfærgevej 26, 2100 København Ø, gerne under henvisning til j.nr.
24793.
8.
Bilagsfortegnelse
Bilag 1:
Bilag 2:
Bilag 3:
Bilag 4:
Bilag 5:
Åremålsaftale af 1. januar 2011
Åremålsaftale af 1. juni 2011
Åremålsaftale af 3. juni 2015
Artikler fra BT i juni og juli 2016
Økonomidirektør Nikolaj Vejes anmodning af 28. juni 2016
om redegørelse for Koncernservice samarbejde med Dyna-
14
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om status i den civile erstatningssag anlagt af Rigspolitiet mod den tidligere afdelingschef for Rigspolitiets Koncernservice
2828778_0015.png
Bilag 6:
Bilag 7:
Bilag 8:
Bilag 9:
Bilag 10:
Bilag 11:
mic Approach og just training i perioden 2011 samt rammer-
ne for redegørelsen
Rigspolitiets "Redegørelse for Koncernservices samarbejde
med konsulentvirksomhederne Dynamic Approach og just
training i perioden fra 2011 og frem" af 25. juli 2016
Kammeradvokatens notat af 25. august 2016 om vurdering
af Koncernservices redegørelse af 25. juli 2016
Besvarelse af spørgsmål nr. 861, som Folketingets Retud-
valg har stillet til justitsministeren den 31. august 2016 samt
notat af 29. september 2016
Bettina Jensens fratrædelsesaftale af 3. februar 2017
Påtaleopgivelse af 5. november 2019
Bilag 12:
Bilag 13:
Bilag 14:
Bilag 15:
Bilag 16:
Bilag 17:
Bilag 18:
Bilag 19:
Rigspolitiets kundgørelse 1, nr. 7, om bibeskæftigelse
Rigspolitiets brev af 21. november 2019
Rigspolitiets klage til Københavns Politi af 17. december
2019
Rigsadvokatens afgørelse af 19. december 2019
Rigspolitiets brev af 9. januar 2020
Djøf's brev af 23. januar 2020
København, den 31. januar 2020
Norrbom Vinding
ørgen Vinding
2 -C<
15