Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2822051_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 272
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2023
Politikontoret
Emilie Glismand
2023-0030-8361
2734836
Besvarelse af spørgsmål nr. 272 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 272 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om det norske system er koblet op på politiets eksisterende it-system, eller om der er oprettet et selvstændigt it-system i forhold til fodlænkeordningen
Spørgsmål nr. 272 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del
spørgs-
mål 1234 og 1249 (folketingsåret 2021-22) oplyse, om ministe-
ren har modtaget tilbagemeldinger fra Norge om erfaringerne
med at anvende "omvendt fodlænke", og vil ministeren i givet
fald sende tilbagemeldingerne til udvalget?”
Svar:
Justitsministeriet har i forlængelse af besvarelsen af 19. september 2022 af
spørgsmål nr. 1234 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg indhentet ved-
lagte udtalelse med bilag fra det norske Justits- og Beredskabsdepartement.
Det fremgår bl.a. heraf, at omvendte voldsalarmer er indført som et supple-
ment til et kontaktforbud og kan pålægges af retten, hvis det anses nødven-
digt for, at kontaktforbuddet bliver overholdt. En omvendt voldsalarm inde-
bærer, at den domfældte skal underlægges elektronisk kontrol i hele eller
dele af den periode, som kontaktforbuddet gælder for. Den elektroniske kon-
trol gør det således muligt at kontrollere, om kontaktforbuddet overholdes.
En afgørelse om at supplere et kontaktforbud med elektronisk kontrol skal
være begrundet i parternes forhistorie, udtalelser fra domfældte eller tidli-
gere brud på besøgs- eller kontaktforbud, og der skal foretages en proporti-
onalitetsvurdering, hvor ulempen for domfældte skal vejes op imod behovet
for at beskytte ofret.
Det fremgår endvidere af udtalelsen, at ordningen med omvendte voldsalar-
mer blev evalueret i 2020. Erfaringerne med ordningen viser bl.a., at elek-
tronisk kontrol i form af en omvendt voldsalarm kan have en afskrækkende
effekt over for både potentielle voldsudøvere og personer, der er idømt en
omvendt voldsalarm. Derudover opleves ordningen som et godt beskyttel-
sestiltag for ofrene, som øger deres livskvalitet og handlerum.
Endelig fremgår det, at det norske Justits- og Beredskabsdepartement er i
gang med at behandle et forslag om udvidelse af ordningen med omvendt
voldsalarm. Forslaget indebærer bl.a., at anklagemyndigheden
og dermed
ikke kun domstolene
skal kunne pålægge en person elektronisk kontrol i
form af en omvendt voldsalarm, hvis den pågældende har overtrådt et kon-
taktforbud.
Side 2/2