Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2814021_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. januar 2024
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2023-11242
3103282
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AI
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AI:
Vil ministeren give en status på iværksættelse af ordningen med
omvendt fodlænke, jf. beretning over beslutningsforslag nr. B 78,
folketingsåret 2022-23, 2. samling, herunder hvordan politiets it
konkret spærrer for indførslen af den omvendte fodlænke, og vil
ministeren redegøre for om ordningen med omvendt fodlænke i stedet
kan indføres via Kriminalforsorgen, som det er tilfældet i Norge?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Side 1/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Der ligger et meget vigtigt emne til grund for det
spørgsmål, jeg skal besvare i dag.
Jeg vil derfor gerne starte med at understrege, at
partnervold og stalking er noget, vi skal tage meget
alvorligt og handle på for at beskytte ofrene.
Der er tale om forbrydelser, der rummer en dybt
grænseoverskridende og uacceptabel adfærd, som er en
voldsom belastning for ofrene.
Der blev under den tidligere regering med udspillet
”Bedre hjælp til ofre for stalking” taget et vigtigt skridt i
forhold til at styrke indsatsen mod stalking. Der er bl.a.
indført en særskilt stalkingbestemmelse i straffeloven.
Vi har også givet stalkingofre ret til at få beskikket en
bistandsadvokat og til at blive underrettet, når deres
stalker f.eks. får uledsaget udgang første gang eller
prøveløslades. Der er også iværksat flere tiltag for at
Side 2/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
sikre en helhedsorienteret indsats mod stalking på tværs
af myndighederne.
Under den nuværende regering er der desuden sat ind for
at styrke indsatsen over for bl.a. partnervold. Regeringen
har således i juni 2023 lanceret en handlingsplan med en
lang række initiativer. Initiativerne har bl.a. fokus på
tidlig opsporing, hjælp til ofrene, deres børn og
udøverne, mere viden og bedre koordination.
Som en del af handlingsplanen har vi bl.a. afsat midler til
at styrke Dansk Stalking Centers behandlingskapacitet.
Vi har også styrket Dialog mod Volds behandlingstilbud
til personer, der udøver vold, og deres familier.
Vi er dog ikke i mål endnu. Vi har flere gange læst i
medierne om personer, der gang på gang bryder tilhold
og skaber frygt og utryghed hos ofret. Det er
uacceptabelt, og noget vi skal handle på.
Det er vigtigt, at man som offer oplever, at der hurtigt
bliver taget hånd om sagen, og at det har klare
konsekvenser for den, der bryder et tilhold, begår
partnervold eller stalking.
Side 3/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
[Om den norske ordning og B 78 om en
forsøgsordning med omvendt fodlænke i Danmark]
Samrådsspørgsmålet udspringer af beslutningsforslag nr.
B 78 om iværksættelse af en ordning med omvendte
fodlænke, som blev behandlet i Retsudvalget i foråret
2023. Der blev i beslutningsforslaget bl.a. henvist til en
ordning, man har i Norge.
Som bekendt går den norske ordning ud på, at retten som
supplement til f.eks. et tilhold kan pålægge den dømte at
undergive sig elektronisk kontrol ved hjælp af en GPS-
fodlænke, hvis det skønnes nødvendigt for, at forbuddet
overholdes.
Kontrollen indebærer, at den dømte ikke må færdes i et
geografisk afgrænset område – f.eks. i nærheden af
offerets bopæl. Hvis den dømte bevæger sig ind i
området, vil der gå en alarm hos politiet, der herefter kan
rykke ud til stedet.
Som jeg også tilkendegav under 1. behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 78, kræver indførelsen af en
forsøgsordning i Danmark et grundigt forarbejde. Det
Side 4/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
gælder navnlig i forhold til it-understøttelsen af en sådan
forsøgsordning.
Derfor blev vi i Retsudvalget også enige om, at der skal
iværksættes en forsøgsordning med omvendt fodlænke i
Danmark, når de juridiske, praktiske og økonomiske
forhold tilsiger, at det kan ske.
[Om undersøgelsen af mulighederne for at indføre en
forsøgsordning]
Som jeg også nævnte tidligere, vil en forsøgsordning
forudsætte it-understøttelse, og det er netop it-
understøttelsen, der udgør den væsentligste hindring i
forhold til at kunne iværksætte en forsøgsordning.
Det er ingen hemmelighed, at politiet har væsentlige
udfordringer på it-området.
Rigspolitiet har med baggrund i udfordringerne vurderet
det nødvendigt at gennemføre en replanlægning af
politiets it-portefølje, hvor en række projekter er blevet
udskudt og nedlukket for at skabe plads til de mest
kritiske projekter for dansk politi. Retsudvalget og
Side 5/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
forligskredsen blev i maj 2023 orienteret herom og om
prioriteringen af projekterne i den forbindelse.
Blandt de prioriterede projekter er blandt andet
anskaffelsen af et nyt 112-system til at understøtte og
modernisere politiets alarmcentraler. Politiet er også i
gang med udviklingen af et system, som skal gøre det
lettere og mere effektivt at koordinere og styre
tilgængeligt personale og materiel og dermed højne
politiets operative opgavevaretagelse – både i den
daglige disponering, men også ved større hændelser
såsom et terrorangreb.
Politiets it-udfordringer sætter begrænsninger for, hvad
politiet kan iværksætte af nye projekter og tiltag, der
kræver it-understøttelse.
Rigspolitiet
har
i
forlængelse
heraf
oplyst,
at
gennemførelse af det it-mæssige forarbejde vedrørende
omvendte fodlænker først vil kunne ske, når der er
tilstrækkelig fremdrift i arbejdet med Rigspolitiets mest
kritiske it-projekter. At sikre fremdrift i de mest kritiske
projekter var netop formålet med den replanlægning af
it-udviklingsporteføljen, som Rigspolitiet gennemførte.
Side 6/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
Det betyder, at politiet lige nu vurderer, at de ikke har
kapacitet til at foretage en forundersøgelse af, hvad et it-
projekt med omvendte fodlænker vil kræve.
Rigspolitiet har oplyst, at de i løbet af 1. halvår af 2024
vil vurdere, om det er nødvendigt at gennemføre en
fornyet prioritering af it-udviklingsporteføljen, herunder
om der er rum til at indoptage nye projekter.
Og jeg vil gerne understrege, at det her kommer til at stå
meget højt på min liste over prioriteringer, når vi når
dertil.
Og når det kommer til it-understøttelsen af en
fodlænkeordning, viser de norske erfaringer, at det er
vigtigt at komme ordentligt fra start. I Norge tog det
således flere år at komme i gang med en forsøgsordning,
fordi der var udfordringer med teknologien.
Og selv om Norge nu i en årrække har haft en fast
ordning, viser erfaringerne, at der fortsat kan være visse
udfordringer med ordningen. Det drejer sig bl.a. om, at
der kan gå mange ”falske alarmer” til politiet, f.eks. fordi
fodlænken løber tør for strøm, eller fordi den dømte
opholder sig et sted uden GPS-dækning.
Side 7/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
Det er derfor vigtigt, at vi går grundigt til værks, så vi
ikke ender med en ordning, som skaber flere problemer,
end den løser. Myndighederne skal være gearet til at
håndtere ordningen, ligesom den ikke må give ofrene en
falsk følelse af tryghed.
[Om
indførelse
af
en
forsøgsordning
via
kriminalforsorgen]
Der bliver i samrådsspørgsmålet spurgt til, om ordningen
med omvendt fodlænke i stedet kan indføres via
kriminalforsorgen, som det er tilfældet i Norge.
I
lyset
af
it-udfordringerne
i
gang
med
hos
at
politiet
overveje,
er
om
Justitsministeriet
kriminalforsorgen vil kunne bistå med it-understøttelse
af en forsøgsordning. I de overvejelser indgår også en
kortlægning af, hvilke nedprioriteringer en iværksættelse
af en forundersøgelse af løsningen vil have for
igangværende og planlagte projekter.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at en ordning med
omvendte fodlænker indebærer en anden teknologi end
Side 8/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
de
elektroniske
fodlænker,
der
bruges
i
kriminalforsorgen, når en domfældt skal afsone en straf.
Omvendte fodlænker vil derfor indebære en anden it-
understøttelse
fodlænker.
Det betyder dels, at vi ikke kan kopiere løsningen, dels
at it-understøttelsen af omvendte fodlænker – på samme
måde som hos politiet – vil kræve et nyt it-projekt.
Det er derfor vigtigt for mig at understrege, at en
placering af it-understøttelsen hos kriminalforsorgen
ikke nødvendigvis vil indebære en markant tidsmæssig
fremrykkelse af projektet.
Hertil kommer, at en ordning med omvendt fodlænke
under alle omstændigheder vil forudsætte, at der går en
alarm – f.eks. hos politiet – og at der bliver rykket ud, når
den pågældende færdes eller opholder sig i det ikke-
tilladte område.
De it-mæssige udfordringer ændrer imidlertid ikke på, at
der er enighed om, at arbejdet med en omvendt fodlænke
er særdeles vigtigt, og at myndighederne dermed også
løbende overvejer tilrettelæggelsen af en ordning, så man
end
de
almindelige
elektroniske
Side 9/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
kan komme i gang så snart, der er teknisk mulighed for
det.
Som led heri forstår jeg, at Rigspolitiet og Direktoratet
for Kriminalforsorgen planlægger et besøg i Norge med
henblik på at få en bedre forståelse af den norske ordning.
Jeg synes, at det er positivt, at myndighederne i
fællesskab henter inspiration fra Norge og bliver klogere
på den norske ordning. Uanset hvor forsøgsordningen
ender med at blive forankret, og uanset hvordan den
ender med at se ud, er det vigtigt, at vi har begge
myndigheder med i projektet.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg deler
spørgerens frustration over, at forsøgsordningen endnu
ikke er på plads.
Det er naturligvis utilfredsstillende, at it-understøttelse
skal stå i vejen for et projekt, der er bred politisk enighed
om, og som potentielt vil kunne gøre en forskel for de
ofre, der oplever utryghed og frygt.
Side 10/11
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. januar 2024 om omvendt fodlænke, jf. REU alm. del - samrådsspørgsmål AI
Men det er desværre sådan virkeligheden ser ud, og den
er vi nødt til at tage højde for. Der skal dog ikke være
tvivl om, at der arbejdes på at finde løsninger, og at
omvendte fodlænker står meget højt på min liste over
prioriteringer af fremtidige it-projekter.
Tak for ordet.
Side 11/11