Cirkulæreskrivelse om nogle spørgsmål vedrørende politiets samarbejde med pressen
1. Baggrund og problemstilling
Pressens brug af bl.a. billeder og filmoptagelser fra politiforretninger mv., hvor pressen efter
særlig aftale med politiet har været til stede, har i de senere år givet anledning til flere klagesager
i Justitsministeriet.
Disse sager har vist, at en sådan form for samarbejde mellem politi og presse giver anledning til
vanskelige spørgsmål om afvejningen mellem på den ene side det almindelige hensyn til størst
mulig åbenhed om politiets arbejde og på den anden side hensynet til bl.a. principperne om
tavshedspligt og beskyttelse af privatlivets fred.
Justitsministeriet har på den baggrund fundet det rigtigst at orientere om de regler, som efter
lovgivningen og almindelige retsprincipper gælder for et samarbejde af den nævnte karakter. I
tilknytning hertil har Justitsministeriet tillige fundet det naturligt at redegøre for de regler om
tavshedspligt, som har betydning for politiets samarbejde med pressen i øvrigt.
Nedenfor under pkt. 2 omtales de overordnede hensyn, som gør sig gældende på området. Under
pkt. 3 omtales herefter de almindelige regler og principper for, i hvilket omfang politiet er
berettiget til at give pressen oplysninger om konkrete straffesager mv. Under pkt. 4 omtales
nogle særlige spørgsmål, der kan opstå, når det kommer på tale at etablere et videregående
samarbejde af den ovennævnte karakter, f.eks. således at der gives pressen adgang til at
fotografere eller optage billeder på en politistation eller til at ledsage politiet under
patruljekørsel.
Cirkulæreskrivelsen bygger bl.a. på drøftelser med Rigsadvokaten, Statsadvokatforeningen,
Politimesterforeningen, Politidirektøren i København, Rigspolitichefen og Politiforbundet i
Danmark. Justitsministeriet har ligeledes drøftet sagen med Advokatrådet og Landsforeningen af
beskikkede Advokater samt med repræsentanter for pressen.
2. Overordnede hensyn
2.1. Størst mulig åbenhed om politiets arbejde
Politiet er statens centrale myndighed med hensyn til håndhævelse af lov og orden.
Efter retsplejelovens § 108 er politiets opgave således at opretholde sikkerhed, fred og orden, at
påse overholdelsen af love og vedtægter samt at foretage det fornødne til forhindring af
forbrydelser og til efterforskning og forfølgning af sådanne. Politiet er ved retsplejelovens øvrige
bestemmelser tillagt en række efter omstændighederne vidtgående beføjelser til at foretage
tvangsindgreb overfor borgerne.
Det er bl.a. derfor meget vigtigt, at der er størst mulig åbenhed om politiets arbejde. En sådan
åbenhed bidrager til, at der ikke opstår uberettigede rygter og myter om politiets virksomhed, og
derved til at sikre samfundets almindelige tillid til politiet.
Karakteren af den virksomhed, som politiet udøver, indebærer samtidig, at der i en række
sammenhænge må være begrænsninger i åbenheden. Det skyldes bl.a. hensynet til politiets
funktionsdygtighed (nedenfor pkt. 2.2) og hensynet til lovgivningens regler om tavshedspligt mv.
(nedenfor pkt. 2.3).
2.2. Politiets funktionsdygtighed
Som anført ovenfor er politiets centrale opgave at opretholde sikkerhed, fred og orden.
Hensynet til åbenhed om politiets arbejde vil derfor i alle tilfælde skulle afvejes i forhold til, at
politiet skal være funktionsdygtigt og herunder kunne løse sine opgaver med den fornødne
hurtighed.