Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2819087_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. februar 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Kenneth
Schmidt
Rasmussen
2024-00356
3115918
Besvarelse af spørgsmål nr. 525 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 525 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Nick
Zimmermann (DF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm., om der bør indføres en fast takst for bisiddere eller et loft for afregningen, jf. artiklen Advokatsamfundet vil ikke kritisere salær på 3 millioner for klient, der blev afhørt i 15 minutter, Politiken.dk den 5. januar 2023
Spørgsmål nr. 525 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren det rimeligt, at en advokat, som har været
beskikket for forhenværende skatteminister Jonas Dahl og i den
forbindelse har haft et opstartsmøde med Dahl og efterfølgende
har udvekslet i omegnen af 10 mails med vedkommende, skal
honoreres med 3,3 mio. skattekroner, fordi vedkommende er
mødt op til 112 afhøringsdage i Undersøgelseskommissionen
om SKAT?”
1.
Undersøgelseskommissionen om SKAT blev på baggrund af politiske
drøftelser med Folketingets daværende partier nedsat den 13. september
2017 med henblik på at undersøge og redegøre for det samlede
begivenhedsforløb, som knytter sig til 1) forvaltningen af
inddrivelsesområdet og planlægningen, udviklingen, idriftsættelsen og
nedlukningen af det digitale inddrivelsessystem EFI (Et Fælles
Inddrivelsessystem), 2) sammenlægningen af den statslige og kommunale
inddrivelsesmyndighed i SKAT og 3) beslutningsgrundlaget for,
implementeringen af og opfølgningen på de generelle effektiviseringstiltag
i SKAT.
Det fremgår af pkt. 1 i undersøgelseskommissionens kommissorium af 3.
juli 2017, at undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte perioden fra 2002
til
tidspunktet
for
kommissionens
nedsættelse.
Undersøgelseskommissionen kan, i det omfang den finder det relevant, også
inddrage forhold, der tidsmæssigt ligger uden for den angivne periode.
Ved tillægskommissorium af 9. april 2018 for Undersøgelseskommissionen
om SKAT anmodede Justitsministeriet efter drøftelse med Folketingets
daværende partier Undersøgelseskommissionen om SKAT om, at
forholdene vedrørende SKAT’s udbetaling af refusion af udbytteskat
inddrages i arbejdet. Undersøgelsen omfatter perioden fra 2010 indtil
kommissionens nedsættelse den 13. september 2017.
2.
Der
er
i
lov
om
undersøgelseskommissioner
og
granskningskommissioner fastsat en række retssikkerhedsgarantier for de
involverede i en kommissionsundersøgelse, herunder retten til en bisidder,
hvis vederlag betales af statskassen. Disse retssikkerhedsgarantier skal ses i
lyset af, at kommissionsundersøgelser kan få til opgave at foretage retlige
vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige
søger nogen draget til ansvar.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm., om der bør indføres en fast takst for bisiddere eller et loft for afregningen, jf. artiklen Advokatsamfundet vil ikke kritisere salær på 3 millioner for klient, der blev afhørt i 15 minutter, Politiken.dk den 5. januar 2023
Spørgsmålet
om
valg
og
beskikkelse
af
bisiddere
i
undersøgelseskommissioner er reguleret i § 21 i lov nr. 357 af 2. juni 1999
om undersøgelseskommissioner med senere ændringer, der finder
anvendelse for Undersøgelseskommissionen om SKAT, jf. § 3, stk. 2, i lov
nr. 671 af 19. april 2021 om ændring af lov om undersøgelseskommissioner
og retsplejeloven. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
Ӥ
21.
Den person, hvis forhold undersøges, har ret til en
bisidder efter eget valg.
Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen kan beskikke en bisidder
for den person, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Undersøgelseskommissionen kan på ethvert tidspunkt
bestemme, at den valgte bisidder ikke må fungere som sådan, og
tilbagekalde en beskikkelse af en bisidder, hvis afgørende
hensyn til den i stk. 1 nævnte person eller til undersøgelsens
gennemførelse taler for det.”
Det fremgår af § 22, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner, at bisidderen har ret til at overvære møderne i
undersøgelseskommissionen.
Spørgsmålet om fastsættelse af salær og godtgørelse til bisiddere i
Undersøgelseskommissionen om SKAT er reguleret i § 24, stk. 1, i lov nr.
357 af 2. juni 1999 om undersøgelseskommissioner med senere ændringer,
jf. § 3, stk. 2, i lov nr. 671 af 19. april 2021 om ændring af lov om
undersøgelseskommissioner og retsplejeloven. Bestemmelsen har følgende
ordlyd:
Ӥ
24.
Justitsministeren fastsætter salær og godtgørelse til
bisidderen efter de takster, der gælder for beskikkede forsvarere
i straffesager. Undersøgelseskommissionen afgiver indstilling
til justitsministeren herom.”
Det forudsættes i bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
1998-99, tillæg A, side 264, at justitsministeren i almindelighed følger
undersøgelseskommissionens indstilling om fastsættelse af salær mv. til
bisiddere.
Det bemærkes, at ovennævnte bestemmelse blev ændret med lov nr. 671 af
19. april 2021 om ændring af lov om undersøgelseskommissioner og
retsplejeloven, således at salær og godtgørelse til bisiddere i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm., om der bør indføres en fast takst for bisiddere eller et loft for afregningen, jf. artiklen Advokatsamfundet vil ikke kritisere salær på 3 millioner for klient, der blev afhørt i 15 minutter, Politiken.dk den 5. januar 2023
undersøgelseskommissioner nedsat efter lovens ikrafttræden fastsættes af
kommissionen selv.
3.
Som anført ovenfor følger det af den ordning, der gælder for
kommissionsundersøgelser, at personer, hvis forhold undersøges af en
kommission, har ret til en bisidder efter eget valg, hvis vederlag betales af
statskassen. Salær og godtgørelse fastsættes efter de takster, der gælder for
beskikkede forsvarere i straffesager.
Det fremgår af Landsretspræsidenternes vejledende takster pr. 1. januar
2024 for salærer til forsvarere i straffesager mv., at hvis et retsmøde i en
straffesag med flere tiltalte åbenbart ikke kan vedrøre forsvarerens klient,
og retsformanden har tilkendegivet dette, tilkendes der ikke salær til en
forsvarer, der alligevel vælger at deltage i retsmødet. Der henvises i den
forbindelse til Højesterets kendelse af 15. maj 2003 i sag 290/2002 (optrykt
i Ugeskrift for Retsvæsen 2003, side 1737/3). En undersøgelseskommission
vil på den baggrund i forbindelse med tilrettelæggelsen af afhøringer kunne
tage stilling til relevansen for de involveredes bisidderes deltagelse i
afhøringer under hensyn til sagens foreliggende oplysninger. Jeg finder som
udgangspunkt ikke grundlag for at tage initiativ til at ændre reglerne.
Side 4/4