Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2817313_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. januar 2024
Politikontoret
Ida Skov Bundgaard
2024-00202
3111623
Besvarelse af spørgsmål nr. 514 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 514 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8. december fra Kastellets Venner Bornholm til folketingsmedlem Peter Juul Jensen
Spørgsmål nr. 514 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. december fra
Kastellets Venner Bornholm til folketingsmedlem Peter Juul
Jensen, jf. REU alm. del – bilag 95.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Indledningsvis kan Rigspolitiet oplyse, at det – i lighed med,
hvad der gælder for privatpersoner og virksomheder – kræver
en tilladelse for ikke-statslige museer at erhverve, besidde og
udstille skydevåben, der er omfattet af våbenlovens
kontrolordning. Det er museernes ansvar at sikre, at de har de
fornødne våbentilladelser.
Våbenlovens kontrolordning gælder ikke for skydevåben, der er
deaktiveret. Deaktivering kan ske på to måder. Den almindelige
deaktivering indebærer, at skydevåbenet gennemskæres på
langs af hele våbnet med undtagelse af skæftet og kolben, jf.
våbenlovens § 57, stk. 1. Denne form for deaktivering skal
efterfølgende godkendes af politiet efter reglerne i våbenlovens
§ 58, stk. 1 og 2. Herudover kan Rigspolitiet efter ansøgning
godkende alternativ deaktivering af skydevåben efter
våbenbekendtgørelsens § 57, stk. 2, hvorefter Rigspolitiet
undtagelsesvist kan godkende, at skydevåben deaktiveres i
overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2015/2403 af 15. december
2015 om fælles retningslinjer for inaktiveringsstandarder og
inaktiveringsteknikker med henblik på at sikre, at inaktiverede
skydevåben er gjort definitivt ubrugelige (såkaldt alternativ
deaktivering). Denne form for deaktivering indebærer, at
skydevåbnet i højere grad fremstår intakt end ved
gennemskæring på langs.
Rigspolitiet kan bekræfte, at Bornholms Forsvarsmuseum i
perioden februar 2021 og frem til april 2023 har ansøgt
Rigspolitiet om tilladelse til alternativ deaktivering af samlet set
ca. 60 skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Rigspolitiet kan oplyse, at baggrunden for, at ansøgningerne har
været under behandling siden februar 2021 bl.a. er, at
Rigspolitiet har måttet indhente yderligere oplysninger fra
museet om bl.a. skydevåbnenes serienummer, fabrikat, model,
kaliber og ladesystem samt museets adkomst til det enkelte
våben.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8. december fra Kastellets Venner Bornholm til folketingsmedlem Peter Juul Jensen
Det har endvidere været nødvendigt at indhente udtalelser fra
andre myndigheder til brug for sagen til opfyldelse af
våbencirkulærets § 15, hvorefter politiet ved ansøgninger om
våben, der må formodes at hidrøre fra besættelsestiden, skal
opfordre ansøger til at dokumentere sin adkomst til våbnet, og
hvis det må formodes, at våbnet er undergivet statens
ejendomsret, skal sagen forelægges for Nationalmuseet. Hvis
Nationalmuseet finder, at der ikke er tale om et almindeligt
forekommende våben, skal sagen endvidere forelægges for
Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Derudover har Rigspolitiet til brug for sagsbehandlingen
indhentet oplysninger om, hvilken våbenmekaniker eller
statsligt museum der skal foretage den alternative deaktivering
af våbnene, og om transporten og besiddelsen af våbnene i
forbindelse med den alternative deaktivering. Det bemærkes i
den forbindelse, at det følger af våbenbekendtgørelsens § 57,
stk. 3, at alternativ deaktivering kan foretages af en
erhvervsdrivende med tilladelse efter bekendtgørelsens § 43,
stk. 1, (våbenmekanikere) eller af statslige museer.
Rigspolitiet er opmærksom på, at Bornholms Forsvarsmuseum
i medfør af Retten på Bornholms dom af 21. februar 2023 senest
i februar 2024 har behov for en afklaring af, om det kan
godkendes, at våbnene deaktiveres alternativt. Rigspolitiet
forventer derfor at træffe afgørelse inden den fastsatte frist,
forudsat at alle oplysninger om de enkelte våben er indgivet til
Rigspolitiet.”
Side 3/3