Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2817742_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. januar 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-00144
3110577
Besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om kommentar til artikel i Information den 3. januar 2024 Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk organisation har støttet Hamas-skoler
Spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artikel i Information den 3. januar
2024 ”Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk
organisation har støttet Hamas-skoler”, herunder hvorvidt
ministeren mener, at der har været ført et tilfredsstillende tilsyn
med indsamlingen, samt hvorvidt ministeren er tilfreds med, at
indsamlingen er blevet godkendt af Indsamlingsnævnet?”
Svar:
1.
Om indsamlingslovens regler kan Justitsministeriet indledningsvist
oplyse, at indsamlingsloven blev indført i 2014 med det formål at sikre
større gennemsigtighed og åbenhed med indsamlinger til fordel for den
brede offentlighed og indsamlingsorganisationerne, og for at regulere
indsamlingsområdet på en mere tidssvarende og smidig måde, som tager
højde for den teknologiske udvikling. Loven erstattede den gældende lov
om offentlige indsamlinger og pyramidespil.
På dette tidspunkt byggede indsamlingsloven på en anmeldelsesordning,
som indebar, at der alene gjaldt et krav om, at de indsamlinger, som var
omfattet af lovens anvendelsesområde, skulle anmeldes til
Indsamlingsnævnet, før den iværksættes. Dette skulle ske skriftligt eller
elektronisk senest to uger før iværksættelse af indsamlingen. Manglende
anmeldelse af en indsamling kunne straffes med bøde.
Samtidig gjaldt der en særlig orienteringsordning for organisationer, der var
godkendt af skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan
fradrages ved indkomstopgørelsen, således at disse organisationer kunne
foretage indsamlinger uden anmeldelse og efterfølgende indsendelse af
regnskab, hvis organisationen til Indsamlingsnævnet indsendte visse
oplysninger i form af bl.a. navn og adresse samt oplysning om, til hvilke
formål de indsamlede midler skulle anvendes. Herudover skulle
organisationen indsende årsregnskaber til Indsamlingsnævnet.
Siden indsamlingslovens vedtagelse i 2014 er loven blevet ændret flere
gange. Formålet med ændringerne har navnlig været at styrke
Indsamlingsnævnets muligheder for at føre tilsyn med og kontrollere
indsamlinger, herunder i forhold til hvidvask og terrorfinansiering. Reglerne
på området har således undergået en række ændringer, som har haft
Side 2/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om kommentar til artikel i Information den 3. januar 2024 Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk organisation har støttet Hamas-skoler
betydning for Indsamlingsnævnets kontrol og tilsyn, herunder bl.a. nævnets
handlemuligheder.
I 2019 blev den gældende anmeldelsesordning således ændret til en
tilladelsesordning, jf. indsamlingslovens § 3. En indsamling kan dermed
først iværksættes, når Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til
indsamlingen, jf. indsamlingslovens § 3, stk. 1. En tilladelse har gyldighed
i 1 år, medmindre det fremgår af tilladelsen, at tilladelsen er afgrænset til en
kortere periode, jf. indsamlingslovens § 3, stk. 3.
Derudover blev den særlige orienteringsordning, der gjaldt for visse
organisationer, i 2020 erstattet med en 3-årig tilladelsesordning, jf.
indsamlingslovens § 4. Dermed kan Indsamlingsnævnet efter ansøgning
meddele tilladelse for 3 år ad gangen til at foretage indsamlinger, hvis
ansøgeren er en organisation, der er godkendt efter ligningsloven som
berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen,
og organisationen har eksisteret i mindst 3 år, jf. indsamlingslovens § 4, stk.
1.
I samme forbindelse fik Indsamlingsnævnet hjemmel til at tilbagekalde
sådanne tilladelser, hvis betingelserne for opnåelse af tilladelsen
tilsidesættes, eller hvis grundlaget for den meddelte tilladelse i øvrigt ikke
længere anses for opfyldt. Det samme gælder, hvis Indsamlingsnævnet har
politianmeldt organisationen, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 7.
Endelig fik Indsamlingsnævnet pr. 1. juli 2023 hjemmel til at meddele afslag
på en ansøgning om en 1-årig indsamlingstilladelse, jf. indsamlingslovens §
3, stk. 1, hvis forhold ved tidligere indsamlinger giver anledning til at
formode, at loven eller bestemmelser udstedt i medfør af loven ikke vil blive
fulgt, jf. indsamlingslovens § 3, stk. 2, 1. pkt. Herudover fik
Indsamlingsnævnet
hjemmel
til
at
tilbagekalde
en
1-årig
indsamlingstilladelse, hvis nævnet, efter at tilladelsen er givet, bliver
bekendt med forhold, som af de ovennævnte grunde kan føre til et afslag, jf.
indsamlingslovens § 3, stk. 2, 2. pkt.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, som yder sekretariatsbistand til
Indsamlingsnævnet, der administrer indsamlingsloven. Styrelsen har oplyst
følgende:
Side 3/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om kommentar til artikel i Information den 3. januar 2024 Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk organisation har støttet Hamas-skoler
”Når en indsamler, herunder organisationer, søger om tilladelse
til at foretage en 1-årig eller 3-årig tilladelse til indsamling, er
der en række formelle krav om bl.a. navn, adresse og formål, der
skal fremgå, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 2 og
indsamlingsbekendtgørelsens § 2, stk. 2 og § 4, stk. 2.
Indsamlingsnævnet fortager i forbindelse med ansøgningen en
kontrol af de oplyste formål, særligt hvorvidt der er tale om et
ulovligt formål. Nævnet vil endvidere ikke kunne give en 3-årig
indsamlingstilladelse, hvis nævnet har kendskab til, at politiet
har en igangværende undersøgelse af indsamlinger iværksat af
ansøgeren.
Sker der ændringer i de forhold, der lå til grund for, at en
organisation har opnået en 3-årig tilladelse til indsamling, skal
organisationen meddele det til Indsamlingsnævnet. Det kan
f.eks. være, at organisationen ikke længere er godkendt af
skattemyndighederne efter ligningsloven, eller at formålet, som
midlerne skal anvendes til, ændres.
For begge typer indsamlinger gælder det, at der inden for en frist
på 6 måneder efter indsamlingens afslutning skal indsendes et
regnskab
til
Indsamlingsnævnet,
jf.
indsamlingsbekendtgørelsens § 8, stk. 3, og § 9, stk. 3.
Alle modtagne regnskaber offentliggøres på hjemmesiden
Godkendteindsamlinger.dk, hvor også indsamlingstilladelsen er
offentliggjort. Regnskaberne offentliggøres hurtigst muligt som
modtaget uden forudgående kontrol. Nogle af de offentliggjorte
regnskaber opfylder derfor ikke nødvendigvis alle krav til et
regnskab for en indsamling. Hvis en efterfølgende kontrol viser,
at regnskabet ikke er fyldestgørende, vil indsamleren blive
anmodet om at indsende et fyldestgørende regnskab, som
herefter vil blive offentliggjort i stedet for det tidligere
modtagne regnskab.
3.
I forbindelse med lovændringen i 2020 ønskede man at
skærpe Indsamlingsnævnets kontrol med indsamlinger, og der
blev i forlængelse heraf tilført yderligere ressourcer til
Indsamlingsnævnets sekretariat i Civilstyrelsen ved finansloven
for 2021.
Sekretariatet er som følge heraf tilført nye
kompetencer med revisorbaggrund, og kontrollen har siden
2021 været tilrettelagt som en risikobaseret stikprøvekontrol.
Tidligere blev regnskaberne kort gennemgået ved modtagelsen,
og der blev alene reageret på åbenlyse formalitetsmangler eller
lovovertrædelser.
Ved udvælgelsen af de regnskaber, der skal undergå nærmere
kontrol, lægges der vægt på risikoen for terrorfinansiering eller
hvidvask, risikoen for overtrædelse af reglerne på
indsamlingsområdet og risikoen for overtrædelse af straffeloven
Side 4/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om kommentar til artikel i Information den 3. januar 2024 Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk organisation har støttet Hamas-skoler
i øvrigt. De momenter, der indgår ved udvælgelsen, er navnlig
indsamlingens formål, hvem der samler ind, henvendelser og
omtale fra medier, borgere mv., og Indsamlingsnævnets
forudgående kendskab til indsamler. Derudover udtages der
regnskaber på et helt tilfældigt grundlag.
Når et regnskab er blevet udtaget til kontrol, vil det blive
gennemgået med henblik på at afklare ovennævnte
risikomomenter. En mindre del af sagerne vil blive lukket efter
den indledende gennemgang, men i de fleste tilfælde vil der
blive indhentet yderligere oplysninger fra indsamleren. Der kan
være tale om kontoudtog, kvitteringer eller andet, som kan
dokumentere de faktiske forhold ved indsamlingen.
Hvis Indsamlingsnævnet får mistanke om et strafbart forhold,
skal nævnet anmelde forholdet til politiet, jf. indsamlingslovens
§ 10, stk. 3. Indsamlingsnævnet skal desuden omgående
underrette Hvidvasksekretariatet, hvis nævnet er vidende om,
har mistanke om eller rimelig grund til at formode, at midler fra
en indsamling har eller har haft tilknytning til hvidvask eller
finansiering af terrorisme, jf. indsamlingslovens § 10, stk. 4.
4.
Dansk Velgørenheds Halvmåne anmeldte den 20. december
2016, at den ville foretage en 1-årig indsamling i perioden fra 1.
januar 2017 til 31. december 2017. Det oplyste
indsamlingsformål var:
”Midlerne skal anvendes til fordel for velgørenhedsarbejde i
forhold til forældreløse børn, fattige samt truede familier i
katastrofeområder såsom Libanon, Palæstina, Somalia og
Sydtyrkiet.”
Indsamlingsnævnet anerkendte den anmeldte indsamling den
19.
januar
2017.
Indsamlingsnævnet
modtog
indsamlingsorganisationens reviderede årsrapport for 2017 med
regnskab den 30. januar 2018. Anmeldelsen og årsregnskabet er
offentliggjort på Indsamlingsnævnets oversigt over tidligere
indsamlinger på nævnets hjemmeside.
Indsamlingsnævnet modtog den 21. februar 2018 en orientering
fra indsamlingsorganisationen om, at denne nu foretog en 3-årig
indsamling. Dvs. at indsamlingsorganisationen nu var godkendt
af skattemyndighederne efter ligningsloven som berettiget til at
give gaver med fradrag ved indkomstopgørelsen. Det oplyste
indsamlingsformål var:
”De indsamlede midler anvendes til fordel for støtte til
forældreløse børn, drikkevandsprojekter, støtte og madpakker
til uddeling til fattige familier, uddannelsesstøtte til
universitetsstudenter, husrenovering for fattige familier,
Side 5/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om kommentar til artikel i Information den 3. januar 2024 Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk organisation har støttet Hamas-skoler
nødhjælp til flygtninge i krigsområder i form af mad, telte og
drikkevandsbrønde, tøj, madrasser, tandhjælp, hospitalsudstyr,
skolestartpakke til folkeskoleelever samt briller og
høreapparater til børn.”
Indsamlingsnævnet anerkendte den 1. marts 2018 at have
modtaget orienteringen fra indsamlingsorganisationen.
Indsamlingsorganisationen fik efterfølgende tilføjet, at
orienteringen også omfattede
”afholdelse af arrangementer”.
Indsamlingsnævnet
modtog
indsamlingsorganisationens
reviderede årsrapport for 2018 med regnskab den 5. august 2019
samt indsamlingsorganisationens reviderede årsrapport for 2019
den 19. februar 2020. Orienteringen og årsregnskaberne er
offentliggjort på Indsamlingsnævnets oversigt over tidligere
indsamlinger på nævnets hjemmeside.
Indsamlingsnævnet
modtog
den
18.
juni
2020
indsamlingsorganisationens ansøgning om tilladelse til en 3-
årig indsamling i perioden fra 1. januar 2020 til 31. december
2022. Det oplyste indsamlingsformål var:
”De indsamlede midler anvendes til fordel for hjælp til
flygtninge, fattigfolk, forældreløse børn, drikkevandsprojekter,
undervisning og mad, samt humanitærprojekter i udlandet.”
Indsamlingsnævnet meddelte den 29. juni 2020 tilladelse til den
ansøgte 3-årige indsamling.
Indsamlingsnævnet
modtog
efterfølgende
indsamlingsorganisationens reviderede årsrapport for 2020 med
regnskab den 18. august 2021, den reviderede årsrapport for
2021 med regnskab den 24. maj 2022 og den reviderede
årsrapport for 2022 med regnskab den 25. april 2023.
Tilladelsen og årsregnskaberne er offentliggjort på
Indsamlingsnævnets oversigt over godkendte indsamlinger på
nævnets hjemmeside.
Indsamlingsnævnet modtog den 19. december 2022
indsamlingsorganisationens ansøgning om tilladelse til en 3-
årig indsamling i perioden fra 1. januar 2023 til 31. december
2025. Det oplyste indsamlingsformål var:
”De indsamlede midler anvendes til fordel for Dansk
Velgørenheds Halvmånes vedtægtsbestemte formål:
-
at udvikle menneskelige samfund, gennem en
forbedring af forholdene inden for undervisning,
helbred og socialvæsen
Side 6/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om kommentar til artikel i Information den 3. januar 2024 Kamptræning af børn og kontanter i hånden: Dansk organisation har støttet Hamas-skoler
-
-
-
-
-
-
-
at bidrage med nødhjælp til mennesker, som er ramt af
naturkatastrofer og sociale ulykker
at imødekomme forældreløse børns behov, herunder
forbedre deres helbredsmæssige, psykologiske og
sociale forhold
at styrke samarbejdet mellem foreningen og tilsvarende
organisationer for at holde sig a jour med udvikling af
programmer til opfyldelse af samme formål som
foreningens.
Støtte til programmer for ungdomsorganisationer i det
danske samfund, der arbejder for at integrere unge i
samfundet og holde dem væk fra kriminalitet
Hjælp til hjemløse mennesker i det danske samfund og i
udlandet.
Fælles samarbejde med institutioner i Danmark og i
udlandet, der har de samme mål.
Støtte civile institutioner specialiseret inden for
sundhed, uddannelse, social og mennesker med særlige
behov”
Indsamlingsnævnet meddelte den 2. januar 2023 tilladelse til
den ansøgte 3-årige tilladelse.
Indsamlingsnævnet har ved de indsamlinger, Dansk
Velgørenheds Halvmåne har anmeldt eller fået tilladelse til,
vurderet, at der har været tale om indsamling til et lovligt formål.
Civilstyrelsen kan oplyse, at der pågår kontrol af de af Dansk
Velgørenheds Halvmåne indsendte regnskaber for 2021 og
2022.”
5.
Af principielle grunde er jeg meget tilbageholdende med at udtale mig
om konkrete sager, der er eller kan komme under behandling hos
myndigheder på Justitsministeriets område. Jeg har dog noteret mig, at der
i Civilstyrelsen pågår kontrol af organisationens regnskaber.
Jeg kan generelt oplyse, at Justitsministeriet løbende overvejer, om
myndighederne har de rette værktøjer til at sætte ind mod bl.a. hvidvask og
terrorfinansiering. Jeg hæfter mig i den forbindelse også ved, at de
lovgivningsmæssige rammer for Indsamlingsnævnets kontrol og tilsyn
løbende er blevet styrket siden 2014, hvilket har medført en mere intensiv
kontrol – netop for at hindre hvidvask og terrorfinansiering.
Side 7/7