Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2806150_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. januar 2024
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-10877
3093540
Besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om det ville være en overtrædelse af den såkaldte koranlov, at skænde eller brænde de ældgamle græske tekster Homers Odysséen eller Iliaden
Spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at det ville være en overtrædelse af
den såkaldte koranlov, som forbyder utilbørlig behandling af et
skrift, der har væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, at skænde eller brænde de ældgamle græske
tekster Homers Odysséen eller Iliaden, som ifølge det
anerkendte trossamfund Æonisk Trossamfund har væsentlig
religiøs betydning og udgør en del af trosgrundlaget for
trossamfundet, jf. Kirkeministeriets hjemmeside?”
Svar:
1.
Ifølge straffelovens § 110 e, stk. 2, straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig behandling
af et skrift, der har væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, eller en genstand, der fremstår som et sådant skrift.
Strafferammen er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Ved skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund
forstås ifølge bestemmelsens forarbejder fysiske skrifter, som inden for den
pågældende trostradition anses for særligt centrale for troens
bekendelsesgrundlag og/eller lære. At et skrift anvendes af religiøse grunde
eller som led i religionsudøvelse, f.eks. en salmebog, er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til, at skriftet omfattes, ligesom skrifter, som af kulturelle eller
politiske grunde er forbundet med religionen, men som ikke i sig selv er
centrale for troens bekendelsesgrundlag og/eller lære, ikke er omfattet.
Om et givent skrift kan anses for at være af væsentlig religiøs betydning for
et anerkendt trossamfund beror ifølge forarbejderne til bestemmelsen på en
nærmere konkret retlig vurdering efter omstændighederne med inddragelse
af religionsvidenskabelig sagkundskab. Det er således ikke det enkelte
anerkendte trossamfund, der vurderer, om et specifikt religiøst skrift skal
anses for omfattet af bestemmelsen. Oplysninger fra et anerkendt
trossamfund om, hvad trossamfundet måtte betragte – eller ikke måtte
betragte – som skrifter med væsentlig religiøs betydning, vil dog naturligt
kunne indgå i den vurdering af skriftets religiøse betydning for
trossamfundet, der skal foretages.
Ifølge forarbejderne omfatter bestemmelsen f.eks. centrale religiøse skrifter
såsom Bibelen, Koranen, Torahen, Vedaerne og Tripitaka (Pali-kanon).
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om det ville være en overtrædelse af den såkaldte koranlov, at skænde eller brænde de ældgamle græske tekster Homers Odysséen eller Iliaden
Der henvises til Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 65 som fremsat, side
5.
2.
Som det fremgår af ovenstående, er der i lovforslagets bemærkninger
angivet eksempler på religiøse skrifter, der er omfattet af straffelovens § 110
e, stk. 2. Det er sædvanligt i forbindelse med udformning af lovgivning at
supplere lovteksten med forskellige eksempler, der kan bidrage til
afgræsningen af en given bestemmelse. Dette vil i sagens natur sjældent
kunne være udtømmende, og der vil derfor typisk også være overladt et
element af skøn til domstolene.
Det vil også i forhold til de konkrete religiøse skrifter, der er nævnt i
spørgsmålet, i sidste ende være op til domstolene at tage stilling, hvis det
måtte blive aktuelt.
Side 3/3